Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Jag blev sugen på att uppdatera mig med lite läsning (skrev ett arbete om mormonerna när jag pluggade religion)

Här är lite länkar till sidor om mormons bok. Några kritiska, några inte.

www.jesukristikyrka.se/kyrkhistoria/jsmith/overs_mb.html
    home.swipnet.se/filippos/mormoner.htm
    home.swipnet.se/filippos/granskmb.htm
    www.jesukristikyrka.se/nyheter/2004/040205.html
    www.lege.com/leif/skrifterna/mormon/00-00-titelsidor.txt
    www.lds.org/conference/talk/display/0%2C5232%2C49-16-199-30%2C00.html

• Roisin Dubh

Camba,

"På internet finns det en hel massa skräp om kyrkan, man får vara lite försiktig med allt man hittar. Det finns ju inget man itne kan hitta på internet. jag tror inte det finnsn någon anna kyrka som det är skrivet så mycekt skräp om som vår kyrka. Det är bara en intygelse för mig om att "den onde" försöker göra sitt jobb med att skräpa ner vår kyrka."

"Roisin Dubh - intressanta sidor
    Två av sidorna skulle jag dock inte ha använt mig av om jag skrivit ett arbete om mormonerna. Om man skriver om någon religoin är det viktigt att använda officiella hemsidor för att få den rätta informationen"

Jag tycker inte man kan avfärda kritiken mot mormons bok med att "det finns så mycket skräp på internet". Kritiker fanns även innan internet. All den kritik som de framför bygger på information som kommer direkt från källan, dvs boken ifråga.

Om man verkligen ska studera en religion och dess skrifter bör man även vara kritisk. Bibeln har kritiserats och granskats i århundraden och det är inget konstigt med att samma sak görs med mormons bok.

Jag har inget emot att man är religiös men jag tycker det är naivt om man tar till sig en tro utan minsta tvekan eller försök till att granska de fel och brister grunden för religionen har. I fallet mormons bok finns det väldigt mycket material som tydligt visar på felaktigheter. Det är inte bara kritikers tyckande utan baseras på historiska samt biologiska fakta.

Så "den rätta informationen" kan man endast få om man läser ALL form av material i ämnet.

• Roisin Dubh

Camba,

För upplysnings skull kan jag berätta att jag inte använde mig av några hemsidor alls. Jag är så gammal att det arbete jag skrev var innan internets stora intåg i skolvärlden.

Jag läste alltså såna där såna där....vad hette de nu igen....böcker! Jag är ju en gammal fornlämning.

Jo bibeln innehåller också mycket felaktigheter men inte på samma sätt som mormons bok. Medan bibeln oftast har en ganska bra anknytning till den kända historia som dokumenterats genom tiderna så faller mormons bok pladask vid jämförelse. Jag är inte bibeltroende heller (agnostiker) men den känns åtminstone mer genuin och seriös i jämförelse med mormons bok.

Tvärtom så tyder den dokumenterade historia som faktiskt finns om att mormonernas grundare hade en hel del fuffens för sig som inte gör honom trovärdig. Det är lite svårare att kolla upp personen kring Jesus som levde för 2000 år sedan men när det handlar om en amerikansk medborgare för knappt 200 år sedan så blir läget annorlunda.

Sorry, jag kan tyvärr inte ta till mig denna tro ens om jag försökte och det gör mig inte till en varelse som verkar för det onda. När en inbiten kvinnokarl plötsligt får en "uppenbarelse" och blir tillsagd att ta sig fler än en hustru och att hans första fru inte får lov att protestera mot detta, då anar jag ugglor i mossen.

• Roisin Dubh

Nu hänger jag inte riktigt med...

På vilket sätt skulle månggifte vara en räddning? Det var väl tvärtom en av de saker som bidrog till att de blev förföljda.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.