• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • vackrastarflow

Camba, tack för ditt jättebraiga svar!! fick reda på precis det jag ville, jätteintressant verkligen

• camba

Roisin dubh - Dina åsikter är helt okej och jag accepterar det. Och det gör dig abslolut inte till någon som verkar för det onda.

han som grundade vår kyrka hette Joseph Smith. När han var ung så fanns det många olika kyrkor som stred med varandra. hans familjemedelmmar hörde till olika kyrkor. Joseph visste inte vilken kyrka han skulle tro på och så en dag när han läste i bibeln Jakobs brev 1:5. Joseph bestämde sig för att göra som det stod och be till Gud. Som svar fick han att Kristi Kyrka inte fanns på jorden utan att den skulle snart återupprättas.

Kristi apostlar profeterade om att kyrkan som Kristus grundade skulle försvinna från jorden (2 Tessalonikerbrevet 2:8) och att han skulle återställa sin kyrka före sin andra ankomst (Apostlagärningarna 3:19-21).

Månggiftet som du talar om var antagligen räddningen på vår kyrka på den tiden. Kyrkans medlemmar var svårt förföljda och levde ett liv på flykt. Månggiftet för över 100 år sedan och är absolut inget som tillhör vår kyrka i dag.

• Roisin Dubh

Nu hänger jag inte riktigt med...

På vilket sätt skulle månggifte vara en räddning? Det var väl tvärtom en av de saker som bidrog till att de blev förföljda.

• camba

Okej, nu har jag inte hela historien på klart men de blev ju förföljda även före det. Jag har ingen bra förklarning till varför Gud uppmanade kyrkan att införa månggifte. jag kan inte tänka mig något annat än att det var en prövning på deras tro och att det skulle öka antalet barn och medelmmar i kyrkan.

• Isorfidien

Det var ju även så att många män stupade i något krig som var under den tiden detta infördes (inte så insatt i alla krig i Amerika) vilket då gjorde att många kvinnor blev änkor och barn utan pappa och försörjare vilket var ett av skälen till att månggifte infördes under en period - för att dessa kvinnor och barn inte skulle svälta ihjäl och leva utan tak över huvudet.

Hela den processen och tiden är väldigt komplicerad att förklara men det här är grundtanken till varför månggiftet infördes.

• Marwik

Isorfidien har helt rätt, månggiftet infördes just för denna orsak, många män dog och änkorna var fattiga och kunde inte ta hand om sig själva och sina barn. Månggiftet infördes som en hjälp för att de skulle överleva. Läser man om Mormons Bok och Nordamerikas samt Sydamerikas och Centrtalamerikas historia, ser man många kopplingar. Det ligger inte lika öppet som det gör i Bibeln, men kolla upp det, det är riktigt intressant!

• Isorfidien

Tackar Marwik för uppbackningen

Sedan en sak till - det var inte så att dessa hustruar bodde alla under samma tak utan varje fru till en man skulle ha ett eget hem till sig och sina barn - vilket gjorde att det troligen inte var så väldans många män som hade råd att hålla två hela hushåll i full gång.

Nu vet jag inte om den reformerade kyrkan av Jesu Kristi Kyrka... fortfarande är av den tron som var innan månggiftet förbjöds och fortsätter tro att månggiftet är okej... Skulle någon av oss mormoner idag göra samma sak skulle vi bli uteslutna från kyrkan med omedelbar verkan!

• Marwik

Ja, enligt vad jag läst så praktiserar den reformerade kyrkan, som kallar sig Jesu Kristi sanna kyrka (tror jag att det var), fortfarande månggifte, de har även profeter. Det finns även gott om olika slags polygamister, men de behöver ej ha något samröre med Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jesu Kristi Kyrka av SDH slutade praktisera månggifte 1890 (profeten meddelade att det tjänat sitt syfte), och då var det många medlemmar som inte kunde acceptera det utan bröt sig loss, bildade flera olika avgreningar och fortsatte att praktisera månggiftet.

• Lillevi

Jag är åxå med i Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga och blit väldigt nyfiken på om jag känner er andra här som så flitigt svarar på alla frågor.

Impad!
    / Lillevi

• Isorfidien

Men hej Lillevi!! Vart någonstans i vårt avlånga land eller grannland befinner du dig då?

Trevligt att hitta någon till - tror vi är 3-4 stycken just nu men jag har tappat räkningen, en av oss har i alla fall bytt nick så jag har verkligen tappat kontrollen över oss SDH:are här.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.