• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • miLLus

absolut.. trodde du mena att det betyder "ok".
    Kändes lite fel i mina öron men sen när postat och läste igen såg jag det sista.
    Så kan det gå när man stickläser inlägg

• hillson

Det är inte alltid meningen att VI ska förstå ungdommarnas språk,presis som min föräldrar inte förstod mitt språk när jag var tonåring...

• Heobaldia

EMMMI: varför pratar inte hela världen engelska då????????
    JAg tror att vårt språk håller på att förändras, vi är i en brytningspunkt.... vi har fått många många fler influenser på senare tid och de håller på att rota sig i vårt språk. Om ett tag kommer man inte se nått konstigt i dessa ord.
    Nä nu ska jag sova. Godnatt

• Lundby87

asså tänk dej du är en tant på 84år du skall till affären å handla lite det står ett gäng bara det är otäkt sen hör du massa konstiga ord å dom kollar smått på dej hade det varit jag så hade jag stannat hemma å velat ha nån med mig när jag hadlar med tanken vilket samhälle vi lever i idag.

• hillson

Nä du nu ska jag sova..

Jalla jalla i min bralla.. :)

sov gott alla människor

• Lundby87

Detta är iallfall mina åsikter i har alla olika å det är inte meningen att man skall bli arg för att nån annan inte tänker som en själv.

• marina81
    Emmmi skrev 2006-09-30 01:25:55 följande:
    asså tänk dej du är en tant på 84år du skall till affären å handla lite det står ett gäng bara det är otäkt sen hör du massa konstiga ord å dom kollar smått på dej hade det varit jag så hade jag stannat hemma å velat ha nån med mig när jag hadlar med tanken vilket samhälle vi lever i idag.
    tänk dig att du går på gatan o så kommer en tant på 80 år och skriker oprovocerat"kan du inte svenska eller?!" Då vill man stanna hemma eller ha någon med sig då man går ut.
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • n e l l

marina81

Stopp och belägg.

Menar du att du ska börja styra människors rädlor nu?
    Att de inte har rätt till sina känslor kring det som ÄR främmande, odefinerat för dem och ett för dem yttre, ogripbart inslag...?

• miLLus

Men hur gör turister?
    Om jag åker till finland så tänker jag snacka mitt eget språk.
    kan ju för tusan inte finska.
    Och ungdommar kommer fortsätta att hitta nya ord eller ändra befintliga ord.
    I många fall kan det va lite skoj.
    Här har nu ordbok för miLLus ord som jag använder frikvänt i tal (dock ej i skrift)

Pickalurv -en : vara på lyset/vara berusad
    Fnurpa (dra en fnurp) : Fundera
    Pillijoks : Små skit som muttrar och skruvar
    Kakkadua : Något dåligt (detta är egentligen en fågelart)
    Gurktjyv : Opålitlig jävel
    Wacka : Något dåligt
    Kakka : Se ovan

Finns massa fler men dessa var de jag kom på nu

• n e l l

Åsyftade detta inlägg:

"varför ska nån bli rädd för att jag säger warya, hajde, mashallah mm???? Kallar min son dashure, min man habibi..oj, så hemskt, stackars pensionärer som inte förstår..klart jag inte snackar så med dem liksom..varför ska de bry sig om de hör mig på gatan, jag pratar ju ändå inte med dem??"

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?