• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Nessi1

Hej. Jag hoppar också på denna tråd. Väntar två tjejer, vet ej om dom är enäggs eller tvåäggs men det verkar tyda på att dom är tvåäggs.

Har fixat det mest inför deras nedkomst så nu är det bara att vänta. Gud vad jag längtar på att dom ska komma, börjar verkligen lessna på att vara tjock, klumpig och trött. Det känns som en evighet fram till oktober, hoppas dom kommer lite tidigare.

Tjejerna verkar annars må bra, var på tillväxtUL i v.28 och då låg dom ungefär på 1,1kg och var -9 och -10% stora. Är nu i v. 31 så dom lär ju ha växt lite iaf.

För övrigt hoppas jag på en vaginal förlossning men det får man väl se hur det blir med det.

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    10/10: Nessi1 Köping
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm
    13/10: Förhoppningar NV Skåne
    24/10: Mammann Skåne

• miar

Hej!

Får man haka på här och bubbla med er? Trots att jag har bf 3/11? Det är ju rätt nära!

• Brummelisa76

Klart du får miar! Du lär väl ev. få i oktober ändå, liksom en del av oss kanske kommer att få i spetember tex..!
    Välkommen!

• Selma77

Miar; Klart du får!

Lilljeanna; Vilket härligt sf-mått du har!!

Jag är mindre och tvillingarna låg på -4,8% och -13,2% sist.
    Ska mäta dem igen på torsdag. Vill ju såklart att de ska vara precis "normala", men som bm sa "Mamma är ju inte så stor"
    156 cm! *hihi*

Hur går det med namn för er andra? Jag tycker det är svåååårt, namnet ska ju följa med barnet hela livet. Plus att namnen gärna får passa ihop när det är tvillingar...

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    10/10: Nessi1 Köping
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm
    13/10: Förhoppningar NV Skåne
    24/10: Mammann Skåne
    3/11: Miar

• lilljeanna

Selma77: Ja, jag vet inte om jag ska hurra för mitt sf-mått! Har ju som sagt 2 månader kvar - idag!!!!! Men å andra sidan så är det ju vanligt att tillväxten kan stanna upp lite den närmaste tiden, för bebisarna kan ju inte växa hur mycket som helst, och jag är väldigt "spänd" på magen, rätt stenhård faktiskt...

Namn är jättesvårt. Jag och min sambo verkar inte vara så eniga om det. Vi tror båda visserligen att namn kan bestämmas först när de små tittar ut, men jag vill nog mer än honom vara förberedd och ha lite alternativ på lista. Jag läste någonstans att det inte rekommenderas att tvillingar har för lika namn, för i många fall kommer de ända att blandas ihop, och då blir det ännu struligare om de har liknande namn. Men jag tycker nog ändå att det vore fint att ha lite liknande namn, som att de börjar på samma bokstav eller så. Vi har inte gjort någon könsbestämning, men en BM sade i v. 19 att hon var nästan säker på att det var en flicka och en pojke. Så nu tänker jag det samtidigt som jag försöker att tänka bort det, för det är ju inte 100 % säkert och egentligen så spelar det ingen roll alls. Men det är lätt att genast börja visualisera...

Som Brummelisa skriver så har jag hört samma gällande förlossningen av min BM, att det är tv1 som bestämmer hur förlossningen blir och att tv2 oftast kommer ut fint om tv1 ligger med huvudet ner. Så det kanske blir vaginalt för mig ändå. Men jag vill veta innan hurdan kontroll det är vid förlossningen på tv2!! Vet någon ännu hur tv2´s kondition kan kollas under tiden att tv1 kommer ut/har kommit ut? Är det både läkare och BM med vid alla tvillingförlossningar? Har hört att det är "mer personal", men vad innebär det? Någon som vet? (Vi ska föda på Danderyds Sjukhus i Sthlm.)

• Mammann

Liljeanna: Jo, jag pratade precis med en läkare förra veckan om det här med hur det gör med tvilling 2. Och iallafall här i Lund så ska det Alltid vara en läkare närvarande medan tv1 är på väg ut som håller händerna på magen så att den varken vänder sig fel om den låg rätt innan, eller försöker vända den rätt om den ligger fel innan. Hur många det blir har jag ingen aning om.. Men kan tänka mig att det kan komma en del studenter också för att "titta.." så det känns ju bra. Men har också läst förlossningsberättelser när de inte hunnit.. läs resursbrist eller stor brådska i det ögonblick det verkligen gäller. Å andra sidan ska det inte vara så svårt att föda ut i säte på tvåan efter att ettan gått igenom. Värre då om 2:an lägger sig på tvären och inte går att vända rätt ens i efterhand.
    Namn börjar vi få lite bukt på! men inget är ju bestämt. Läste ett annat råd i "Par i barn" att man inte ska välja namn som tillsammans blir ett dubbelnamn. Att det finns många tvillingar som trott att de bägge hetat ex Ann-Marie. De har bägge sagt typ "Ann & Marie" och så uppfattar lyssnaren "Ann-Marie" och tror att den ena heter det, och säger det och så är missuppfattningen igång. Vad gäller samma bokstav så vet jag ju att många tycker så även vid syskon. Medan jag är av helt motsatt åsikt att varje barn ska få ha sin Egen bokstav. även tvillingarna. Men det behöver ju inte låta hel tokigt ihop för det, precis som med syskonen.

• Förhoppningar

Kul att vi börjar bli några stycken här!!

När det gäller förlossning, vill jag helst ha vaginal om det är möjligt. Jag tror det är bäst för kroppens återhämtning, amning osv. Det måste ju ta ett tag för kroppen att "fatta" att den inte är gravid längre efter ett snitt. Det kommer ju inga hormoner då på köpet som befrämjar amning, läkning osv.
    Men jag är inställd på att det blir vad det blir. Det är inte jag som bestämmer - utan naturen. Ligger barnen så det kan bli en vaginal förlossning blir det det. Finns det risk för deras hälsa el annat, så blir det snitt. Jag tar det som det kommer.

Vid senaste UL i v 27+3 vägde våra twins 1108 resp 1155. +1% resp +3%.
    De hade då flyttat sig från att ha legat på tvären till att höger tvilling ligger m huvudet ner, och vänster m huvudet upp. Tidigare har tv vänster sett som tv 1. Men efter denna positionsändring är det tv höger som nu är tv 1 - eftersom h*n ligger m huvudet ner.

Vid senaste BM besök var mitt SF mått 33 cm - i v 28+3. Ska dit igen på tisdag. Får väl se vad jag mäter då. Vid senaste besöket passade jag på att väga mig - på inrådan av BM! Jag har gått upp 11 kg sedan inskrivningen.

Våra tvillingar är 2 äggs, och resultatet efter vårt 3:e försök med IVF/ICSI. Fick assisted hatching också, som extra hjälp på traven. Båda äggen tog sig. Vilken lycka.

Vi har valt att inte ta reda på vilket kön det är på våra små. Vi gillar att suga på karamellen och få svaret som en överraskning vid förlossningen. Först trodde jag att det var 2 pojkar. Nu börjar jag klura på om det är en av varje... Spännande att klura!!

När det gäller namn har vi 3 namn. 2 pojknamn och 1 flicknamn. De är alla olika, men passar bra ihop. Blir det 2 flickor får vi dock huvudbry. Har sååååå svårt att hitta namn som känns rätt. Skönt att vi är överens om dessa 3 namnen i alla fall.

Ha en fortsatt trevlig helg!!

• Förhoppningar

Är det fler än jag som lider av klåda??
    Har inte kunnat sova ordentligt i natt för att det kliar så. Värst är handflatorna, armarna, fotsulorna och magen. Tror jag blir tokig! Har sånt hysterinskt kli som gör ont om man inte kliar.

Tur jag ska till BM i övermorgon. Får prata m henne och höra vad hos säger. Har hört att klåda kan hänga ihop m dålig levervärden. Har även röda pigmentförändringar som också kan tyda på strul m levern. Bäst att be om blodprov för att kontrollera hur det står till egentligen. Vill ju inte riva sönder skinnet...

• Mammann

Föprhoppningar: Hade sån klåda förra graviditeten. Och bm testade och det fanns viss påverkan på levern. Bebisarna liggerhelt enkelt för hårt på levern för att den ska kunna jobbba som vanligt. Men vanligtvis gör de inte så mycket åt det. Fårman för dåliga värden vet jag dokc inte, det fick aldrig jag. fick Tavegyl tabletter mot klådan det hjälpte lite på nätterna.Är visst typiskt att det är händer och fötter. ... fötter som man inte når...

• Selma77

Ingen klåda här, låter döjobbigt...
    Däremot svullna fötter och händer - karpaltunnelsyndrom. Som gör det jobbigt att sova..
    Högra långfingret är avdomnat nästan hela tiden. Ska till bm på fredag. Hoppas det inte gör nåt, man kan väl ändå inte göra nåt? Nån som vet?
    Har handledsstöd med skena från apoteket, men tror den är lite för stor.

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?