• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Free Spirit
    stina84 skrev 2007-09-03 21:00:47 följande:
    Vi kan sitta här och disskutera hela bibeln här inne, men nu pratar vi jusst om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan, är det så svårt att hålla sig till det eller?
    Forlått!! du har rett dette er OT.. den som er så ivrig etter å diskutere Bibelen kan komme i denne tråden om dere vil..

familjeliv.se/Forum-5-66/m23864720.html
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 20:54:06 följande:
    Peippo =Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!' Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de skall bli ett kött" (1 Mos 1:27-28 och 2:24)
    ...Ergo, incest är OK enligt GT.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:56:06 följande:
    Du kanske tycker att jag gräver min egen grav. Men varför går du in på saker som inte har med det vi disskuterar att göra? Här disskuterar vi homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan inte incest. Och heller inte deras rätt att få gifta sig över huvudtaget
    Nej, vi diskuterar vad som står i bibeln. För det är det DU gör i alla fall. Om vi inte kan diskutera ditt källmaterials validitet, hur ska vi ha en vettig diskurs överhuvudtaget?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:57:14 följande:
    Jag känner nog lika många kristna som du om inte ännu fler, och jag har aldrig hört någon av dem säga att homosexuallitet INTE är en synd!
    Så nu är homosexualitet en synd. Det var bara akten som var en synd nyss.
  • markera
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 21:04:50 följande:
    Tant Greta =Som inte är välkommen i Guds hus?alla är välkommna i guds hus... frågan var om det ska få guds välsingnelse ... eller inte ...när dom gifter sej!!!!
    Det där med människors lika värde är ingen princip som hålls så högt eller? "jo visst, du är välkommen men...eh...sitt längst bak...var inte den du är...och eh.."?
    Gay by nature-proud by choice.
  • Tant Greta

Sorry,menade det..skrev fel.
    Börjar om.
    Människan är skapt till Guds avbild,alltså det borde då innefatta att alla människor är skapta   till Guds avbild,även homosexuella, iom att de är människor.
    Men de kan inte få Guds välsignelse vid vigsel,trots att det är Gud som skapat dem,pga att de är homosexuella.
    Är de då inte Guds avbild?

johannawalfridsson skrev 2007-09-03 21:04:50 följande:
    Tant Greta =Som inte är välkommen i Guds hus?alla är välkommna i guds hus... frågan var om det ska få guds välsingnelse ... eller inte ...när dom gifter sej!!!!
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:59:56 följande:
    Så bara för att du säger så är det så då eller? Du verkar tro att ditt ord är lag här inne! Ta fram det/de bibelcitaten då!
    Borde inte du som god kristen ha bättre koll på det än jag, en förtappad själ? Titta efter själv. Om jag inte får ifrågasätta dina käller, våga fan inte ifrågasätta mina.

Men jag kan ge dig en hint om att de dragits upp flera gånger i den här tråden av andra bibelkunniga. Har inte lust att ringa min präst-väninna för idiotfrågor ikväll.
  • trollbottom

Jag tycker att det är självklart att alla som vill ska få gifta sig i kyrkan. Man gifter sig inte med gud utan inför gud. Sen spelar det ju ingen roll vilket kön som står där framme. Det är kärlek oavsett.

Sen blir jag så trött på folk som måste använda bibeln på ett sådant respektlöst sätt genom att slå den i huvudet på folk och säga "jag har rätt"
    Tro är inget någon kan komma och säga vad som är rätt eller fel. Bibeln är tolkningsbar. Sluta upp med att missbruka bibeln genom att slänga ut en massa utryckta bibelcitat för att dänga någon i huvudet med den. Hur konstruktivt är det egentligen?!

Och jo jag är kristen, aktiv och tycker inte det är konstigt med kärlek oavsett om det är till samma kön eller inte

• Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-03 21:00:44 följande:

Helt alvorilgt så trenger en ik være fundamenmtalist for det om at en ik er for homofili..må le litt her..
    Nej, men fundamentalism är när man tror att ens tolkning är den enda rätta, och att alla i hela samhället ska anpassa sig efter det. Precis som här i tråden.
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-03 21:01:06 följande:
    Hmmm...dra inte alla kristna över samma kant nu...
    Jag ber om ursäkt. Jag känner själv flera kristna, en präst till och med... Just fundisar får mig lätt att se rött, speciellt när de börjar leka "jag behöver inte förklara min världsbild minsann"-leken så fort man ifrågasätter deras validitet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?