• dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • Liveit1971

Vill ogärna polemisera Majjlo, men även om Olweus är den som ex.vis huvuddelen av skolverkets agerande bygger på, så har ju även de använt sig av fler forskare på området. Fakta är givetvis önskvärda, och seriösa forskningsresultat, men likväl så är inte forskarvärlden enig kring alla delar av mobbningsproblematiken.

I övrigt skrev du bra och sant!

• Maijlo

Ja, det finns ju alltid olika resultat. Samtidigt anser jag att det är viktigt att använda sig av fakta och inte bara se till den egna erfarenheten eftersom den inte kan ses som allrådande, vilket jag ju skrev och vilket jag tror att du hållet med om.

Har du några andra forskare som du skulle vilja rekommendera att jag kan läsa? Det vore intressant.

• Liveit1971

Inom vuxenmobbning kan väl nämnas Anita von Scheele och Marianne Fredriksson. Med risk för att hamna off-topic så kommer jag med ett litteraturtips till: "Mobbad, det har vi inte märkt" (glömde författaren just nu).

• C Elegans

@Majjlo: Du skriver att "Enligt Olweus forskning kring mobbning finns det inga gemensamma nämnare för mobbningsoffer."

Men Olweus har ju själv sagt:

"Särskilt på låg- och mellanstadiet finns det en liten grupp mobbare som också blir mobbade, sådana som drar på sig irritation från andra, kanske inte förstår de sociala spelreglerna så bra, ofta är hyperaktiva med läs- och skrivsvårigheter. Dem måste man hjälpa med särskilda insatser anser Olweus, så att de inte blir så provocerande för sin omgivning.

? Den största gruppen som blir mobbade är de ängsliga och försiktiga eleverna, de som är känsliga och har svårt att hävda sig. De kanske gråter när de blir angripna och utvecklar så småningom låg självkänsla. De upplever sig som oattraktiva och misslyckade, trots att de utifrån inte alls ter sig så."

www.bra.se/extra/pod/&id=143&module_instance=12

Med andra ord så förefaller Olweus stödja andra resultat som visar att trait anxiety-drag som ängslighet och försiktighet är överrepresenterat mobbingoffer.

• Liveit1971

Olweus är inte gud. Han är EN forskare. Den senaste forskningsöversikt jag läst lyckas dessutom inte förklara hur man identifierar den mobbades personlighetsdrag. Är det så att den mobbade är så när mobbningen börjar, eller blir h*n så av mobbningen?

• C Elegans

Olweus är inte gud, men en mycket framstående mobbningsforskare. Kan du @Liveit1971 ge referens till den forskningsöversikt du avser? Inte så att jag inte tror dig, men jag skulle gärna läsa den själv eftersom den inte överenstämmer med de undersökningar jag läst tidigare. Såvitt jag minns från min utbildning skall det finnas en longitudinell svensk undersökning som visar att barn som är ängsliga och rädda för att göra sig illa INNAN de blir mobbade, oftare blir mobbade senare.

Sedan vill jag tillägga att jag absolut håller med er som förespråkar att använda sig av fakta snarare än subjektiva, personliga erfarenheter. Personliga erfarenheter är ju just personliga, och behöver inte säga någonting om hur det förhåller sig i allmänhet. Jag håller även med Majjo och Liveit om att mer forskning behövs, inklusive utvärderingar av åtgärdsprogram. Mycket inom barnomsorg och skola idag (bl a pedagogik, rehabilitering/habilitering, jämställdhetsprogram, mobbingsprogram osv) är baserat på ideologi och tankar om hur det borde vara, inte på vetenskaplig evidens.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"