Inlägg från: Liveit1971 |Visa alla inlägg
  • Liveit1971

För det första, ni som hänvisar till forskning eller undersökningar hoppas jag känner till att det finns flera forskare på området som har lite olika åsikter i frågan.

Om jag ska förtydliga mitt ställningstagande om att det är sant: Orsaken till mobbning står att finna hos mobbarna, inte hos den mobbade. Detta utifrån vad jag läst i forskningsväg om grupprocesser och gruppsykologi. Däremot använder mobbarna och medlöparna den mobbades egenskaper som ursäkt för handlande som grundar sig i gruppens inre liv.

• Liveit1971

Vill ogärna polemisera Majjlo, men även om Olweus är den som ex.vis huvuddelen av skolverkets agerande bygger på, så har ju även de använt sig av fler forskare på området. Fakta är givetvis önskvärda, och seriösa forskningsresultat, men likväl så är inte forskarvärlden enig kring alla delar av mobbningsproblematiken.

I övrigt skrev du bra och sant!

• Liveit1971

Inom vuxenmobbning kan väl nämnas Anita von Scheele och Marianne Fredriksson. Med risk för att hamna off-topic så kommer jag med ett litteraturtips till: "Mobbad, det har vi inte märkt" (glömde författaren just nu).

• Liveit1971

Olweus är inte gud. Han är EN forskare. Den senaste forskningsöversikt jag läst lyckas dessutom inte förklara hur man identifierar den mobbades personlighetsdrag. Är det så att den mobbade är så när mobbningen börjar, eller blir h*n så av mobbningen?

• Liveit1971

Jag är lite dålig på att klippa och klistra, men den finns bland Skolverkets publikationer (sökordet mobbning). Sen är det ju så att forskarvärlden är inte enig om allt, och även de anser att det finns luckor i forskningen.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"