• dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • Marika K

Likställer dom inte. Menar att en karismatisk människa oftast har en förmåga att dra till sig all slags uppmärksamhet som i sin tur leder till en rätt så bra social kompetens förutsatt att personen
    inte utsätts för allt för stor förtryck. Förtryck som kanske är syftet med mobbingen, att dra ner på en annans förmåga för att känna sig vara bättre rustad själv i denna sociala djungel?
    Det intressanta är hur en icke karismatisk mobbare skulle tackla en karismatisk som förtrycker. De blir fort rätt tysta om jag inte har helt fel eftersom de inte vet; har social kompetens nog att hantera eländet, för att de inte är vana ? De ville ha ngt. av den som denne mobbade men inte kunde ha - uppmärksamhet ?

• Krstajic

Det enda som mobbare förstår är våld. Slå dom och du får vara ifred. så var det för mig n'är jag var barn. Samma sak om nån mobbar nått av mina barn. Så ska mina barn slå tillbaka.

• dazeds

Marika K;

vet inte rikigt. applicerar jag den teorin på mig själv, kan jag gå med på att uppmärksamhet drog jag till mig. men det berodde inte så mycket på att jag hade en sådan personlighet, utan snarare att jag avvek från gruppen.

• Marika K

Ok, så var det förvisso för mig med och än idag oftast. Kommer aldrig att vara en som inte avviker då det sitter i min person.

• annatb

Jag blev mobbad i flera år och vet varför. Jag var rätt annorlunda från den gruppen man var ihopföst med i skolan och för att vara ett barn, men som vuxen så har man ju valt sitt umgänge efter den personen man är = ingen mobbing.

• Mochride

Jag tror att vissa är lättare att mobba än andra, men jag vet inte varför det är så.
    Själv blev jag utfryst och övergiven av mina kompisar i högstadiet-gymnasiet. Jag försökte prata om det med dem men det var ingen som kunde tala om vad som blivit fel.
    Jag avr inte annorlunda på något sätt, lite blygare och försiktigare bara, men jag har alltid stått lite utanför kompisgänget. Nu har jag inget med dem att göra alls och skulle jag se dem nånstans är det knappt att det (vågar?) titta på mig.
    Men nåt gott har det kommit ur det i alla fall för jag är mycket säkrare i mig själv nu än avd jag var då.

• Liveit1971

För det första, ni som hänvisar till forskning eller undersökningar hoppas jag känner till att det finns flera forskare på området som har lite olika åsikter i frågan.

Om jag ska förtydliga mitt ställningstagande om att det är sant: Orsaken till mobbning står att finna hos mobbarna, inte hos den mobbade. Detta utifrån vad jag läst i forskningsväg om grupprocesser och gruppsykologi. Däremot använder mobbarna och medlöparna den mobbades egenskaper som ursäkt för handlande som grundar sig i gruppens inre liv.

• adrenalin

jaa, vem som helst kan bli mobbad!! jag har själv varit en som hackat på oskyldigt folk... och när jag ser tillbaka på dom jag var extra dum mot och tänker på varför så är det enda jag kommer på att dom stack ut från mängden på ett eller annat sätt. Eller var "svagare" än mig så att jag lättare kunde hacka på dom.

Var då samtidigt också utanför och försökte väl hävda mig själv genom att vara dum mot dom som var ännu mer utanför än mig. Jag skäms när jag tänker tillbaka på hur jag varit mot vissa. Jag sa inte saker rätt ut till folk men smusslade bakom ryggen, gav blickar och sånt. Typisk "tjejmobbning".

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Maijlo

Enligt Olweus forskning kring mobbning finns det inga gemensamma nämnare för mobbningsoffer. Vem som helst kunde bli utsatt. Det fanns däremot gemensamma nämnare för många mobbare, t ex att de inte hade stor förmåga till empati/inlevelse. Det finns många intressanta forskningsrön kring mobbning. Jag tycker att det är viktigt att man stödjer sig på fakta kring såna här allvarliga ämnen. Givetvis kanske man själv har erfarenheter men man kan inte dra några större växlar på det och tro att det är en sanning i alla fall av t ex mobbning. Det finns många fördomar kring det här och så länge vi inte använder oss av fakta kan inte företeelsen motverkas på ett effektivt sätt. Läs t ex Olweus och Pikas om du är mer intresserad!

I dagens tidning fanns en intressant artikel om att det ska utredas vilka metoder som är bäst för att bekämpa mobbning i skolorna. Det har avsatts 40 miljoner till detta av regeringen. Jag hoppas att dessa pengar används väl.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"