• NyfikenRosa

Vita hem del 5

Välkommen till tråd nummer 5, gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
  • Svar på tråden Vita hem del 5
  • Septemberpyret

Jag blev inspirerad av "kalligrafi-brädorna" jag sett här någonstans på tråden och tänkte försöka mig på att göra en själv... Men har ingen bra lösning på hur jag ska föra över den text och typsnitt som jag vill ha till själva brädan. Någon annan som testat detta...?

• numberone
    Septemberpyret skrev 2007-08-19 21:58:50 följande:
    Jag blev inspirerad av "kalligrafi-brädorna" jag sett här någonstans på tråden och tänkte försöka mig på att göra en själv... Men har ingen bra lösning på hur jag ska föra över den text och typsnitt som jag vill ha till själva brädan. Någon annan som testat detta...?
    kalkeringspapper.... lite pilligt att inte trycka onödigt mycket så man gör märken mer än texten men det kan bli toppen ifall man inte vill skriva på frihand....
  • mimmi006

Det finns lite olika sätt: karbonpapper, klipp ut och rita runt eller gör som jag:
    håll texten upp och ner och skriv baklänges. Försök fokusera på formen, inte på bokstäverna. Ett förfalskningstips !

Septemberpyret skrev 2007-08-19 21:58:50 följande:
  • Septemberpyret

Det borde funka, jag har målat på andra faneér-möbler utan problem...

numberone skrev 2007-08-19 21:57:52 följande:
    Är det någon som målat möbler från Ikea med fanér? Funkar det?
  • numberone
    Septemberpyret skrev 2007-08-19 22:01:46 följande:
    Det borde funka, jag har målat på andra faneér-möbler utan problem...
    Kanske bra att slipa lite innan eller? Har ett par magiker bokhyllor som jag vill ha helvita!
  • Septemberpyret

Upp-och-ner och bak-och-fram! Hade aldrig kommit på det själv!

mimmi006 skrev 2007-08-19 22:01:13 följande:
    Det finns lite olika sätt: karbonpapper, klipp ut och rita runt eller gör som jag:håll texten upp och ner och skriv baklänges. Försök fokusera på formen, inte på bokstäverna. Ett förfalskningstips !
  • Mori
    mimmi006 skrev 2007-08-19 22:01:13 följande:
    Det finns lite olika sätt: karbonpapper, klipp ut och rita runt eller gör som jag:håll texten upp och ner och skriv baklänges. Försök fokusera på formen, inte på bokstäverna. Ett förfalskningstips !
    Smart, det har jag aldrig tänkt på. Men jag vänder iof alltid mina målningar på ansikten uppochner för att kontrollera proportionerna
  • Septemberpyret

Slipa lite eller använd snickaregrund som fäster direkt på lacken så slipper du slipdammet (min nya favorit!)

numberone skrev 2007-08-19 22:03:00 följande:
    Kanske bra att slipa lite innan eller? Har ett par magiker bokhyllor som jag vill ha helvita!
  • mimmi006

Just det! Glömde att du ska hålla för en del i taget... gammalt förfalskningsknep det där ! Men du ska absolut inte tänka på att du skriver bokstäver utan bara fokusera på formen!

Septemberpyret skrev 2007-08-19 22:03:19 följande:
    Upp-och-ner och bak-och-fram! Hade aldrig kommit på det själv!
Svar på tråden Vita hem del 5