• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • Isorfidien

Jag är helt solo åt det här hållet!!! Förr fanns det en liten gren 4 mil från mig och i samma stad som jag studerar men den slogs ihop med sin grannstad - 2½ mil bort så nu har jag bara att välja mellan 2 olika städer med en timmes bilfärd enkel resa för att komma till kyrkan.

Det finns 2-3 inaktiva till här på orten men jag tror aldrig att äldsterna har lyckats få in dem till någon av städerna.

• crabban

Säg inte det... jag har också varit inaktiv men plötsligt en dag så började jag komma till kyrkan varje söndag. Bodde ingen åt mitt håll heller så jag fick ta bussen och då tog det en timme med byten att ta mig fram. Jag minns en dag när jag missade bussen och det var snöstorm ute. Jag tänkte att det nog inte var så långt att gå.. jag fick sätta fötterna på upptining mot ett av elementen när jag väl kom fram och jag missade nog båda första lektionerna den söndagen.. hehe :)
    Nu tänker jag extra noga på om det är någon vi kan plocka upp på vägen för jag vet själv vad det betyder. Det är verkligen en välsignelse att bo nära kyrkan. Men har du aldrig övervägt att flytta då?

• Lillevi

Hejsan!

Plötsligt känner jag mig väldigt välsingad... Jag bor fem minuters gångväg från kapellet! Det är stort av er att ta er till kyrkan när det är så långt, men som crabban säger kan man flytta om det finns möjlighet till det.

Jag vet inte vad min kompis har för namn härinne, det blir lite av sporten att upptäcka henne, hihi, men jag tror hon hittat mig ganska fort!! Tippar på Fatima.

Fatima - ses vi på Trädet på tisdag eller?? *fniss* (kanske har fel, kanske rätt)
    Kram
    Lillevi

• Isorfidien

Jag har ingen möjlighet att flytta.

När jag skrev att jag var ensam med två barn var att jag måste åka ensam med två barn - har en man som arbetar på orten men han vägrar komma med till kyrkan.

Eftersom jag studerar för tillfället så är vår ekonomi fullständigt raserad och det är knappt jag har råd med tågbiljetten till grannstaden (4 mil bort) för att plugga och visst kan jag ta tåget en station till för att komma till nästa stad på morgonen men det går inga bra tåg hem. Tar jag bussen till den stad jag tillhör så får vi gå ca 7 km för att komma till kyrkan för det går inga bussar dit ut på söndagar.

Det är just det som är så otroligt trist. Tidigare hade jag en 5 min bilfärd till kyrkan och det var jätteskönt och jag var in flera gånger i veckan på alla aktiviteter som någonsin fanns.

Närmaste aktiva medlem jag har i närheten bor 30 minuter åt fel håll!!! Det är det som är jobbigt att bo i en ort där absolut ingen annan än de som har fast anställning på ortens storindustri vill bo. hmmmmmm...

• crabban

Ahh... nu förstår jag ditt dilemma. Kanske är lite svårt att motivera på ett tillräckligt bra sätt för din man också varför ni ska flytta. Jag kan förstå att han tycker att det är bra som det är. Speciellt när ni inte har mycket pengar för tillfället, vem vill ställa till med en flytt då? Jag hade nog inte velat flytta om jag var din man, nej.

Det är ju lite speciellt med kyrkan.. är man väl aktiv så är det ju också vanligt att man kommer till kyrkans möten varje söndag, inte när det är tråkigt väder och man inte har något bättre planerat. Frågan är hur man förklarar på ett bra sätt hur mycket det betyder att komma dit?

Verkar som om du får be om ett mirakel ska ske, om det ska sluta vara ett sånt projekt för er att ta er dit :)

När är dina studer slut? Ska du söka arbete då?

• crabban

Lillevi: tillhör du Västra Frölunda eller Utby?

..jag tror också det är Fatima! ;)

• Isorfidien

crabban jag håller med dig om att det är något speciellt med kyrkan!

Jag har nog aldrig mått så bra i mitt liv som när jag var riktigt aktiv. Vi var alltid ute och gjorde något kul vi ungdommar och jag var med på danser, resor ner till templet och vi hade olika aktiviteter och det var helt otroligt vilken sammanhållning vi hade.

Nu har alla mina kompisar gått och fått barn och de tillhör den där kyrkan som ligger en bit bort med tåget.. ska se om det inte går att fixa till på något sätt att komma iväg dit även om det är krångligt med tågbussar och tåget i sig.

• Lillevi

Hehe, crabban du svarar ju inte själv på dessa spännande frågor!

Var bor du??

Jag tillhör Västra Frölunda naturligtvis! Den bästa församlingen i stan! *fniss*

• Lillevi

och förresten, för att klara upp saker: jag vet att det är Fatima. Vi chattade igår. Så kan det gå!

• crabban

Isorfidien:
    Det är väl bra att du har så härliga minnen från "ungdomstiden" i kyrkan? Man MÅR bra när man är aktiv i kyrkan! Eller kanske snarare, när man är aktiv i _hjärtat_. För visst är det skillnad på att besöka kyrkan varje söndag för att det är rutin på det och att verkligen brinna för evangeliet oavsett hur ofta man lyckas ta sig dit? Du förstår nog vad jag menar.

Du får hyra en jättetraktor med en "varning för bred last-skylt" och flytta på kapellet helt enkelt.

Lillevi: Ssss... jag VET! ;)
    Jaså, du tillhör VF? Det har jag också gjort, för ett år sedan ungefär. Ojojoj, mycket bra folk. Dock en lite _för_ stor församling tycker jag. Det är nog dags att dela den snart och placera den andra halvan på Hisingen (jag har funderat igenom det där...). Numera tillhör jag en mindre gren där det märks om man är borta till och med, haha. Men den blir nog församling när som helst, lite spännande faktiskt. Västerås heter staden. *inte så kryptisk längre*

Nu ska jag förbereda taaaaal inför imorgon! :/

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.