• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • camba

Roisin Dubh - intressanta sidor
    Två av sidorna skulle jag dock inte ha använt mig av om jag skrivit ett arbete om mormonerna. Om man skriver om någon religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor för att få den rätta informationen

• camba

Oj det blev många inlägg jag försökte svara på hoppas ni inte tröttnar på mitt pratande. Vill ju bara försöka svara på era funderingar så gott jag kan

HA en bra dag alla ni där ute!!
    Kram till er allihopa

• vackrastarflow

camba! tack för dina svar... såklart får jag direkt följdfrågor
    igen med det angående icke-medlemmar. är det inte så att man måste vara mormon för att komma till paradiset? och om det är så, vart kommer då de som inte är mormoner?
    för enligt de hårt kristna jag pratade med så var det så att de kom till himmelen eftersom de var så trogna sin religion, och alla andra kom till helvetet.

• mermaid

Måste bara få ställa en fråga:
    Står det någonstans i er bok att ni ska söka upp och värva nya medlemmar? Och står det isåfall hur detta ska göras?

Jag har absolut inget emot att någon frågar mig på stan om jag vill lyssna en stund eller så, men jag har väldigt mycket emot att någon kommer hem till mig för att försöka (ursäkta uttrycket) "pracka på" mig sina åsikter.
    Detta gäller inte bara medlemmar av Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga utan även andra samfund som söker upp mig i mitt hem. Jag kommer ju inte hem till kristna och försöker få dem att bli agnostiker bara för att jag är det.

• Roisin Dubh

Camba,

"På internet finns det en hel massa skräp om kyrkan, man får vara lite försiktig med allt man hittar. Det finns ju inget man itne kan hitta på internet. jag tror inte det finnsn någon anna kyrka som det är skrivet så mycekt skräp om som vår kyrka. Det är bara en intygelse för mig om att "den onde" försöker göra sitt jobb med att skräpa ner vår kyrka."

"Roisin Dubh - intressanta sidor
    Två av sidorna skulle jag dock inte ha använt mig av om jag skrivit ett arbete om mormonerna. Om man skriver om någon religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor för att få den rätta informationen"

Jag tycker inte man kan avfärda kritiken mot mormons bok med att "det finns så mycket skräp på internet". Kritiker fanns även innan internet. All den kritik som de framför bygger på information som kommer direkt från källan, dvs boken ifråga.

Om man verkligen ska studera en religion och dess skrifter bör man även vara kritisk. Bibeln har kritiserats och granskats i århundraden och det är inget konstigt med att samma sak görs med mormons bok.

Jag har inget emot att man är religiös men jag tycker det är naivt om man tar till sig en tro utan minsta tvekan eller försök till att granska de fel och brister grunden för religionen har. I fallet mormons bok finns det väldigt mycket material som tydligt visar på felaktigheter. Det är inte bara kritikers tyckande utan baseras på historiska samt biologiska fakta.

Så "den rätta informationen" kan man endast få om man läser ALL form av material i ämnet.

• Tin o Trolls mamma

Tack camba!

Roisin: Håller med dig till fullo!

Trevlig helg! Ekorren.

• camba

vackrastarflow - Vi tror på tre olika paradis som har olika nivåer av härligheter. alla ställen är fina och härliga på olika sätt.

Alla har vi möjlighet att komma till det högsta paradiset och bo tillsammans med Jesus kristus och vår Himmelse fader som är Gud. Den som tar emot vårt evangelium och lever ett rättfärdigt liv efter det har möjlighet att komma till det högsta riket. Alltså alla människor som bor har på jorden nu och alla som har någon gång bott här kommer att få möjlighet att ta emot evangeliet. Även du, när vet jag inte.

Andra som lever ett rättfärdigt och bra liv men inte hör till vår kyrka har möjlighet att komma till det mellersta graden av paradiset. Även medelmmar i vår kyrka som inte lever enligt vår kyrkas läror kan också komma till detta paradis.

Övriga som inte lever ett så där jätte rättfärdigt liv och medlemmar i vår kyrka som inte alls lever enligt vad kyrkan lär kan få möjlighet att komma till det lägsta paradiset.

Fråga mig inte hur allt kommer att ske. Men vi kommer alla att bli dömda efter våra gärningars skulle. Jorde livet är ett prövotillstånd för oss, ett prov som Gud gav oss för att testa om vi är villiga att följa hans lärdomar.

Vi har en plats som kallas Helvetet också, vet inte vad som kommer att ske där. OM jag har förstått det rätt så är det så här. För att hamna dit så måste den människan ha fått full kunskap om vårt evangelium. Alltså denna person har varit medlem i vår kyrka. För att hamna i helvetet måste denna person göra något hemskt tex mot arbeta kyrkan, döda en person. Om en person har fått full kunskap om kyrkan, en gång trott på allt och den andra gången förnekar allt så är det som att säga att det är mörkt fast man vet att solen skiner. Att förneka allt som man en gång trott på är ett synd som Gud inte försonar lätt.

Puh hoppas att du fick lite klarhet i din fråga. Alltså en rättfärdig medlem i vår kyrka som lever efter evangeliet har möjlighet att komma till det översta paradiset. De andra har möjlighet att komma till lite lägre paradis. För att hamna i helvetet så måste du i princip ha varit medelm i vår kyrka och sedan gjort något hemskt som du inte ångrar utan bara fortsätter att göra det.

Alltås vi tror inte att någon männsika kan hamna i helvetet utan att ha haft full kunskap om vår kyrkas evangelie.

Andra människor och

• camba

Mermaid - jag kan inte mormonsbok utan till men det står nog någonstans om att gå ut två och två och predika evangeliet över hela världen och nått liknande. Om dörrkanckande står det inget om i Mormons bok.

Vår profet som leder kyrkan, har kontakt med Gud precis som profeterna i bibeln hade. De bibliska profeterna visste ju vad som var bäst för folket och vad som skulle ske i framtiden. Vår nutida profet fungerar likadant. Han uppmanar oss att göra missionsarbete, för att det finns så många som inte har fått chans att höra om evengeliet.

Vår profet uppmanar också att vi skall förbereda oss för sämre tider med olika krig och naturkatastrofer. För att förbereda oss för allt detta är det viktigt att har ett matförråd åtminstone för några månader men helst för ett helt år. I matförrådet bör ingå konserver av alla de slag och mjölk och annat som går att förvara torrt. Vatten är också livs viktigt att ha i sitt matförråd.

naturkatastroferna blir bara värre. tänk bara på vad som hände i Asien. Och om vi förflyttar oss lite närmre så har vi stormbyarna i södra sverige. vad hände rom vi blir helt isolerade och inte kommer någonstans, utan elektrisitet och vatten. Det är viktigt att vara förberedd!!

Nåja nog om det. det var ju inte riktigt det du frågade.

Jo jag vet att det är svårt ibland med folk som kommer och knackar dörr. Våra missionären har det inte enkelt här i norden. Det finns väldigt många som inte alls är intresserad men då finns det ju alltid några underbara männsikor som verkligen söker efter något och som gärna vill veta mera om vad som händer efter detta liv, eller om hur familjen har vara tillsammans för evigt o.s.v.

• camba

roisin dubh - lite missförstånd

jag menade att om du använde dig av de två icke officiella hemsidorna i ditt arbete så borde du ha varit lite försiktig med det. Om man skriver ett arbete om en religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor. På övriga sidor står det så mycket som kan vara felaktigt.

Kritiken mot mormons bok avfärdade jag inte som att det var skräp. Det jag menade var att om man skriver arbeten om någon religion så måste man vara försigtig så att man inte hittar massor med skräp som inte stämmer överens med religionen.

"Om man verkligen ska studera en religion och dess skrifter bör man även vara kritisk. Bibeln har kritiserats och granskats i århundraden och det är inget konstigt med att samma sak görs med mormons bok."
    - Detta håller jag med om, historiska källor granskasa. Mormons bok är säkert inte fullkomligt perfekt men det är ju inte Bibeln heller. Bibeln innehåller ju också många fel och brister som uppstod för länge sedan när den översattes.

Jag anser mig inte vara naiv för att jag inte har undersökt och forskat i allt som går att hitta om min religion. Jag vet vad som är rätt och fel inom mig, behöver inte läsa övrig information som kritiserar kyrkan för att veta vad som är rätt och fel.

"den rätta informationen kan man endast få om man läser ALL form av material i ämnet."
    - Håller inte med, den rätta informationen kan vi endast erhålla om vi ber om vägledning. Om en person undersöker vår kyrka uppmanas de att be om att få svar om det är rätt. jag känner flera personer som fått en sådan känsla om att detta är den sanna kyrka. Denna känsla fås endast genom att tala med Gud i uppriktig bön. Jag tror inte att det finns någon som kan få en sådan känsla om hon/han läser och läser ALL information som är tillgängligt.

Vi kan inte få rätt information på ett världsligt sätt, för att få ett rätt svar måste vi göra det på ett andligt sätt. Detta gäller säkert alla kyrkor.
    Förstår du hur jag menar eller blev det bara råddigt.

• Roisin Dubh

Camba,

För upplysnings skull kan jag berätta att jag inte använde mig av några hemsidor alls. Jag är så gammal att det arbete jag skrev var innan internets stora intåg i skolvärlden.

Jag läste alltså såna där såna där....vad hette de nu igen....böcker! Jag är ju en gammal fornlämning.

Jo bibeln innehåller också mycket felaktigheter men inte på samma sätt som mormons bok. Medan bibeln oftast har en ganska bra anknytning till den kända historia som dokumenterats genom tiderna så faller mormons bok pladask vid jämförelse. Jag är inte bibeltroende heller (agnostiker) men den känns åtminstone mer genuin och seriös i jämförelse med mormons bok.

Tvärtom så tyder den dokumenterade historia som faktiskt finns om att mormonernas grundare hade en hel del fuffens för sig som inte gör honom trovärdig. Det är lite svårare att kolla upp personen kring Jesus som levde för 2000 år sedan men när det handlar om en amerikansk medborgare för knappt 200 år sedan så blir läget annorlunda.

Sorry, jag kan tyvärr inte ta till mig denna tro ens om jag försökte och det gör mig inte till en varelse som verkar för det onda. När en inbiten kvinnokarl plötsligt får en "uppenbarelse" och blir tillsagd att ta sig fler än en hustru och att hans första fru inte får lov att protestera mot detta, då anar jag ugglor i mossen.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.