Inlägg från: dazeds |Visa alla inlägg
  • dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • dazeds

nette:

är lite inne på samma spår som dig. alla kan bli utsatta för glåpord, utanförskap o dyl men ren mobbing med ren terror tror jag drabbar en viss typ av individer.

med detta har jag inte sagt att det är ngt dessa förtjänar, bara att vissa individer bryter mot genomsnittssvensson definition av normal

• dazeds

bonanza: jag tror att du har en poäng i det där.

jag har jättemobbad när jag var liten, dvs lågstadiet. personligen tror jag det beror på att jag dels växt upp som sladdbarn på landet, dvs äldigt få lekkamrater, dels var inte mina föräldrar särskilt könsrollsbundna. jag hade allt från bilar till barbie. ytterligare krydda till hela poängen är att jag inte gick på dagis.

dessa tre faktorer gjorde att jag:
    1. inte kunde leka i grupp
    2. inte visste vad tjejer fick/inte fick göra
    3. pratade annorlunda

jag måste ju ha framstått som en alien för de andra radhusbarnen

jag är dock inte arg över att ha blivit mobbad, jag ser det som en fördel i vissa sammanhang men det är en annan historia.

• dazeds

jag undrar om en hyfsat objektiv bedömare skulle ha svårt att plcoka ut vilka barn/vuxna som är/har blivit mobbade i en grupp...

• dazeds

jag lärde mig att det finns två sätt att överleva, antingen genom att alltid anpassa sig eller att aldrig böja sig.

antingen smälter du in med tapeten och imiterar ledaren- ledarnas mönster eller så gör du inte. går du emot den egna gruppen får du räkna med att alltid få stå till svars för det, antingen genom psykisk bestraffning eller fyskisk.

appråpå vuxenmobbing. en närstående person till mig blir väldigt hårt ansatt på arbetsplatsen. jag vet exakt varför, hon har svårt att läsa och känner sig lite dummare och långsammare än alla andra. självförtroendet är på botten...och OJ vad tacksamt det blir att skylla allt på henne. men det är klart...alla har det väl trassligt hemma, eller hur var det nu?

• dazeds

på samma vis som människor har olika roller i en grupp, ledare, problemlösare, utförare osv finns det även roller i den sociala samvaron. vissa blir lätt utanför, andra har alltid massor med vänner...

• dazeds

celian; jag blev mobbad och jag vet varför.

sedan berättigar detta inte mobbing men att stoppa huvudet i sanden hjälper inte utsatta individer.

jag var inte som "alla andra" och tacka fan att svenska barn som fostras till goda medborgare i mellanmjölkens land blev galna på mig...

• dazeds

marika K; för mig är karisma mest en fråga om utstrålning och närvaro i rummet, inte så mycket social kompetens men du likställer dem eller?

• dazeds

Marika K;

vet inte rikigt. applicerar jag den teorin på mig själv, kan jag gå med på att uppmärksamhet drog jag till mig. men det berodde inte så mycket på att jag hade en sådan personlighet, utan snarare att jag avvek från gruppen.

• dazeds

C elegans; spännande med pålästa synpunkter har inte läst mkt forskning om mobbning alls utan har mest utifrån mig själv och andra funderat på fenomenet.

men är det så att vissa barn utifrån sin osäkerhet utmärker sig? jag blir bara nyfiken eftersom den åsikten ligger så långt ifrån min egen uppfattning.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"