Inlägg från: Maijlo |Visa alla inlägg
  • Maijlo

"Vem som helst kan bli mobbad"

Enligt Olweus forskning kring mobbning finns det inga gemensamma nämnare för mobbningsoffer. Vem som helst kunde bli utsatt. Det fanns däremot gemensamma nämnare för många mobbare, t ex att de inte hade stor förmåga till empati/inlevelse. Det finns många intressanta forskningsrön kring mobbning. Jag tycker att det är viktigt att man stödjer sig på fakta kring såna här allvarliga ämnen. Givetvis kanske man själv har erfarenheter men man kan inte dra några större växlar på det och tro att det är en sanning i alla fall av t ex mobbning. Det finns många fördomar kring det här och så länge vi inte använder oss av fakta kan inte företeelsen motverkas på ett effektivt sätt. Läs t ex Olweus och Pikas om du är mer intresserad!

I dagens tidning fanns en intressant artikel om att det ska utredas vilka metoder som är bäst för att bekämpa mobbning i skolorna. Det har avsatts 40 miljoner till detta av regeringen. Jag hoppas att dessa pengar används väl.

• Maijlo

Ja, det finns ju alltid olika resultat. Samtidigt anser jag att det är viktigt att använda sig av fakta och inte bara se till den egna erfarenheten eftersom den inte kan ses som allrådande, vilket jag ju skrev och vilket jag tror att du hållet med om.

Har du några andra forskare som du skulle vilja rekommendera att jag kan läsa? Det vore intressant.

• Maijlo

Jag håller med om det Livet1971 skriver, att det snarare är spår av mobbning än karaktärsdrag som funnits före mobbningen.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"