• dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • C Elegans

Falskt. Man behöver inte tro så mycket i den här frågan, det fakta att tillgå. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som visat att de som blir mobbade har specifika karaktäristika. Det är inte vem som helst, det är barn som har vissa egenskaper.

I Sverige är det av någon märklig anledning väldigt tabubelagt att prata om att det finns specifika egenskaper hos den mobbade som skiljer sig från andra, det uppfattas som att skuldbelägga den mobbade. Samtidigt är det också tabubelagt att prata om att de som mobbar måste påverkas att ändra sig - handlar det om barn så ses mobbare och mobbingoffer lika mycket som offer och allt är bara vuxenvärlden och samhällets fel. Detta stämmer dock inte riktigt med fakta. Det tråkigaste med att man förnekar fakta kring både mobbade och mobbade, är att det leder till att man avstår från att utföra preventiva åtgärder som skulle kunna hindra att mobbning uppstår.

• 1991

Ja, det är sant.
    Tror dock att vissa lättare bli mobbade tyvärr..
    men jag tror att när en mobbare är i farten så hittar han/hon alltid något på någon som det går att retas för.

Medans vissa blir mobbade för att dem är korta, blir andra mobbade för att dem är för långa, vissa för att dem är för tjocka, andra för att dem är för smala.
    Det är ju raka motsatserna och det borde ju säga något?
    Det är inte bara tjockisar som blir mobbade, ALLA kan bli mobbade.

• 1991

Sedan blir nog såna som är lite mer tillbakadragna och "mesiga" lättare mobbade, kan jag tro.
    För det finns ju många i skolåldern som retas konstant med alla möjliga, och om dem då märker att en viss person låter sig bli överkörd och knäckt så tror jag, tråkigt nog, att dem tycker den personen är roligare och lättare att trakassera.
    Det är nog lite så det utvecklas till mobbning i vissa fall..

• 1991

Nu blev det mycket här, men måste bara få med att..

Å andra sidan så är jag raka motsatsen mot en sån som låter sig knäckas. Säger någon någonting till mig för att såra mig eller sådär, så är jag snabb med en kommentar tillbaka och på den vägen kan det ju också trappas upp och bli större och större.
    Så jag tror egentligen inte att det spelar så jättestor roll hur man är eller vem man är..

• Zaria

Gumlan: Jag tror inte de som mobbar förstår hur illa de kan göra den som de mobbar, skulle tro att de bara ser det som ett skämt för ofta driver de ju med den som de mobbar och skrattar och skojar, tyvärr verkar ju många aldrig växa upp och inse det efter de vuxit upp heller.

• Ungen

Falskt
    Eller jag tror som många andra i tråden att det utkristalliseras vilka/vem som är mer mottaglig för mobbing. Retad har väl alla blivit för något. Jag blev retad för mitt utseende när jag var liten (adpoterad) men hade svar på tal. Frågan är om jag inte hade haft svar på tal om jag hade börjat bli mobbad då. Det är inte "kul" eller vad nu mobbare eftersträvar, att mobba någon som är uppkäftig tillbaka, då går man hellre på någon som inte försvarar sig.

Nihil est incertius vulgo
  • Kagi

Komplex fråga. Det är inte så enkelt som att det krävs en social inkompetens för att bli mobbad. Det handlar också om sammanhang och omgivande miljö också. Den som fungerar socialt i låg- och mellanstadiet kanske blir helt "fel" i högstadiet, för att det händer så mycket när puberteten sätter fart. Då är det ju inte grundpersonlighet det handlar om, utan om hur man tacklar de utmaningar som kommer.

Och jag håller med om att många tidigare mobbnings- och trakasserioffer är de som blir framgångsrika senare i livet. De har alltså blivit starkare av det de har gått igenom. Plus att många "plugghästar" kanske blivit retade i grundskolan, medan det blir något mycket bra att vara senare i livet...

Det finns ju vuxenmobbing också. Vilka utsätts för det?

• Kagi

håller med dazeds, för övrigt. Det är inte så enkelt som att "de blyga och rädda" utsätts. Det kan också vara de som inte kan de sociala spelreglerna, och då spelar det ingen roll hur dåliga eller destruktiva dessa regler är.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"