• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Brummelisa76

Jag har också tidigare velat lite mellan att förbereda "för mkt" och inte, men nu så är det förberedelser som gäller.

Har köpt en del bebiskläder och tvättar dem + lägger dem i byrå/skötbord som är på plats -är en mysig förberedlese tycker jag! Har en lånad spjälsäng men den är full av massa saker, ska fixa iordning den ngn dag nu. Den ska stå inne hos oss, får nog låna en till likadan sedan när de börjar sova var och en i egen säng. Har fått en hel del annat av kompisar etc men de sakerna står bara i kassar i vårt halvfärdiga barnrum..
    -med havfärdigt menar jag att det fortfarande står målargrejer etc där och är alltså hur rörigt som helst.

Fina lampor, mattor etc köper vi nog sen när de har kommit, nu vill jag mer ha ordning på kläder, skötplats, sängplats och så. Köpte amnings-bh + en liten paket blöjor och tvättlappar häromdagen faktiskt också!

Jag är en rätt planerande person, vet att det stressar mig mer att inte ha lite ordning på alla saker än tvärtom så när jag nu ska ta det lugnt så kan jag lika gärna försöka greja lite hemma. Ska klippa till och sy lite "kräkdukar" ngn dag också tänkte jag (av gamla handdukar).

• Brummelisa76

Måste bara instämma också i det du skrev selma, man växlar verkligen mellan att känna att "hjälp de kanske komer snart" och "det dröjer nog ett tag, vi har tid på oss"..

När det är som det är när man väntar två så vet man ju inte..

• Förhoppningar

Åh, jag känner så väl igen den där känslan. Börjar känna mig mer och mer stressad över hur fort tiden går. Bara 2 mån tid BF. Och så mkt att göra.

Det här m flytta tar kål på mig just nu. Har helt kommit av mig med alla inköp. Tycker att det inte är lönt att handla mer nu innan flytten. Men känner samtidigt paniken öka ju längre tiden går. För tänk om jag inte orkar sedan när vi väl flyttat...

När jag sedan tänker efter har vi fixat en hel del saker. Vi har en spjälsäng - dock utan madrass. Vi har barnvagn m mjukliftar och bilstolar. Vi har handlat en del kläder, mest i strl 50-56. Vi har ett skötbord som väggmonters. Men det är jag inte så pigg på att använda. Vill hellre ha ett golvburet. Men i värsta fall kan vi köra på det väggmonterade, eller byta i sängen.
    Har handlar lite annat, så som spjälskydd, täcke, kuddar, påslakanset, örontermometer, filtar och annat smått å gott.

Jag tror vi har saker så vi klara oss ganska bra. Men just nu känner jag mig så stressad att det är svårt att känna att det kommer att bli bra. Jag ser bara en lång lista över saker som måste göras, måste handlas, måste, måste, måste...

• Brummelisa76

Har också köpt täcke, påslakan etc etc och funderar över en sak ang. detta;
    tänkte låta dem sova i samma säng i början, bredvid varandra. Hur tänkte ni andra göra m täcke etc då? Räcker det m varsin filt, eller ska de dela på ett täcke? Täckena till spälsäng ser ju JÄTTEstora ut jmf med hur små bebbarna är i början.. Är väl en fånig sak att fundera över men jag grunnar på det ändå..

Hur gör ni med kuddar sedan, har läst att de inte behöver några i början?

• Selma77

Det är lite kul det där med täcke och kuddar, finns alla möjliga rekommendationer.
    När min syrra fick barn för 4 år sen skulle man absolut inte ha kudde. Men efter att ha surfat runt på Familjeliv så ska man tydligen ha en stor och tunn kudde nu för att barnets huvud inte ska bli platt.
    Täcke är en kvävningsrisk, och det får inte bli för varmt...

Jag tar allt sånt här med en nypa salt... Men har köpt Ikeas kuddar och sen får vi se hur kallt det är i huset när de små liven kommer.

Nån mamma med erfarenhet?

• Verisen 1976

Här är en till som har shoppat en hel del..

Var dock ute på amnings-BH jakt igår - utan resultat.. Någon som har några tips?

För min del handlar det mycket om att förbereda för att underlätta när dom väl kommer + att jag vill att dom skall känna sig välkomna..

Verkar som att många har köpt bilstolar.. Hm.. vi hade från början tänkt att hyra på sjukhuset (vårat sjukhus - Näl - har någonb service gällande det där), men ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag på att köpa nya, fräscha - egna.. eller kanske hyra i någon affär istället..
    Vad tycker ni andra?

PS. Gällande kudde så har jag både läst att man inte skall ha kudde, och att man skall ha kudde.. så jag är också osäker.. men min BM sa att man helst skall ha en kudde med stoppnings grad "2".. vad det nu innebär..

• Mammann

Jag har för mig att man skulle ha kudde under den period då det sades att de skulle ligga på rygg...där någongång innan att ligga på sidan blev "rätt", som sagt en tunn kudde då. Inte så att hakan åker ner, utan den skulle ligga under en del av ryggen också.
    Har ju enlingar sen innan, och jaghar för mig att jag gjorde så med minstingen att hon oftast somnade ofta invirad i sin baby-filt och då fick den ju vara kvar, och så drog jag bara natt-täcket upp till midjan ungefär. Babyfilten låg upp över axlarna. Och natt-täcket var ett väldigt tunnt och litet ett. Det finns ju ett täcke modell mindre, kanske var det för vagn egentligen. Har ett stort tjockar också, men det tog jag fram mycket senare. Vet inte om två får plats under det lilla täcket. Men behovet att stoppa in runt kanterna försvinner ju lite om det ligger en babyfilt där också.
    Har också ett minne av att det är vanligt att bebisar svettas något väldigt precis vid insomningen. Eller kanske är det barn i allmänhet. Iallafall har mina gjort det, och jag har läst frågor från andra på FL som upplevt samma. Så jag tror jag la på det där lilla täcket någon timme in i sovandet ofta. Gör fortfarande så med min 3 och 5 åring. Om de somnar med täcket till öronen så svettas de som grisar, brukar dra ner till midjan när de precis somnat , och sen dra upp det igen tills jag själv ska lägga mig (nu menar jag vinter tid och allt alltså).

• Brummelisa76

Å vad bra med alla era kloka tankar..!
    Ska spana in de där kuddarna på ikea och se om jag hittar ngt mindre täcke också (typ för vagn/vagga, tror mig ha sett det ngnstans).

Apropå amnings-bh så köpte jag en jättebekväm häromdagen, 399kr. Köpte den på en underklädesbutik här i stan, tror inte den finns på typ lindex etc. Är märket Anita och den är i microtyg eller vad det heter så den torkar fort Den har ingen båge, ingen spets eller så utan ser rätt "rejäl" ut men är som sagt bekväm!

Vi har också velat lite fram och tillbaka om barnstol i bilen (babyskydd), men tänker iaf hyra den första stolen (eller två då.. ) Kan hyra hos bvc, ngn affär, sjukhuset tror jag eller NTF, får se vad det blir. Sen får vi se, nästa stol har de väl lite längre så den kanske vi köper.

• Nessi1

Idag har jag varit på tredje UL och allt verkade står bra till med bäbisarna. Dom var -7 och-8% stora och vägde ca. 1800g. Ettan låg med huvudet ner och den andra med huvudet upp. Stannar dom så här blir det vanlig förlossning

Vi har inte tänkt ha kudde men vem vet jag kanske hínner ändra mig.

• Förhoppningar

Vi köpte kudde och täcke på Ullared när vi var där. Köpte den lilla storleken på täcke - den som egentligen är till vagn/vagga. Men jag tror de räcker rätt så länge eftersom de ska ligga i samma spjälsäng och är så små i början. Vill ju inte ha hela sängen full med bara täcke! Vi har lite filtar också. Men jag har inte planerat närmare hur vi ska göra med själva bäddningen och så.
    Vi köpte som sagt även kuddar. Men vi får se om vi använder dem från början el ej. Det råder ju delade meningar om det här med kudde el inte.

Hur är det förrästen. Ska bebisar ligga på rygg el mage i år. Det är ju ett ämne som ändras ganska flitigt med tiden. Jag känner spontant att kudde när de ligger på magen när de är små känns lite överflödigt. Då får det allt vara en tunn och hårt stoppad kudde. Vill inte att kudden bidrar till kvävning.

Vi köpte våra bilstolar begagnat via blocket. Hittade en tvillingmamma som skulle sälja sina stolar från -05. Fick dem till halvapriset mot nya. Jag tycker att det var värt pengarna att köpa begagnat. Men man kan säkert lika gärna hyra dem. Det är ju så kort tid man använder dem ändå.

Amningbh har jag inte kommit till än. Mina bröst har inte blivit så värst mkt större under graviditeten. Jag avvaktar och se hur stora de kommer att bli innan jag handlar. Har redan D kupa. Vet ju aldrig vilken strl det blir till slut. Tänkte dock köpa en sådan där bh som finns på apoteket. Tror det räcker till en början med, så kan man ju alltid handla när barnen väl kommit och brösten blivit så stora de nu ska bli.

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?