Jindra skrev 2005-01-13 18:47:41 följande:
Tin o Trolls mamma, så säger mamma att jämt min mormor sa, var och en blir salig i sin tro. Det tycker jag är ett fint talesätt som jag själv försöker leva efter.
Jag tycker också att det är trevligt att vi kan ha en lugn diskussion om detta utan massa påhopp, jag tycker det är intressant att veta om andras religioner - utan massa säljknep eller hot...
Camba, Hur ser din kyrka (lättare att skriva så) på hur man väljer partner och liknande? Måste man tillhöra samma församling?
Jag gick tillsammans med plymontare i skolan, några som vi aldrig kommer se härinne eftersom de inte får använda vare sig dator eller tv. Inte klippa håret som tjej, bara har klänning, bara gifta sig med andra inom samma religion, man kan inte gå med i den kyrkan, de får inte äta i samma rum som människor som är med i den kyrken mm. Ingen religion eller sexualundervisning i skolan. Jättetrevliga människor var de dock, bra på alla sätt.
Har mormonerna några såna regler? Måse man betala kyrkan för något?
hej det var intressant att se inlägget om plymontare, ser att det är en äldre tråd och en del har hänt sedan dess.
frågan är inte om vi får eller inte får.. det är mer en uppmaning att skydda sig själv från världsliga influenser och ideer som inte leder någon vart, men som kan leda till synder.
och jo, man kan gå med i kyrkan, känner själv en äldre medlem som gjort det. dock inte många som är beredda på att lämna det de har och binda sig till endast de som vi har nattvard med, herrens måltid, med bröd och vin- det är från detta varför vi inte har måltider med andra.
och att kvinnan klär sig på ett vis, döljer sitt huvud när de ber, är från skriften, likväl som männen inte ska täcka sitt huvud när vi ber.
vi har numera internet med spärrar så vi kan använda datorn till arbete och ha tex zoom möten.
att vi har spärrar, typ som många föräldrar har spärrar för sina barn att inte se vuxet innehåll kan tyckas fånigt men vi kan många gånger vara tacksamma för det då mycket omoraliskt kan ses på internet. och vi som alla andra är lika svaga för omoraliska ting.. vi är inte annorlunda som personer än någon annan..
vi är inte en sekt på det sätt som okunniga uttrycker det , sect kan ju tolkas på olika sätt, men många vill sätta en negativ klang på det... som om att någon bara vill ha makt och styra en folk grupp.. vilket jag kan intyga på att så är inte fallet..
kyrkan vill bara så rakt och tydligt som möjligt tolka bibeln och därmed inte töja på gränserna för att vinna medlemmar.. det är kvaliten och inte kvantiten.. en kan ju va medlem utan att tro, men det tjänar mindre till. skriften är vad den är.. och ska jag respekteras och får vara kvar i kyrkan får jag rätta mig.. då jag många gånger gjort felsteg.. mycket beroende på internet som vunnit min nyfikenhet och naturliga lusta..
men kyrkan har haft mycket tålamod och nåd.. och det är det vi alla måste komma till , att vi är syndare och inte utan Jesus och dennes nåd och tro på honom får vi frid och evigt liv. inte för att på något sätt predika här.. men så har jag förstått det hela.. det är mycket jag själv inte förstår ..
och slutligen tack för de snälla orden Jindra. jag är själv uppvuxen i plymouthkyrkan och kan inte se något negativt med det..
obs jag är inte expert på varken bibel eller just plymontkyrkan i detalj så ovan skrivet av egen uppfattning.