• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • Annanym

Vet inte om det är mer rasism här än någon annastans, men jag tror att rasistiska tendenser har ökat i sammhället över huvud taget. Det slår ju igenom här också. Här finns också människor från alla möjliga samhälls- och socioekonomiska grupper, så det borde ge ett bra tvärsnitt av hur befolkningen i stort resonerar.

Jag tycker det är otroligt skrämmande att partier som Sverigedemokraterna tar mandat i hälften av Sveriges kommuner, men det måste väl ses som nån sorts tecken på att integrationspolitiken misslyckats i Sverige? Eller vad handlar det om? Den stora uppgiften nu blir väl att slå tillbaka innan rasistiska/fascistiska partier vinner ännu större mark här och vi hamnar i samma situation som t ex Tyskland och Danmark.

• MSI

KJN: Ord får ju nya betydelser och värdeladdningar med tiden.. Att alltid hänvisa till ursprungsbetydelsen blir inte så lyckat. Ordet "kåt" betyder ju urpsrungligen "ivrig, levnadsglad" och i den betydelsen använder man väl sällan ordet idag?

• IlsaBlackWidow

MSI - Ja och då vore det väl skönt att slippa detta rasistgapandet så fort någon säger något som någon tycker kan vara minsta kränkande.

• MSI

IlsaBlackWidow: Men det är väl en annan fråga egentligen? Det baseras ju på ens åsikter och inte på specifika ord. Jag skulle kunna skriva ett väldigt rasistiskt inlägg utan att använda något specifikt kränkande ord (typ neger).

• Salt Groda

KJN: Jag ser illa på någon som använder ordet trots att de vet att det kan tas illa upp. Om personen uppriktigt inte vet det så upplyser jag den om det, och hoppas att den ska sluta med det.

Jag har en kompis som brukade säga neger utan att ha fattat att det berörde någon (hon är lite insnöad ibland). Då blev jag ju inte arg, men sa åt henne att inte använda det uttrycket. Det har hon slutat med nu, och om jag hörde henne säga det igen skulle jag ju veta att hon gjorde det trots sin vetskap om ordets laddning, och då skulle jag bli arg.

Jag tycker som någon tidigare skrev att det är hur den det berör uppfattar ordet som är det viktiga.

• latina

K J N(lånar syrrans signatur, Gissella Star är min sign.)

"....Sådeles borde detta resonemang fungera även omvänt, alltså att man inte ser illa på någon som använder ordet i dess rimliga och korrekta sammanhang som en folkgruppsbenämning..?"

SÅ DU MENAR ATT I VISSA SAMMANHANG FÅR MAN SÄGA NEGER? Till vilka då, när och varför? TYCKER DET LÅTER SKRÄMMANDE, DE FLESTA AV OSS HAR BARN ELLER KOMMER FÅ BARN, VAD ÄR DET VI SKA LÄRA VÅRA BARN EGENTLIGEN? ATT SKITA I ANDRAS KÄNSLOR SÅ LÄNGE VI VET ATT VI MENAR VÄL?ELLER ATT VI INTE SÄGER NEGER TILL VISSA MEN KAN ANVÄNDA DE ORDET TILL DEM SOM INTE TAR ÅT SIG?DÅ KAN JAG KALLA ALLA TJEJER JAG TRÄFFAR FÖR fittor(VISSA TYCKER ORDET "FITTA" ÄR ETT VACKERT ORD). ELLER SÅ KALLAR JAG INGEN FÖR FITTA MEN NÄR JAG ÄR MED MINA VÄNNER OCH SER EN TJEJ(SOM JAG VET INTE HÖR MIG) KAN JAG SÄGA: TITTA DÄR GÅR FITTAN

Har jag fattat dig rätt? eller missförstått helt? Hoppas verkligen att jag gjort det sistnämnda.

• MSI

latina: Vi kan börja med att lära våra barn att det är förbjudet att använda caps så där mkt. Fruktansvärt jobbigt att läsa.

• K J N

Jag kan tänka mej att använda Neger som folkgruppsbenämning i ett neutralt sammanhang men inte som skällsord i exempelvis en debatt.

Könsord av den typen som exemplifieras använder jag överhuvudtaget inte oavsett sammanhang.

"Att alltid hänvisa till ursprungsbetydelsen blir inte så lyckat. Ordet "kåt" betyder ju urpsrungligen "ivrig, levnadsglad" och i den betydelsen använder man väl sällan ordet idag?"

Det är sant.

Jag såg på en gammal svartvit film med Fred Astaire i veckan där han o tre raska gossar dansade steppdans i "Kalle Anka-kläder" samtidigt som de sjöng; "-We are the gay sailors of the Navy.."

Lite kul faktiskt med dagens syn på ordets innebörd..

Apropå sexuella avvikelser - är bög ett negativt laddat..?

Är det bättre att kalla någon för "Gay" än för "Queer"..?

• K J N

"Vi kan börja med att lära våra barn att det är förbjudet att använda caps så där mkt. Fruktansvärt jobbigt att läsa"

HAHAHAHAHAHA.....!!!!

Klockren kommentar.

• latina

Lånade bara syrrans signatur, Gissella Star heter min sign....Men hur som helst, "Bra argument du hade", kanske något att lära barnen "att svara på det väsentliga", hahahaha

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?