• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • lilljeanna

Hjälp!! Hur har ni som väntar tvillingar inom kort gjort med barnvagn? (Jag vet att det funnits trådar om detta, men nu hittar jag inte det när jag letar... så jag undrar om jag kan få era åsikter här ni med bf för tvillingar i oktober!)
    Börjar bli lite bråttom.

Läget är:

Vi har ingen bil, bor i innerstan. Eftersom vi inte har bil så är det extra viktigt att vagnen kan tas med överallt, på bussar, tåg osv. Har en liten hiss, vilket gör att vi inte kan få in någon vagn överhuvudtaget i hissen, måste ha den i källaren, så vi måste ha 2 ligginsatser som vi kan bära ner. Vi kan få en ORA syskonvagn gratis, och den verkar bra bl a för att den är endast 73 cm bred, men den vi ska få känns lite för sliten och nersutten och den har endast en mjukinsats. Verkar svårt att köpa en till begagnad insats på nätet. Och den är rätt låg, har jag för mig. Vi vill ha en vagn som är lättkörd och min långa sambo ska inte få ont i ryggen av att köra den - så gärna med ställbart höjbart styre.

Så nu har vi börjat kolla på andra vagnar med 2 insatser på nätet.

Har kollat på flera Urban Jungle begagnade (också dyra begade, men så snygga!) och som jag läst tidigare så verkar många nöjda med den. Men idag fick jag höra av en bekant att hon inte alls var nöjd med sin. Den hade gått sönder på flera ställen under första året, ligginsatsen blev för liten för fort och det gick inte att få delar utbytta utan det tog lång tid för reparation. Visserligen var det en UJ enkelvagn och inte en tvillingvagn, men de måste väl vara rätt lika ändå...
    Så frågan är om man ska köpa en svensktillverkad vagn?

Har någon av er t ex erfarenhet av Emmaljungas Twin Cerox eller Brios Twinette? Ska de vara bra? Finns andra förslag på tvillingvagnar?

Tacksam för snabbt svar!

• Mammann

Jag har kört Emmaljungas tvillingvagn tidigare (är det Ceroxen? Iallafall den som går att vända åt bägge håll och sätta liftar i), och ska köra den nu också. Vet inte hur den är med tunnelbanor och bussar, men har ialalfall aldrig haft problem med den på stan. De flesta ställen med rulltrappor har också en handikapp hiss för rullstolar. För jag har nog tyckt den varit för tung liksom att köra i rulltrappor med barn i (har haft den som syskonvagn )och med det där vridbara handtaget... Men annars har jag tyckt det varit en mycket stabilvagn, och vill alltså ha den nu också! Ska köpa enskilda liftar att ha i. Vagnen är blå. och det finns Emmaljungas blå liftar att köpa och ha i för 1000 kr styck. Men jag tänker nog köpa beiga istället och bryta av helt. Svårt att få samma färg exakt när liftarna är helt nya. Dessutom så tänkte ju jag inte köpa Emmaljungas utan C..någonting, de kostar bara 400 kr styck och är lika bra tror jag.

• lilljeanna

Tack för din åsikt, Mammann!!
    Flera??

• Selma77

Mm, det låter som att du behöver en smal vagn. Och UJ är väl smalast. Babytravel ska väl också vara smal?
    www.babyproffsen.se
    EasyWalker ska vara 74 cm enligt
    www.barnbutiken.net

För mig var det viktigt med "svängbara" framhjul, tror inte jag orkar annars. Har köpt en Teutonia men den är 80 cm bred. Ingen hit i innerstan...
    Vad jag vet så har inte Emmaljunga och Brio svängbara framhjul.

Eftersom du inte får in vagnen i hissen skulle jag välja mjukliftar - lättare att bära.

• lilljeanna

Tack tack Selma! Trots bredden, är du nöjd med Teutonian i övrigt? Vet ju att du inte kunnat provköra den med barn ännu , men det måste ju finnas andra bra anledningar till att ni köpte den!
    Researchen fortsätter...

• Nessi1

Vi har köpt en brio dubbel wave, den är vi nöjda med iaf.

• Förhoppningar

Vi har köpte en Emmaljunga Twin Cerox. Har inte en susning om måtten på den. Men det kan man ju läsa på deras hemsida. Eftersom de små inte kommit än, vet jag inte om den är bra el inte. Har ju inte använt den själv.
    Vi köpte vår begagnad - en -05 med 2 mjukliftar och regnskydd. Fick den för 4.800 kr. Känns OK. Skulle kostat ca 8.500 ny. Och vår e knappt använd. Syns nästan inte på hjulen att den är använd.
    Den förra ägaren var dock mkt nöjd m vagnen, trots att den knappt ser använd ut. hur nu det hänger ihop?!

Vi valde vår för att det var ett känt märka för oss - dvs kvalitet, samt att handtaget går att vända enkelt för att ändra körriktning på vagnen.
    Lite slump också att det var just en sådan som vi hittade på blocket med 2 mjukliftar. Ofatas finns det bara en lift, då majoriteten vagnar använts som syskonvagnar.

Hälsomässigt är det mest som vanligt på denna fronten. Har dock börjat få värk i mina fingrar. Inte bra. Vet inte om det är pga graviditeten el fibromyalgin - el båda. Har inte domningar, så det är inte kapaltunnelsyndrom i alla fall. Får väl prata m BM på tisdag när vi ska dit.

Nu ska jag krypa till kojs. Så go´natt på er allesammans!

• kola

Vi har köpt en gammal Emmaljunga från 01 för knappt 2000:- med alla tillbehör för tvillingar. Den är bred för den går inte genom ett vanligt dörrhål. Men eftersom vi bor på landet behöver jag inte bekymra mig för tunnelbanor och bussar. Jag tror man får kolla runt och se vad som finns. Det är kanske bara de där barnen sitter efter varandra som funkar bra på allmänna kommunikationer.
    Förhoppningar: Jag har haft värk i händerna den senaste 1½ månaden och det beror på gravidteten. Först kom det i vänster, men nu har jag i båda. Mest på morgonen eller efter att jag har vilat. Min BM sa att när man svullnar upp kan det hända att det blir svårt för vätskan i lederna att få plats. Hennes tips var att hålla händerna högt och att knyta resp sträcka på fingrarna så att ledvätskan kommer åt.

Ha det

• lilljeanna

BARNVAGNARNA: Tack för era svar! Gärna fler!

Ännu en fråga: Måste man ha en 73 cm´s för att komma in i bussar, tåg, butiker? Jag menar, vi vill ju gärna ha en smal tvillingvagn men eftersom vår hiss är 70 bred så kommer ju ändå inte en 73 cm´s vagn in där, och då kanske man kan hitta en annan praktisk begagnad med ca 80 bredd som funkar på stan ändå (eftersom många verkar gilla Emmaljungas t ex...?

Ett annat alternativ är kanske att ha en bred enkelvagn i början, som vi får in i lägenheten och i hissen, men den kanske bara funkar i ett par månader? Något som gjort så?

KRÄMPOR: Inatt hade jag för första gången handledsskenor mot karpaltunnelsyndromet jag har problem med. Tror det hjälpte lite nog, men det började nog sticka i fingrarna vid 6-snåret på morgonen (istället för tidigare mitt i natten). Men nu hörde jag av en tjej som haft det att för henne blev det bättre efter upprepade nätter med skenorna. Så man kanske inte ska ge upp direkt?... Ett tips är ju också att kyla händerna med is när det är jobbigt, superskönt, men det hjälper ju bara för stunden.

Ha det gott!

• lilljeanna

Dotts; om karpaltunnelsyndromet - jag tycker inte det hjälper att hålla händerna högt och knyta resp. sträcka på fingrarna! Men gör det nog ändå det också bara för att göra allt jag vet man kan göra ... Hoppas det hjälper för dig!

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?