• Lill Ja

"Det är NORMALT att det tar ett par år..."

Ja, det får man höra otaliga gånger så fort man berättar att man har problem att bli gravid. Även här på FL.

Har man försökt bli gravid 12 månader utan att lyckats erbjuder landstinget gratis fertilitetsutredning. Detta pga att det då sannolikt finns en fysisk förklaring. I ca 30% av fallen hittar man ingen orsak, bara konstaterar "nedsatt fertilitet". Men detta innebär ju fortfarande att 70% av oss som försökt över ett år HAR något fel.

Visst kan det vara "normalt" i bemärkelsen att det är vanligt med fertilitetsproblem. Men hur många säger att det är normalt med cancer?

Jag blir så irriterad och besviken på denna inställning, det är som att sopa problemen under mattan likt "slappna aaaav så blir du gravid!" Jag vill vara realistisk och erkänna att något är fel i stället för att stoppa huvet i sanden.

Någon som mött dessa kommentarer? Förstår ni vad jag menar eller låter jag bara bitter?

• Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."
  • MERlight

Kia, det är klart att du ska satsa på det!!! Vad är 33000 i det sammanhanget egentligen! Ta reda lite på det där med Falun, jag vet att Hermelinen i Luleå samarbetar med dem, de är lite dyrare men har också lite bättre resultat om jag fattat det rätt.

• Lill Ja

Kia 28: Jag tillhör oxå västerbottens landsting. Det är ju skit att dom inte erbjuder fler försök! Och så skryter de med att dom inte har några köer. Konstigt?!

Vart kostar 3-pack 33 000? Det lät ju "billigt"! (trodde det skulle kosta mer). Vi har anmält oss till fert.kliniken i Umeå, privat.

Varför ska ni inte göra det i Umeå förresten?

• Silverforsen

jag testade återigen negativt i måndags trots att mensen är över två veckor försenad.... skit också!

• Silverforsen

plus att alla mina kompisar nu lyckats bli gravida! Trots att de inte ens försöker.... jag är jätteglad för deras skull, men när ska det vara vår tur?!

Nu får mensen ta o sätta igång så att vi kan börja med "bebis-verkstaden" igen!
    Ingen som har nåt hett tips till att få igång mensen?

• MERlight

Silverforsen, positivt ändå att du kan glädja dig med dina vänner. Det kunde inte jag på slutet, satt en gång en hel middag och bara bet ihop för att inte börja grina när ett par kompisar bara råkat bli gravid. Jag kunde inte glädja mig alls och jag skämns fortfarande över det.

• Silverforsen

jag vet vad du menar.. när de berättar det på telefonen så låter jag jätteglad och det är jag ju för deras skull såklart! Men så fort vi lägger på så börjar jag gråta.. skäms över de och skulle aldrig berätta eller ens visa det för nån..

• MERlight

Nä självklart blir man ledsen och besviken och det har du all rätt att bli det tycker jag inte du ska skämmas över!!! Du kan i alla fall känna glädje med dem och du säger till och med att såklart är du glad för deras skull! Det tycker jag är starkt av dig (!!!) för jag var inte glad för mina kompisars skull, tyvärr!

• Silverforsen

mmm.. det är så svårt de där..

• Kia 28
    Lill Ja, därför att Umeå fertilitetsklinik tar ca 45 000 för ett paket om 3 IVF behandlingar så därför skippar vi dom. Vi funderar på fertilitetscentrum där dom har ett paketpris för 33:000 eller AVA kliniken. Ava är också lite dyrare och har inga paketpriser,de finns i finland, men då har dom också äggdonation om det skulle behövas etc. Kram..
  • Lill Ja

Kia 28: Ok, tack för upplysningen!

Shit, det är ju 12 000 det skiljer! Vi funderade på att göra det i falun, mest pga deras teknik. Men min barnmorska på gyn sa att de gör samma odling i umeå om det behövs.

Men nu blir det umeå iaf. Av bekvämlighetsskäl. Lycka till vad ni än väljer!

Svar på tråden "Det är NORMALT att det tar ett par år..."