• Lill Ja

"Det är NORMALT att det tar ett par år..."

Ja, det får man höra otaliga gånger så fort man berättar att man har problem att bli gravid. Även här på FL.

Har man försökt bli gravid 12 månader utan att lyckats erbjuder landstinget gratis fertilitetsutredning. Detta pga att det då sannolikt finns en fysisk förklaring. I ca 30% av fallen hittar man ingen orsak, bara konstaterar "nedsatt fertilitet". Men detta innebär ju fortfarande att 70% av oss som försökt över ett år HAR något fel.

Visst kan det vara "normalt" i bemärkelsen att det är vanligt med fertilitetsproblem. Men hur många säger att det är normalt med cancer?

Jag blir så irriterad och besviken på denna inställning, det är som att sopa problemen under mattan likt "slappna aaaav så blir du gravid!" Jag vill vara realistisk och erkänna att något är fel i stället för att stoppa huvet i sanden.

Någon som mött dessa kommentarer? Förstår ni vad jag menar eller låter jag bara bitter?

• Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."
  • FaRieTaLe

Jag har inte samma problem men tycker att det är lite okänsligt att skriva så till en som verkligen försöker att bli gravid. Vart har förståelsen tagit vägen?

Du kanske känner att det är något annat som spökar och ska ju då inte behöva få höra att du ska slappna m.m.
    Bara för att en del personer blir gravida genom att slappna av så betyder ju inte det att ALLA blir det. För den delen så kanske inte du är stressad ens?

Önskar er all lycka i bebisverkstaden.

• Dramaonline

Hej, jag är inte, och har inte heller varit, i samma situation, men jag vill ändå ge lite allmänt moraliskt stöd, så där...

Framför allt kan jag också bli heltokig på "slappna aaaav, så blir du gravid".

Jag tror att man nog mår bättre medan man väntar om man slappnar av, men inte att det påverkar ens chanser, det verkar ju vara flum.

Och som sagt det är kanske vanligt, men inte helt i sin ordning.
    Dessutom är det väl "normalare" att man lyckas under första året?

• Lill Ja

Precis, TACK för att ni förstår! Jag läste en annan tråd här på FL då TS frågade om det var "normalt". Och jodå, det verkar nomalt att det tar 5 år lät det som. Dessutom av folk som själva haft problem.

Så om man har inställningen att det är normalt att vara sjuk så stämmer det ju. Ska säga det åt min pappa som har cancer. 50% av svenskarna drabbas ju någon gång under livet...

• smulan76

Jag tycker istället att man skulle uppmuntra folk att inte vänta så länge på att söka hjälp. Sen är det ju många landsting som inte erbjuder hjälp innan det gått ett år, men det finns ju många som väntar mycket längre än så.
    Är man äldre och har tydliga ÄL-rubbningar som oregelbunden mens så ska man ju inte ens vänta 1 år eftersom man i och med åldern har "tidsbrist"

Sen ska man ju såklart inte tsressa upp sig om man inte blir gravid på första försöket heller....

Och när det gäller kommentarer så finns det inget värre än "det är bara psykiskt", "sluta tänk på det" osv osv
    Det är ju som sagt ingen som säger det till någon som är hjärtsjuk, cancersjuk osv.
    Många av oss har ju faktiskt en diagnos som gör att vi har svårt att bli gravida, det är ju inget vi inbillar oss liksom.

Och blir man sen gravid får man höra "där ser du att det gick till slut bara du tänker på annat", "nu blev du gravid när ni skaffade hund" osv osv helt utan att ta hänsyn till att man kanske har hormonbeh. eller liknande....

• SysterYster2

Hej ursäkta att jag tränger mig på. Känner igen alla kommentarer ovan. Det var likadant på jobbet när tre av mina kollegor blev med bebis samtidigt. Nästa gång är det din tur säger de med en menande blinkning. Jätteenkelt. Bara gå hem och sexa till det lite kanske... Nu vet dock många om på mitt jobb att jag har svårt att bli gravid så det har blivit bättre. Nu är det släkten istället och mamma. Nu när ni skaffat hus och allt. Då är det väl dags för en liten. Suck... Man blir så trött.. Tur att man har bra kompisar och FL så att man får prata av sig lite.. Förlåt att det blev så långt.

• CanelaCaliente
    Ja, man får rätt ofta höra att man bara ska slappna av och inte tänka för mycket, så blir man gravid! men har man kämpat i ett år så e det inte så kul att höra
    Baka bebis för 11:e gången nu...
  • fru matte

Alla kommer med goda råd... de vill inget ont men det kan bli lite fel när man jobbat så länge och så hårt på något!!

Jag vet precis vad du menar.
    Om någon mer säger att jag ska slappna av och tänka på något annat så...

• Ostkustens Pärla

Ja fy! Och visst är det irriterande med folk som skryter om att de lyckades på första försöket! Som om de var sååååå himla mycket mer kvinnor än oss andra infertila gamla haggor!! GRRRR!!!

Eller folk som antyder att man skulle passat på medan man var "ung" och att ens problem beror på att man väntat för länge och hunnit bli infertil!!

Eller folk som säger att det är sämre att bli föräldrar sent, för då orkar man inte med barnen och de blir ouppfostrade och förresten kommer man vara GAMMAL när de är tonåringar... Pust...

• gloss

Äh, blir så trött på det här med att slappna av.. Min syster vet att vi har svårt att få barn, så en dag sa hon till mig att slappna av så kommer du bli gravid snabbare än att du anar. Om någon utomstående skulle sagt så så hade jag inte reagerat så mkt, eftersom det är fult att bli arg för att någon försöker vara snäll *ironi* Men eftersom det var syrran så blev jag helt röd av ilska och det sprutade rök ur mina öron ungefär, så skrek jag till henne att slappna av har inget med saken att göra, och jag tror knappast att jag får mer ägglossning om jag slappnar av eller att någon får mer spermier osv. osv. då blev hon paff. Oj det har jag inte ens tänkt på, och jag pratade inte med henne på flera dagar, och sedan ringde hon och bad om ursäkt och sa att hon inte hade tänkt på det sättet utan ville bara vara snäll. Men så lätt är det inte förklarade jag lugnt

Och det jag ville komma fram till var att när folk tror att dom är snälla kan dom faktiskt vara mer sårande än läkande. Urk, det borde finnas en manual till alla som vill uppmuntra någon som har svårt att få barn..

• fru matte

gloss:ja det gäller nog i många situationer. Jag tror att man blir lite extra känslig, ialla fall är jag det för såna här kommentarer.

jag har mycket svårt att tackla när folk frågar mig om vi inte ska ha barn snart... bara för att jag är gift och har barn så väntar alla på nästa steg. I och för sig hade det steget redan tagits om jag fått bestämma, men nu kan jag ju inte det!!
    Men alla utgår ifrån att vem som helst kan bli med barn när som helst...

Vi som vet hur det är får puscha varandra!!

Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."