Inlägg från: camba |Visa alla inlägg
  • camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • camba

GEALACH - Det finns säkert olika åsikter om det men jag har inget emot att bli kallad mormon. Men kyrkan heter absolut inte mormonkyrkan utan då använder man det riktiga namnet som är Jesu Kristi Kyrka av Sista dagar Heliga. Hoppas det det förklara din lilla fråga
    Ha det så bra :)

• camba

Isfjord - visst är det enklare att tex säga jag skall besöka mormonkyrkan i dag. Men vi har blivit informerade om att använda oss av det offeciella namnet på kyrkan. Det viktigaste i kyrkans namn är dock att det är Jesu Kristi Kyrka.

• camba

Icapika - det finns mormoner i Usa och Canada som utövar tex månggife och annat som inte är tilllåtet i vår kyrka längre (vår kyrka upphävde månggifte på 1800-talet om någon utövar det i vår kyrka idag blir de direkt uteslutna). Det är väl de andra som är Mormonkyrkan då, möjligen är det också därför vi har blivit informerade att vi skall använda det offeciella namnet på kyrkan och inte mormonkyrka för att folk inte skall blanda ihop oss. Det kom ju ett program i höstas från SVT 1 el 2 om "gammel mormonerna", det var helt hemskt att se på hur dessa människor lever och vilka åsikter de har. Inget som vår kyrka accepterar.

Jo i Jönköping finns det en sätt stor församling, jag har till och med släktingar där :)

Jo släktforskning är kul, man vet aldrig vem man stöter på. Kul med långväga besök. Mormonbiblen eller mormons bok som den heter är ett andra vittne om Kristus, det första är bibeln. Vi har ju både den vanliga Bibeln och så Mormons Bok, båda böckerna är jämställda.

• camba

JINDRA - hmm en svår fråga. Min bästa kompis från universitetet blev döpt för snart ett år sedan. Hon var vanlig kristen. När hon undersökte kyrkan så blev hon förvånad och sa att hon inte tyckte att skillnderna var så stora.

Hmm, några skillnader
    Vår kyrka (Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga) lika över hela värden. Inga skillnader alls. Är du i Tysklad eller i Peru eller i Ghana så är evangeliet samma. Det är otroligt hur "hemma" man känner sig fast man är utomlands och allt går på ett annat språk.
    Kyrkan leds av en Profet. profeten har tolv apostlar, under dem finns det ännu de sjuttios kvorum och i alla länder finns det missionsledare. Kyrkan är uppbyggt med ett nätverk som inte går att störta i första taget.

I våra församlingar har vi inga präster som bara står och predikar, församlingen har docj en församlingsledare hans två rådgivare. Dessa leder mötet men talarna kan vara vem som helst. Alla i församlingen kan ombes att hålla ett tal någon gång. I fjol höll jag två tal. talen kan handla om skriftställen, ens eget liv bön, dop......

Vi har inga betalda präster, den ända i vår församling som får betalt är städerskan. Vi har inga kvinnopräster heller, det är bara männen som har prästadömmet.

Så har vi ju mormons bok också som är ett andra vittne om Jesus Kristus, det första är ju bibeln. Vi har båda böckerna jämställda bredvid varandra.

Min svärmor som belv medlem i kyrkan i 20 års åldern säger att det som gjrode henne så intresserad av kyrkan var att allt var så logisk. Inga konstigheter. Många har ju så mycket förutfattade meningar om oss men vi är helt vanliga.

Så tror vi på en existens före detta liv och efter detta liv. Före vi föddes hit till jorden bodde vi i andevärlden och efter detta liv kommer evigheten där vi lever i paradiset/helvetet.

kommer inte på nått mera nu men hoppas du fick lite svar på diin fråga. Du måste jag rusa till bussen. Fråga gärna nått mera om det är nått du undrar över. Det är roligt att skriva och berätta. :)
    ha det bra

• camba

fatima - bra sagt. När vi föddes hit till jorden gav Gud oss den fria viljan att välja mellan rätt och fel. I vår kyrka är vi aldrig tvingade till att göra något. En av mina bästa vänner som är medelm i kyrkan bor sambo för tillfället, det är hennes eget val fast hon vet att det inte är det rätta. Jag och ingen annan kan dömma henne för det, det är upp till Gud att dömma henne för hennes hjärtas önskningar. JAg har läst någnstans att Gud ser till vårt hjärtas önskningar, ibland gör vi fel fast vi i hjärtat vet att vi inte borde. En annan medlem i vår församling röker antagligen, för hon luktar så tobak varje gång man träffar henne, men än en gång det är mellan henne och Gud. Jag kan inte dömma henne.

• camba

vackrastarflow - Vi anser absolut inte att de som inte hör till vår kyrka kommer till helvetet. Vi tror att alla här på jorden kommer att få en chans att komma till paradiset. Vi tror ju förståss även på att alla människor kommer att få chansen att höra om evangeliet i vår kyrka, de har ju alla förståss sin fria vilja att ta emot det eller inte. Vår kyrka växer ju väldigt snabbt ute i världen. Jag kan berätta att år 2004 uppgick antalet medlemmar 12 miljoner. Tillväxten utanför USA fortsätter att öka snabbare än den gör i USA. Över hälften av kyrkans medlemmar bor utanför USA. Medlemmarna bor i över 160 länder Det finns ca 120 Tempel över hela världen, här i norden finns det i Sverige och Danmark. Sommar 2006 även i Finland. Mormons bok finns översatt till över 72 språk, vilket gör den till den mest översatta boken efter Bibeln.
    All denna fakta övertygar mig om att vårt evangelium kommer att nå ut över hela världen, alla kommer en dag att få höra det, ta emot det eller förkasta det.

• camba

Tessalisa - Nu är det så att alla människro som redan gått över till andra sidan itne har fått sin möjlighet att höra om evangeliet. Eftersom vi tror på att alla människor kommer att få en möjlighet att höra om evanggeliet så sker det missionsarbete även på andrasidan. När vi gör ställföreträdande dop i Templet för en avliden släkting, har ju denna släkting möjlighet att utöva sin fria vilja att ta emot eller förkasta. Men efterdet så har denna person i alla fall fått sin chans och det är upp till personen vad den gör med det. I Templet blir vi ockås beseglade för eveighet. Vi tror på att vi kommer att leva tillsammans med våra familjer i evighet efter detta liv. Är det inte en underbar tanke att kunna fortsätta sitt liv tillsammans med sina nära och kära.

• camba

Soraya - Jag förstår att en del människor är lite skeptiska till all ny information som de får om andra kyrkor.

Jag vet att endel missionären kan vara lite barnsliga och naiva, de är ju bara 19-23 år. Är de dessutom uppväxta i Utah där de finns så många medelmmar är det itne lätt för dem att komma ut i stora vida världen och kämpa med alla svårigheterna som finns.

Jag tog absolut inte illa vid av det du sa, alla har vi olika uppfattningar.

På internet finns det en hel massa skräp om kyrkan, man får vara lite försiktig med allt man hittar. Det finns ju inget man itne kan hitta på internet. jag tror inte det finnsn någon anna kyrka som det är skrivet så mycekt skräp om som vår kyrka. Det är bara en intygelse för mig om att "den onde" försöker göra sitt jobb med att skräpa ner vår kyrka.

• camba

Tin och trolls mamma - Jag sa att det finns en rörelse som kallar sig Mormoner i USa och Canada som lever på ett gammalt sätt, gammel mormonerna. Tex de har ett självförsörjande hushåll, barnen går itne i allmänna skolor, utöver månggifte, har säkert kjol, kvinnan är nedtryckt..... USCH. Som tur är det inte så väldigt många och de hör absolut inte till vår kyrka.
    Utöver dessa finns ju medelmmar i vår kyrka som är precis som jag och andra i vår kyrka.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.