Inlägg från: Kagi |Visa alla inlägg
  • Kagi

"Vem som helst kan bli mobbad"

Komplex fråga. Det är inte så enkelt som att det krävs en social inkompetens för att bli mobbad. Det handlar också om sammanhang och omgivande miljö också. Den som fungerar socialt i låg- och mellanstadiet kanske blir helt "fel" i högstadiet, för att det händer så mycket när puberteten sätter fart. Då är det ju inte grundpersonlighet det handlar om, utan om hur man tacklar de utmaningar som kommer.

Och jag håller med om att många tidigare mobbnings- och trakasserioffer är de som blir framgångsrika senare i livet. De har alltså blivit starkare av det de har gått igenom. Plus att många "plugghästar" kanske blivit retade i grundskolan, medan det blir något mycket bra att vara senare i livet...

Det finns ju vuxenmobbing också. Vilka utsätts för det?

• Kagi

håller med dazeds, för övrigt. Det är inte så enkelt som att "de blyga och rädda" utsätts. Det kan också vara de som inte kan de sociala spelreglerna, och då spelar det ingen roll hur dåliga eller destruktiva dessa regler är.

• Kagi

C Elegans: det skulle verkligen behövas. Särskilt nu när det börjar sägas att barn som mobbas har vissa personlighetsdrag. Vilken "typ" av vuxna mobbas i så fall? Och vilka mobbar? Jag tvivlar på att samma människor mobbas (eller mobbar) hela livet, även om de nog finns också. Så hur förklarar det det där med personlighetsdragen?

• Kagi

Bonanza: jo, jag förstår, och jag håller nog med. Det finns ju folk som bara inte lyckas socialt. Men jag menar att det kanske var annorlunda när de var barn. Liksom det finns folk som mobbas under uppväxten och sedan passar in alldeles utmärkt på arbetsplatser och i sociala sammanhang som vuxna. ("Passar in" är här menat positivt.)

Jag är med på idén att det finns vissa personlighetsdrag som gör att vissa barn lättare mobbas. Fast det är inte riktigt så enkelt som att säga "det beror på dåligt självförtroende/blyghet". Som någon här var inne på, det kan också vara så att de med gott självförtroende provocerar andra så att de måste trycka ner detta, och förr eller senare kan vem som helst tappa självförtroendet av det.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"