"Vem som helst kan bli mobbad"
sant eller falskt?
sant eller falskt?
svårt men jag svarar sant. Däremot finns det människor som är mer mottagliga än andra.
Ja vem som helst kan drabbas av mobbing
sen tror jag det finns dem som löper större risk
och det beror även mkt på hur stämningen är på skolan i stort.
Tolereras det eller blundas för att barnen är elaka mot varandra så är risken större att någon råkar illa ut.
Ser att det bara är Kagi som poängterar att det förekommer mobbning bland vuxna också. Det verkar i den här tråden som att de flesta ser mobbning som något som 1) händer bland barn och 2) som är fysiskt/uppenbart aggressivt som handgripligheter eller gliringar.
Subtil social utfrysning kan vem som helst råka ut för.
ja förlåt, vuxenmobbing *ryser*
barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör.
Det pågår överallt. Vet inte vad det beror på.
jag lärde mig att det finns två sätt att överleva, antingen genom att alltid anpassa sig eller att aldrig böja sig.
antingen smälter du in med tapeten och imiterar ledaren- ledarnas mönster eller så gör du inte. går du emot den egna gruppen får du räkna med att alltid få stå till svars för det, antingen genom psykisk bestraffning eller fyskisk.
appråpå vuxenmobbing. en närstående person till mig blir väldigt hårt ansatt på arbetsplatsen. jag vet exakt varför, hon har svårt att läsa och känner sig lite dummare och långsammare än alla andra. självförtroendet är på botten...och OJ vad tacksamt det blir att skylla allt på henne. men det är klart...alla har det väl trassligt hemma, eller hur var det nu?
@Kagi: vuxenmobbning är mycket mindre undersökt än mobbning bland barn. Jag har inte sett några studier alls som undersöker orsaker till vuxenmobbning djupare.
C Elegans: det skulle verkligen behövas. Särskilt nu när det börjar sägas att barn som mobbas har vissa personlighetsdrag. Vilken "typ" av vuxna mobbas i så fall? Och vilka mobbar? Jag tvivlar på att samma människor mobbas (eller mobbar) hela livet, även om de nog finns också. Så hur förklarar det det där med personlighetsdragen?
Kagi - fast det är ju ofta så. Vissa vuxna hamnar alltid utanför. Får aldrig vänner. Blir alltid utfrysta. Är det bara omgivningen det är "fel" på då?
Det märks ju tidigt i en grupp barn vem som är troligast att bli mobbad. Det har till och med gjorts undersökningar på det (men nej, tyvärr har jag inte länk här). Något beror mobbning på. Vissa rödhåriga, tjocka med glasögon blir inte mobbade, utan istället blir en vanlig svenssonunge det. Har det inget att göra med personlighetsdrag? Jo, det tror jag.
Jag blev mobbad, vill jag återigen påpeka. Hela mellanstadiet. Lite utanför hela högstadiet. Var jag som vem som helst på ytan? O ja. Fanns det något hos mig som gjorde att jag var lättare att mobba? Ja.
Bonanza: jo, jag förstår, och jag håller nog med. Det finns ju folk som bara inte lyckas socialt. Men jag menar att det kanske var annorlunda när de var barn. Liksom det finns folk som mobbas under uppväxten och sedan passar in alldeles utmärkt på arbetsplatser och i sociala sammanhang som vuxna. ("Passar in" är här menat positivt.)
Jag är med på idén att det finns vissa personlighetsdrag som gör att vissa barn lättare mobbas. Fast det är inte riktigt så enkelt som att säga "det beror på dåligt självförtroende/blyghet". Som någon här var inne på, det kan också vara så att de med gott självförtroende provocerar andra så att de måste trycka ner detta, och förr eller senare kan vem som helst tappa självförtroendet av det.