• NyfikenRosa

Vita hem del 5

Välkommen till tråd nummer 5, gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
  • Svar på tråden Vita hem del 5
  • Septemberpyret

Mimmi: Kikade in hos dig, det är din fina "bräda" jag sett tidigare! Hoppas att du inte blir arg för att jag "härmar"...!?

• ming
    malins79 skrev 2007-08-19 21:42:21 följande:
    Det är ju aldrig fel att lacka, vad målade du med för vit färg? Vi ska lacka ett soffbord som vi håller på att måla om. vi kommer sitta och äta vid det. Lackfärg är den färg som är tåligast.
    mimmi006 skrev 2007-08-19 21:44:12 följande:
    matilda- det är lite svårt att säga, utan att veta vad ni vill ha för stil och hur köket ser ut... har du någon bild? ming- det är nog en bra idé att lacka det. Beror på vilken färg ni har målat med innan!
    Septemberpyret skrev 2007-08-19 21:55:08 följande:
    Jag gjorde misstaget och målade köksbordet med vit, vattenbaserad färg för att kunna fixa med det inomhus. Men så fort man spiller t ex rödvin, blåbär etc så "såtter" det sig i färgen. Så lacka är nog att föredra!
    Aha, då kommer jag nog att lacka den i alla fall! Med oljebaserad lack kanske då.
  • Adamama
    Septemberpyret skrev 2007-08-19 21:58:50 följande:
    Jag blev inspirerad av "kalligrafi-brädorna" jag sett här någonstans på tråden och tänkte försöka mig på att göra en själv... Men har ingen bra lösning på hur jag ska föra över den text och typsnitt som jag vill ha till själva brädan. Någon annan som testat detta...?
    Man kan ju göra eget karbonpapper. Lite enklare än att rita av tycker jag. Då skriver du ut texten på papper, sedan skuggar du på baksidan av pappret med en mjuk blyertspenna. Sedan lägger du pappret med texten uppåt, skuggningen ner mot ytan. Sedan fyller du i konturerna av texten med en vass penna, då fastnar blyertsen på baksidan av pappret på underlaget och då får en ritning. Fy, vad svårt det var att förklara något så enkelt!
  • frigolita
    Värsta Supermamman skrev 2007-08-19 21:23:09 följande:
    Mori: Jag är ganska noga med mina kvitton (eh, typ de ligger i en låda och skräpar). ljustakarna fick jag av min jobbarkompisar. Jag gissar på att de är köpta på Allum i Partille, i inredningsbutiken som min make inte lät mig gå in i..
     Till Mori och Värsta supermamman.... Har inte följt med i diskutionen men kan tänka mig att det är inrednings butiken DI MODA som är butiken ni söker på Allum i partille??!!
    I sånnafall kan du kolla på www.interiorhuset.nu och kolla vart d har en butik nära dig!!!
    Den är nästintill den ända inredningsbutiken på allum så d borde va den åhlens eller cervera.
  • Rastafairy
    Adamama skrev 2007-08-19 23:05:48 följande:
    Man kan ju göra eget karbonpapper. Lite enklare än att rita av tycker jag. Då skriver du ut texten på papper, sedan skuggar du på baksidan av pappret med en mjuk blyertspenna. Sedan lägger du pappret med texten uppåt, skuggningen ner mot ytan. Sedan fyller du i konturerna av texten med en vass penna, då fastnar blyertsen på baksidan av pappret på underlaget och då får en ritning. Fy, vad svårt det var att förklara något så enkelt!
    Sammmmart! Måste testa!
  • Sussi N

Hej och godmorgon.
    Var ett tag sedan jag var här inne och kikade.
    Håller för fullt på med att försöka få ihop konceptet till företaget som
    vi skall starta(möbler och inredning....), det är jättekul och inspirerande.
    En fråga, kommer ihåg ett hem här inne som en tjej har,
    otroligt romantiskt och "Shabby chic", massor av madonnor osv, fransk romantik...
    vet ngn vem jag kan tänka på???

Gemelli: Underbart hus som du länkade till, jag fick inte upp några större bilder på det, var hittar man det?

• Hjorthan
    Surfturf skrev 2007-08-20 08:09:44 följande:
    Hej och godmorgon.Var ett tag sedan jag var här inne och kikade.Håller för fullt på med att försöka få ihop konceptet till företaget som vi skall starta(möbler och inredning....), det är jättekul och inspirerande.En fråga, kommer ihåg ett hem här inne som en tjej har,otroligt romantiskt och "Shabby chic", massor av madonnor osv, fransk romantik...vet ngn vem jag kan tänka på???Gemelli: Underbart hus som du länkade till, jag fick inte upp några större bilder på det, var hittar man det?
    Vintage har det så som du beskriver!
Svar på tråden Vita hem del 5