• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Nessi1

klåda låter jobbigt, det har jag som tur är inte besvär av. Hoppas dom kan göra något åt det då så att det åtminstone lindras.

Uch vad trött jag blir i värmen, känns som jag får mjölksyra i hela kroppen så fort jag går en kortare sträcka eller lyfter armarna ovanför huvudet en kortis. Längtar verkligen efter bäbisarna nu.

Var för övrigt ut till min tokiga häst som sedan en tid tillbaka har blivit väldigt lugn och snäll mot mig. Idag när vi gosade la han mulen på magen och stod så länge, undra om han förstår....

• Förhoppningar

Mmmmm. Nessi1. Låter ljuvligt med din häst. Klart att han förstår. Det är intelligenta de där djuren.

Mammann: Tavegyl låter klart intressant. Håller på att bli tokig! Får väl höra vad BM säger. Det är hemskt när det inte verkar finnas något slut på kliandet.
    När det gäller kliandet på fötterna som man inte når, har jag kommit på ett knep. Istället för att klippa tånaglarna - som behövs. Har jag låtit dem få stanna kvar lite långa, så att jag kan använda dem att klia mig under fötterna med. Funkar rätt bra faktiskt! Speciellt skönt när man ligger i sängen och känner sig mest som en strandad val.

Kapaltunnersyndrom låter verkligen inte kul Selma77. Tror inte att det är någon större fara, mest obehagligt. Har en kompis som hade kapaltunnelsyndrom i båda händerna - utan graviditet. Hon fick gå ganska länge och vänta på tid för operation. Det blev varken sämre el gav permanenta skador av att gå med det en längre tid. Så det är nog ingen fara att gå med det under graviditeten och hoppas på att det försvinner av sig själv efter förlossningen. När problemen kommer vid graviditet, brukar de ju försvinna av sig själv. Och det är ju bäst så.
    Men det är tufft under tiden.

• Selma77

Tack Förhoppningar, då vet jag!

KUL med tånaglarna!!

• lilljeanna

Klåda hade jag mer i början av graviditeten. Mest på magen. Det har jag lyckligtvis sluppit nu sedan länge!

Brukar också domna bort i händerna, speciellt nattetid, men det är inget jätteproblem för mig, än. Fötterna börjar i o f sig vara svullna sgs jämt, lodar omkring i mina platta hälsosandaler så fort jag ska ut...

Nätterna börjar bli jobbiga nu. Försöker ha ett par extrakuddar i sängen som stöd, men det hjälper ej så mycket. Kan ligga bara på sidorna men jag får lätt ont i svanken och höfterna. Har någon något bra tips på liggställningar? Har försökt halvsitta upp men då blir det lite för mycket på rygg-läge, och det går inte alls, det trycker på för mycket på alla organ och jag blir svimfärdig på direkten.

• Förhoppningar

lilljeanna: Tyvärr har jag inget tips på andra liggställning. Sover själv (för det mesta) gott på sidan, utan kuddar. Hoppas du får tips av ngn annan.

Tycker däremot att det är jobbigt att vända mig. Det knakar i höfterna när jag kravlar för att byta ställning. Gör ganska ont. Men än så länge funkar det. Resa sig ur sängen är inte alltid så lätt. För mig är det bäst att lägga mig på sidan och sedan resa mig upp med fötterna utanför kanten. Från ryggläge är inte att tänka på.
    Blir stel i rygg och höfter när jag legat still ett tag. Första stegen från sängen brukar vara stapplande och göra ont. Sedan lear kroppen till sig och det går lättare och smärtfritt.

• Mammann

Jag har precis beställt ett vända-sig-i-sängen-lakan. 250kr på en sån där sjukhus-affär. Men kanskekan sjukgymnaster också fixa i vissa landsting. Ska berätta ifall det hjälper. Med den ska det vara lättare att glida runt.
    Har ju mycket mindre gå-foglossning än jag haft andra graviditeter. Men sovandet är ett stort problem nu, det gör vaaaaansinnigt ont att vända mig på nätterna. Blir klarvaken av tandgnissel och det tar 2 min att byta sida.Man ska ju ha en kudde mellan knäna gärna sägs det , vet inteom det hjälper, kanske har jag för tunn kudde. Sen så vill jag gärna ha ett ben framför det andra och kanske är det inte heller bra när jag sen då vill byta läge.

• Nessi1

Känner igen det där med att ligga obevämt på nätterna. När man ska vända sig käns det som ett helt företag, jag stånkar och stönar och får andnöd (känns så iallafall). Att gå upp och kissa vilket jag oftats gör minst 4-5 gånger är en plågsam handling, känner mig som en gammal pensionär, ush! Brukar iofs släppa i ryggen efter några steg.

Men hörni tänk på vad vi snart kommer att få snosa på, inte bara en utan två underbara små bäbisar.......

• mama mu

Känner mig sååå trött, men drar mig ändå för att gå o lägga mig
    i sängen och veta att jag har ett antal sömnlösa timmar framför mig...
    Försöker med kuddar av alla de slag, bakom och framför rygg, mellan benen osv men det hjälper ju inte när man måste pinka 5 ggr och vända sig femtioelva...
    Nä, usch vad negativ man låter! Känner mina älsklingar banka för fullt just nu och då känner man sig ganska lycklig!!
    Ska på UL igen iveckan, v 32, ser fram emot hur dom har växt sen förra i v 28. Då var tv 1 1020g och tv 2 1070g

Funderar mycket på namn nu,
    Jonathan, Noah, Simon, om det blir kille/killar
    Sarah, Elvira om det blir tjej/tjejer
    Har en 2 årig Ella sedan tidigare
    Jag vet inte om namnen passar ihop med varandra eller ej,
    det är de enda som jag fastnat för hittils...
    Någon som vill dela med sig av sina favoritnamn???

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    10/10: Nessi1 Köping
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm
    13/10: Förhoppningar NV Skåne
    24/10: Mammann Skåne
    3/11: Miar
    9/10: mama mu älvsjö/stockholm

• Selma77

*Haha* Skrattar lite när jag läser om allas sömn. Känner igen mig så väl! Otroligt trött men börjar få ångest över nätterna... Vi får se det som att vi är förberedda inför vaknätter sen när bebbarna är här

En sak som jag tänkt på är om ni andra fått livmodertappen mätt? Här har det inte sagts ett ord om det, kanske ska höra med bm på fredag.

Mama mu, jag tycker Noah och Elvira är superfina namn! Inget fel på de andra heller
    Min dotter ska heta Selma (heter inte så själv) men killnamn är otroligt svårt...

• Förhoppningar

För oss är det precis tvärt om när det gäller namn. Pojknamn har varit mkt lättare än flicknamn. Har fortfarande bara 1 flicknamn, och det är Elvira!

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?