• Lill Ja

"Det är NORMALT att det tar ett par år..."

Ja, det får man höra otaliga gånger så fort man berättar att man har problem att bli gravid. Även här på FL.

Har man försökt bli gravid 12 månader utan att lyckats erbjuder landstinget gratis fertilitetsutredning. Detta pga att det då sannolikt finns en fysisk förklaring. I ca 30% av fallen hittar man ingen orsak, bara konstaterar "nedsatt fertilitet". Men detta innebär ju fortfarande att 70% av oss som försökt över ett år HAR något fel.

Visst kan det vara "normalt" i bemärkelsen att det är vanligt med fertilitetsproblem. Men hur många säger att det är normalt med cancer?

Jag blir så irriterad och besviken på denna inställning, det är som att sopa problemen under mattan likt "slappna aaaav så blir du gravid!" Jag vill vara realistisk och erkänna att något är fel i stället för att stoppa huvet i sanden.

Någon som mött dessa kommentarer? Förstår ni vad jag menar eller låter jag bara bitter?

• Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."
  • Kia 28

Hej Lill Ja  !

Anything I can do to help! Ja jag förstår att du känner det mer bekvämt med Umeå, vi känner bara att vi vill göra nytta med nöje Flört Vi gör så att vi far, och kanske stannar på hotell och det är en stor kostnadsfråga för oss också. Vi har inte råd med - 12000 kronor i plånboken om vi vet att det finns som som har mindre kostnad för samma sak. Men först ska vi göra en läkarkonsultation och bedömer dom att det är mina ägg som är kassa så blir det nog finland, hehe för finländarna är kända för alltifrån skor till det mesta Flört Glad

• majsalotta

Kia 28 - jag ser att du bor i Västerbotten men funderar på att göra IVF behandlingar på annan ort för att det är billigare. Ett problem med det som jag inte vet om du tänkt på är att du då måste göra alla förberedande undersökningar (nedregleringskoll, blodprov och VUL under sprutperioden etc. på hemmaplan och måste då betala extra för dom undersökningarna... Kolla upp vad det kostar extra innan ni bestämmer er för att göra behandling på annan ort. Fundera också på vad det kostar att ta semester/tjänstledigt för resor, resekostnader, hotellkostnader etc. Jag tycker absolut att ni skall göra behandlingarna där ni känner att ni vill, men om det är kostnaden som styr känns det viktigt att ni tar alla parametrar i åtanke. Vi har köpt trepack i Umeå och jag tycker det är enormt bekvämt att göra behandlingarna hemma, dessutom ingår upp till tre FET i deras trepack, vilket jag inte vet om det gör på den klinik ni funderar på. Sedan tror jag absolut att IVF kliniken i Umeå låter er göra fler behandlingar (och köpa trepack) även om ni först gör ett misslyckat landstingsförsök hos dom. Vet också många andra som bytt klinik efter landstingsförsöken utan att det varit några problem! Lycka till vad ni än bestämmer er för!

• Kia 28
    Tack  majsalotta  Skrattande 

alltså jag trodde ändå att det ingick i det dyra pris man betalat, men jag tror ändå att det inte ska bli lika dyrt allting, jag tror inte allt landar på 45. 000 om vi gör i Gbg/finland och gör alla undersökningar här, plus vi får lätt frikort, jag tror det räknas via landstinget.
  • majsalotta

Ok, Kia. Hoppas det kommer att funka som du hoppas på, men jag är mycket tveksam till att ni får frikort för undersökningarna om ni inte gör era landstingsfinansierade försök. Dom som tex. bor på anna ort och gör äggplock och odling i Umeå (privatfinansierad) tror jag betalar fullt pris för läkarundersökningarna på hemmaplan, och då tillkommer flera tusen per försök. Dock betalar dom nog mindre till kliniken i Umeå i gengäld. Hoppas bara att du tar reda på alla omkostnader innan ni bestämmer er för att göra behandlingarna på annan ort, så att kostnaderna inte drar iväg och ni känner er lurade. Hur länge måste ni vänta på era landstingsfinansierade försök, förresten? Trepacket i Umeå kostar för övrigt 43.000:-, inte 45.000:-.
    Kram och lycka till!

• VårTur

hej hej... såg precis den här tråden och har inte läst något annat än det ts skrev som inledning... och TACK för det... =)

ja e sååå TRÖTT på alla jävlar som sitter och säger "Det taaar tid" "slappna bara av så ska ni se att det blir när ni minst anar det"

min kompis vart arg på mig för att ja sa att det LÄR vara något fel iom att det inte har blivit något på 15 månader... då sitter jag alltså och läser tamefan allt ja kommer över om både barnlös het, olika sjukdomar, adoption etc.. så ja vill påstå att ja e mer påläst än de andra av mina överfertila små vänner som hävdar och drar historir om att det FAKTISKT hjälper om man bara slappnar av... att det inte alls behöver vara någpt fel.. det tar ju som sagt tid.

det ska vara normalt att det tar 1 år... ETT år ... efter ETT och ETT HALVT år vill ja gärna tro att det e något fel. ja VET att det e något fel.. det känner ja med varända fiber i min kropp att det e...

sluta upp med att säga att det tar tid... kolla upp det i tid ist för att tro att saker och ting löser sig själv.

• n1ettan

VårTur- jag känner precis igen det där, alla som bara behöver titta på mannens kalsonger för att bli gravida, dom tycks tro att dom har svar på allt. Allt ifrån hur viktigt det är att slappna av och inte tänka på det, det tycks dom veta, men INGEN som inte har varit i den situationen kan förstå hur det är.

• Kia 28
    Majsalotta, jag ska göra titthålsoperation via landstinget och det är via frikort. Så då får jag veta om det är detta som hindrar och ska jag göra nån fertilitetsbehandlign får jag väl fråga dom om vad det kostar, men jag är inte villig att betala 45.000 för 3 behandlingar, jasså inte 45 utan 43000? Då har dom sänkt, för det stod 45.000 förut. Vi ska kolla...med fertilitetscentrum samt landstinget..Man tycker man borde få bra hjälp att bli gravid, när det är så svårt för en del att kunna bli det naturligt, jag tror på att dom som haft svårt att bli gravida lättare blir bra föräldrar..Man ser barnet som en verklig gåva..Oj alltså, det skulle iaf jag göra...
  • MERlight

Men alltså, med allt snack om att det föds för få barn i Sverige så borde man väl verkligen försöka hjälpa dem som vill ha barn men som har svårt att få! Nog borde väl alla få 3 försök bekostade av landstinget! Vad fn är 45 000 (eller 43 000) mot andra behandlingar som görs inom landstingets regi?! Och tänk vad mycket bättre många människor skulle må om de fick snabbare och bättre hjälp!

• majsalotta

Kia - bra att ni får göra tillhålsundersökningen. Misstänker dom att du har endometrios? En fördel med om dom hittar något fel är att ni förhoppningsvis inte behöver vänta så länge med att få landstingsfinansierad hjälp. Beroende på diagnosen kan ni få annan hjälp än kust IVF. Hittar dom inga fel (sk oförklarad barnlöshet) så får man ha försökt 2-3 år (beroende på kvinnans ålder) innan man får remiss till IVF via landstinget. Vi fick den diagnosen och orkade inte vänta utan köpte ett trepack på IVF kliniken i Umeå. Lyckas vi inte med dessa försök hoppas jag att vi kan använda vårt enda landstingsförsök då. Tyvärr är infertilitet inte prioriterat inom vården och i Västerbotten ser dom till att man får göra en snabb utredning, men får bara ett landstingsfinansierat IVF försök. Om du vill läsa mer om vad som gäller i just Västerbotten har dom ganska mycket information på vll:s hemsida:
    www.vll.se/Default.asp&lngMenuID=5549
    Hoppas ni snabbt får den hjälp ni behöver, men var beredd på att det kommer att ta tid och vara krånligare än vad man tycker att det borde vara.

• majsalotta

Ser att länken inte funkar som jag hoppats: gå in på vll.se och sök efter "barnlöshet" och klicka vidare därifrån.

• Lill Ja

MERlight: Ja, visst är det fullständigt GALET att barnlöshet inte prioriteras bättre! Ett IVF-försök kostar ca 15 000 kr. Det är väl i storleksordningen ungefär vad en arbetslös kostar staten - per månad!

Tänk om vi västerbottningar bara hade rätt till a-kasseersättning 1 månad i vårt liv?

(ABSOLUT inget ont mot arbetslösa, utan mot vår s.k. välfärdsstat!)

• Kia 28
    Jag hatar rent ut sagt detta och därför köper vi behandlingar för heck no! Att vi ska försöka 3 år.. NOPE det sa dom till oss, det är värt pengar att få bli mamma inom 3 års ram. Som sagt de ska sluta klaga att det föds för få barn och take som action!! Billigare fertilitetsbehandlingar eller landstingsfinansierad 3 st, om man då inte blivig gravid kan man köpa 3 st själva.
Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."