• majsalotta

"Det är NORMALT att det tar ett par år..."

Kia 28 - jag ser att du bor i Västerbotten men funderar på att göra IVF behandlingar på annan ort för att det är billigare. Ett problem med det som jag inte vet om du tänkt på är att du då måste göra alla förberedande undersökningar (nedregleringskoll, blodprov och VUL under sprutperioden etc. på hemmaplan och måste då betala extra för dom undersökningarna... Kolla upp vad det kostar extra innan ni bestämmer er för att göra behandling på annan ort. Fundera också på vad det kostar att ta semester/tjänstledigt för resor, resekostnader, hotellkostnader etc. Jag tycker absolut att ni skall göra behandlingarna där ni känner att ni vill, men om det är kostnaden som styr känns det viktigt att ni tar alla parametrar i åtanke. Vi har köpt trepack i Umeå och jag tycker det är enormt bekvämt att göra behandlingarna hemma, dessutom ingår upp till tre FET i deras trepack, vilket jag inte vet om det gör på den klinik ni funderar på. Sedan tror jag absolut att IVF kliniken i Umeå låter er göra fler behandlingar (och köpa trepack) även om ni först gör ett misslyckat landstingsförsök hos dom. Vet också många andra som bytt klinik efter landstingsförsöken utan att det varit några problem! Lycka till vad ni än bestämmer er för!

• majsalotta

Ok, Kia. Hoppas det kommer att funka som du hoppas på, men jag är mycket tveksam till att ni får frikort för undersökningarna om ni inte gör era landstingsfinansierade försök. Dom som tex. bor på anna ort och gör äggplock och odling i Umeå (privatfinansierad) tror jag betalar fullt pris för läkarundersökningarna på hemmaplan, och då tillkommer flera tusen per försök. Dock betalar dom nog mindre till kliniken i Umeå i gengäld. Hoppas bara att du tar reda på alla omkostnader innan ni bestämmer er för att göra behandlingarna på annan ort, så att kostnaderna inte drar iväg och ni känner er lurade. Hur länge måste ni vänta på era landstingsfinansierade försök, förresten? Trepacket i Umeå kostar för övrigt 43.000:-, inte 45.000:-.
    Kram och lycka till!

• majsalotta

Kia - bra att ni får göra tillhålsundersökningen. Misstänker dom att du har endometrios? En fördel med om dom hittar något fel är att ni förhoppningsvis inte behöver vänta så länge med att få landstingsfinansierad hjälp. Beroende på diagnosen kan ni få annan hjälp än kust IVF. Hittar dom inga fel (sk oförklarad barnlöshet) så får man ha försökt 2-3 år (beroende på kvinnans ålder) innan man får remiss till IVF via landstinget. Vi fick den diagnosen och orkade inte vänta utan köpte ett trepack på IVF kliniken i Umeå. Lyckas vi inte med dessa försök hoppas jag att vi kan använda vårt enda landstingsförsök då. Tyvärr är infertilitet inte prioriterat inom vården och i Västerbotten ser dom till att man får göra en snabb utredning, men får bara ett landstingsfinansierat IVF försök. Om du vill läsa mer om vad som gäller i just Västerbotten har dom ganska mycket information på vll:s hemsida:
    www.vll.se/Default.asp&lngMenuID=5549
    Hoppas ni snabbt får den hjälp ni behöver, men var beredd på att det kommer att ta tid och vara krånligare än vad man tycker att det borde vara.

• majsalotta

Ser att länken inte funkar som jag hoppats: gå in på vll.se och sök efter "barnlöshet" och klicka vidare därifrån.

Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."