• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • 20th century fox

kul, kul! Så ni ska bli storfamilj nu eller ;)

• utlandssvenska

Fox- vilka urfina kort!!!!!!! Finaste brudpar jag hars ett pa lange!!!!!

Storfamilj vet jag inte - vi jobbar pa att forsoka fa en till att borja med!

• 20th century fox

tack darling! Jag vart sådär nöjd med korten(är perfektionist vad det gäller bilder).

Vi ska nog vänta. Maken har precis börjat på lärarhögskolan ;)
    Biologilärare ser det ut som han ska bli. Tyvärr dök det inte upp nån Anna-Maria E. på bröllopet jag vet inte vart hon var. Och Johan var utomlands.

• utlandssvenska

Vore kul att se kort pa dom! Trist att dom inte kom. Larare ar toppen! Vill han praoa i London sa ar han valkommen hit!

• 20th century fox

har du varit i sverige nåt på sistone då? Vad har ni gjort i påsk? VI har varit på UTÖ och hemma hos mina föräldrar på påskafton.

• Sylvia

Hej!

Jag är "greenie" här på FL. Snubbladet till min överraskning över den här tråden, och, till min överraskning, min underbara vän "Camba". Vi har vuxit upp i samma församling. (Jag är alltså också medlem.)

Njut av veckoslutet allihopa! Vi hörs!
    Kraaam!

• Isorfidien

Välkommen Sylvia!

Alltid lika roligt att se att det finns fler av oss här!

Ha en härlig helg och önska mig nu alla lycka till att dottern är tillräckligt frisk så jag kan åka in till generalkonferensen i Borlänge åtminstone på söndag.

• crabban

Välkommen hit Sylvia! Roligt med fler!
    Och krya på dig till Isorfidiens dotter!

Trevlig helg alla!

• 20th century fox

Hej, hej! Vad tyckte ni om konferensen då?

• Isorfidien

Å vad jag önskade att jag haft en chans att åka till sändningen av konferensen men dottern är på tok för sjuk. Vi har inte sovit mer än 3 timmar per natt jag och min man och dottern är verkligen dålig!

Idag fick de (maken och dottern) komma upp med omedelbar verkan till hälsocentralen och hon har fått penicillin och det är på gränsen till vätskebrist för henne men vi skulle fortsätta att få i henne så mycket dryck som möjligt och hon har ätit lite bättre idag efter att hon fick medicinen.

Nu sover pluttan och hon har varit feberfri om dagen - vilket hon brukar vara - och jag hoppas verkligen för allas vår skull att hon får sova i natt.

• crabban

Isorfidien: värst va mycket jobbiga hälsoproblem ni har stött på på sistone.. ska ni aldrig få bli friska?? Hoppas lilltjejen blir bättre snart igen. Och din man likaså förstås!

Vi tittade på bara ett av mötena, via Internet här hemma. Hade tänkt att se fler men vi hade inte tekniken på vår sida och vi hörde aldrig någon säga "if you're experiencing technical difficulties, please call the number listed in your operators instructions" eller vad de nu säger.. he he. Så vi får läsa de andra talen i efterhand.

Gillade när profeten talade om påven och om allt gott han har gjort. Och så gillade jag Boyd K. Packers tal också. Han är min favorit-aposter om man får lov att ha någon :> Och tabernakelkören sen! Ahh.. njuter gör jag!

• Isorfidien

Crabban..

får man skryta lite..

En annan har ju faktiskt träffat aposteln Dallin H Oaks när jag bodde i Vermont!!! Gissa vilken känsla det var att få skaka hand med honom och sedan sitta där och lyssna till hans tal när han besökte min dåvarande församling!!!

*njuuuuuter av minnet*

... tyvärr har vi varit väldigt sjuka på slutet.. började med att sonen fick influensan och så har han smittat av sig till oss andra. Idag ringde de för övrigt från sjukhuset och min man ska in för att kolla upp magmunnen på torsdag för att se om han har magmunsbråck eller vad det är som gör att han har svårt att få ner maten genom magmunnen ner till magsäcken.. känns skönt att någon läkare äntligen tagit min mans oro och problem på allvar...

• crabban

Oj.. visste inte att det var så allvarligt med din man. Men skönt att han får komma till en läkare och bli tagen på allvar. Så frustrerande när man behöver hjälp och är orolig och ingenting händer!

Över till nästa ämne. Va häftigt! Var äldste Oaks där en vanlig söndag? Eller var det något särskilt möte? Det är speciellt, jag vet... Äldste Nelson och hans fru (som ju avlidit för ett tag sedan som jag förstod först när jag hörde hans tal), de var i Västra Frölunda församling och talade för ett par år sedan tror jag det var. Då fick jag hälsa på dem. Det var ju så många som skulle hälsa så det blev ju bara "hej och tack" ungefär men det är nog så speciellt. Man känner att de (apostlarna) verkligen har en särskild uppgift. Man kan riktigt se deras godhet lysa.. goda exempel! Sån vill man ju bli! Har du sett videon "Särskilda vittnen om Kristus"? Om inte så kan jag rekommendera den!

Nu ska jag äta fruktsallad :)

• Arness
    Jindra skrev 2005-01-13 18:47:41 följande:

Tin o Trolls mamma, så säger mamma att jämt min mormor sa, var och en blir salig i sin tro. Det tycker jag är ett fint talesätt som jag själv försöker leva efter.

Jag tycker också att det är trevligt att vi kan ha en lugn diskussion om detta utan massa påhopp, jag tycker det är intressant att veta om andras religioner - utan massa säljknep eller hot...

Camba, Hur ser din kyrka (lättare att skriva så) på hur man väljer partner och liknande? Måste man tillhöra samma församling?

Jag gick tillsammans med plymontare i skolan, några som vi aldrig kommer se härinne eftersom de inte får använda vare sig dator eller tv. Inte klippa håret som tjej, bara har klänning, bara gifta sig med andra inom samma religion, man kan inte gå med i den kyrkan, de får inte äta i samma rum som människor som är med i den kyrken mm. Ingen religion eller sexualundervisning i skolan. Jättetrevliga människor var de dock, bra på alla sätt.

Har mormonerna några såna regler? Måse man betala kyrkan för något?

hej det var intressant att se inlägget om plymontare, ser att det är en äldre tråd och en del har hänt sedan dess. 

frågan är inte om vi får eller inte får.. det är mer en uppmaning att skydda sig själv från världsliga influenser och ideer som inte leder någon vart, men som kan leda till synder. 
    och jo, man kan gå med i kyrkan, känner själv en äldre medlem som gjort det. dock inte många som är beredda på att lämna det de har och binda sig till endast de som vi har nattvard med, herrens måltid, med bröd och vin- det är från detta varför vi inte har måltider med andra. 
    och att kvinnan klär sig på ett vis, döljer sitt huvud när de ber, är från skriften, likväl som männen inte ska täcka sitt huvud när vi ber. 
    vi har numera internet med spärrar så vi kan använda datorn till arbete och ha tex zoom möten. 
    att vi har spärrar, typ som många föräldrar har spärrar för sina barn att inte se vuxet innehåll kan tyckas fånigt men vi kan många gånger vara tacksamma för det då mycket omoraliskt kan ses på internet. och vi som alla andra är lika svaga för omoraliska ting.. vi är inte annorlunda som personer än någon annan..  
    vi är inte en sekt på det sätt som okunniga uttrycker det , sect kan ju tolkas på olika sätt, men många vill sätta en negativ klang på det... som om att någon bara vill ha makt och styra en folk grupp.. vilket jag kan intyga på att så är inte fallet.. 
    kyrkan vill bara så rakt och tydligt som möjligt tolka bibeln och därmed inte töja på gränserna för att vinna medlemmar.. det är kvaliten och inte kvantiten.. en kan ju va medlem utan att tro, men det tjänar mindre till. skriften är vad den är.. och ska jag respekteras och får vara kvar i kyrkan får jag rätta mig.. då jag många gånger gjort felsteg.. mycket beroende på internet som vunnit min nyfikenhet och naturliga lusta..
    men kyrkan har haft mycket tålamod och nåd.. och det är det vi alla måste komma till , att vi är syndare och inte utan Jesus och dennes nåd och tro på honom får vi frid och evigt liv. inte för att på något sätt predika här.. men så har jag förstått det hela.. det är mycket jag själv inte förstår .. 

och slutligen tack för de snälla orden Jindra. jag är själv uppvuxen i plymouthkyrkan och kan inte se något negativt med det.. 
    obs jag är inte expert på varken bibel eller just plymontkyrkan i detalj så ovan skrivet av egen uppfattning.
  • Anonym (Plymontare)

Intressant jindra:) jag är plymontare, jag vet att många fördomar negativa och positiva finns att hitta över olika forum , nyheter , internet osv. Kan både vara sanning och osanning.  
    Vi hade inte datorer och internet när jag växte upp. Vi har det nu. Vi har ett anpassat filter så t.ex. vuxet innehåll är blockerat.. 

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.