• dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • Nisses lada brinner

Det är väl snarare dom som mobbar som har brist både på det ena o andra, inklusive social kompetens.

• dazeds

celian; jag blev mobbad och jag vet varför.

sedan berättigar detta inte mobbing men att stoppa huvudet i sanden hjälper inte utsatta individer.

jag var inte som "alla andra" och tacka fan att svenska barn som fostras till goda medborgare i mellanmjölkens land blev galna på mig...

• Maddiss

Det finns en svensk studie som visar att personer som sitter i fängelse oftare än andra har varit mobbare. Om jag nu inte minns helt fel Vad undersökningen heter vet säkert någon pedagog.

• Marika K

Jo jag tror att vem som helst ibland kan bli måltavla då man visar karisma eller en dålig attityd. Svårare är det för dom som är födda med en karisma, attityd är mer en social norm. Ja ni kanske har även sett att det oftast alltid är den med attityd som försvaras och vinner ev. orättvisor just för att det är socialt mer förstått.

Karismatiska människor har en social kompetens som ofta överträffar andras förmåga vilket kanske är en ypperlig anledning till att hoppa på fanskapet ! Det är ett hot för många som saknar detta i denna hårda rangordningen oss människor emellan.

Tänk om alla hade karisma...

• Themis

Som svar till ida05: Jo, jag anser att det finns omständigheter som inte barn kan hjälpa men som är en direkt biljett till mobbning.

Min svärmor har varit lärare i hela sitt liv och hon har gett många exempel, bl a föräldrar som är så "miljömedvetna" att de lär sina barn att tvål och schampoo är farligt. Om man konstant går runt och luktar illa av ingrodd svett så är det kanske ingen hit socialt sett, t ex?

• Marika K

Kan man få ngn. respons av TS eller ska man ignonera dig framöver ?

• Krstajic

Om man blir mobbad, slå tillbaka. Annars så accepterar du bara att bli behandlad så.

• Lequisha

Jag håller faktiskt med Bonanza. Jag tror inte att vem som helst kan bli mobbad.
    Dessutom detta med social kompetens. Jag tror att många som blir mobbade lider brist på detta medan däremot mobbaren har det i "överflöd". Många mobbare får ju andra med sig just pga detta, sin förmåga att prata och nå fram till andra. Jag tror att de helt enkelt utnyttjar sin sociala kompetens felaktigt.

• dazeds

marika K; för mig är karisma mest en fråga om utstrålning och närvaro i rummet, inte så mycket social kompetens men du likställer dem eller?

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"