• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • Lillevi

åå, crabban ska du tala imorn? om vad? Jag ÄLSKAR att hålla tal, men har inte fått tala på länge, som sagt, det är en väldigt stor församling.

Den skulle delas för några år sedan, men det fanns inte tillräckligt många prästadömsbärare. Och nu har stavs.pres. sagt en annan anlednind: 27 personer från församling tjänar i staven. Om man delade vår församling skulle många fler personer behöva tjäna i församl. o inte i staven och det skulle inte staven klara.

Jag föstår att de som bor på Hisingen gärna kan tänka sig en gren där, men vad jag hört från Leif o andra är att det skulle bli en innerstadsförsamling. Ett annat alternativ till att VF blir mindre, är att ge tillbaka Mölndalborna till Kungsbacka, som man tog från dom för några år sedan.

Tjöt tjöt... ganska kul ändå. Jag bodde i VF även för ett år sen vilket betyder att vi borde veta vilka vi är så att säga... spännande!

• crabban

Japp, nu är det talade talet talat! Känns alltid så bra efteråt tycker jag. Jag fick ämnet "ett växande vittnesbörd". Ganska tacksamt med tanke på att det finns så mycket att hitta om det. Satt vid köksbordet igår och räknade till inte mindre är 14 böcker, hehe.. hittade många bra citat och berättelser. Verkade vara uppskattat också :) !

Ja, det är ju nackdelen med att tillhöra en så stor församling. Jag fick nog också bara tala en gång när jag bodde där. Det var dagen innan julafton så det var inte tomt i bänkraderna i alla fall :) Fast det är det ju aldrig i VF.

Kul att du älskar att hålla tal! De som gör det brukar också vara väldigt bra talare. Får hoppas att det blir din tur snart då..

Förstår Leffes resonemang med delning av församlingen. Men har du tänkt på en sak? Kungsbacka börjar också bli stort, precis som _Utby_. Så... mm... jaa.. vi får se!

Jag UNDRAR vem du är, jag. Vet ju inte ens hur gammal du är. Du borde ju kunna räkna ut vem jag är faktiskt. Måste ta en titt till på din presentation och se om den blivit lite mer uttömmande. Det var den inte sist jag kollade ;)

• Lily of the valley

Crabban,
    Jag har undersökt ert samfund, utövar ni polygami i Sverige?

En nyfiken Lilly

• Lily of the valley

Oj nu såg jag att det inte var du som startde tråden, crabban.
    Ok, men du får gärna svara mig ändå

• crabban

Hej nyfiken!
    Jag svarar eftersom jag är online :)
    Nej, det gör vi inte i Sverige och inte i något annat land heller. Det avskaffades helt år 1890. Om man skulle tillämpa månggifte så skulle man inte få tillhöra kyrkan.
    Däremot finns det utbrytargrupper i USA som praktisera månggifte och som kallar sig mormoner men inte tillhör alltså inte Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

• Isorfidien

Det kallar sig förresten för den reformerade Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga - de har behållt namnet men de har inget med den riktiga LDS-kyrkan att göra.

Skälet till att det infördes för en kort period var att de kvinnor som blev änkor skulle ha någon som försörjde dem och som gav dem ett tak över huvudet till sig och sina barn - detta kostade en hel del så de fåtalet män som klarade av att försörja två familjer och två hushåll kunde då gifta sig med en till kvinna. De olika fruarna bodde inte tillsammans.

Skulle någon av oss ens fundera på tanken idag skulle vi bli uteslutna ur kyrkan innan vi ens hann säga amen!

• camba

Hej Lillevi och Isorfidien ser att ni är båda online! Hur är läget?

• Isorfidien

Så du sitter och kikar på oss va???

För tillfället sitter jag och försöker komma på varför vår telefon inte tillåter oss att prata med någon... den andra gamla trotjänaren har inga problem alls med att tillåta oss kontakt med omvärlden men den nya trådlösa... jo man tackar ja! Det var tacken för att man gav den ett fint hem!!!

Jag borde egentligen skriva på en rapport..... borde alltså... hihi

• crabban

Hello girls..

Gissa vad jag ska göra ikväll? Klä ut mig till 1800-talstant! Helt frivilligt! Haha, de kommer skratta ihjäl sig.. Och ni kanske kan gissa varför jag gör det? Ska ni fira nåt? I kapellet ikväll ska det ätas majsbröd och kött och potatis och så ska vi gå en tipspromenad som jag har förberett (med de klurigaste frågorna som gick att hitta). Ska bara konstruera en utslagsfråga också så är jag klar sedan. Tänkte ta en burk med linfrön men hejdade mig när jag insåg hur jobbigt det är att räkna...

Hjälpföreningen fyller år, hipp hurra!

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.