• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Brummelisa76

Jag får väl vara glad att sömnen verkar funka bra för mig än så länge jämfört med för många av er stackare.. Tips på när man ska upp är: lägg dig på sidan mot kanten, vinkla ner benen samtidigt som du hjälper till attt trycka på med underarmen (på armen som är ner mot sängen) och handen (på armen "ovanför"). Fattar ni? Så säger de tydligen till tenyopererade att göra.

Namn tycker jag också är lite klurigt..men jag tycker killnamn är svårast. Gillar bla Lovisa och Stella som tjejnamn

Det där med livmodertappen har jag också undrat över!
    Var igår hos en läkare på Mvc bara för att få sjukskrivningen fixad, och hon tog faktiskt upp det. Jag hade tänkt fråga bm nästa gång ändå så det var ju bra. Hon mätte (via vul) och sa att den bara var ca 2cm "tjock/kort" (vet inte vilket de brukar säga) och om den är opåverkad ska den vara 4 cm.. Så jag blev beordrad att VILA och ligga ner mkt..inte tvätta tex som jag hade tänkt -iaf inte bära tung tvätt etc.
    Så det var ju lite jobbigt, blev lite ledsen och orolig -spec efter förra veckans prat om att den ene är liten etc så blev detta en sak till liksom..

Men sedan var jag på en av alla undersöknignarna på östra idag och tog upp detta, och den läkaren var mer sådan att "så blir det", livmodertappen utsätts för påfrestningar och tyngd nu så det var inte så konstigt. Jag skall ta det lugnt och vila, men måste inte ligga ner. Jag bad dem iaf att kolla livmodertappen igen nästa vecka för det tyckte läkaren igår och det skulle kännas bra, så det ska jag kräva då.
    Annars såg allt fint ut på testerna idag (som det gjort tidigare med), mamma var med då sambon jobbade och hon tyckte det var jätekul att få se bebbarna De hade ett riktigt rejält morgongympa-pass så läkaren fick vara enveten och försöka länge innan hon fick mätt flödet i navelsträngen.. och som hon sa, om det skulle vara ngt fel på dem skulle de inte röra sig inte så här piggt!

Har ngn mer mätt livmodertappen än och vad sa läkaren isf?
    Detta blev lååångt, mkt att skriva om man inte är här på en dag eller så

• Brummelisa76

nyopererade ska det vara..

• lilljeanna

Jag har också funderat på det där med livmodertappen. Har läst om det någonstans att det ska göras, men inte gjort det än. Måste fråga min BM nästa gång...

Ja, det här med nätterna var ju skönt att höra hur ni andra har det! Man vet ju inte vad som är "normalt" Förutom problemen med hur jag ska ligga och bortdomningar så måste jag också gå upp och kissa 4-5 ggr/natt. Brummelisa, använder mig av samma "uppstigningsmetod" som du och det funkar. Värre är det att vända sig från sida till sida. Ligger också med en kudde mellan benen men vet inte om det hjälper så mycket. Nå, det är ju tur att jag är sjukskriven så jag kan ta det lugnt sedan på dagarna när tröttheten faller på...

Funderar också på killnamn just nu. Tycker liksom Selma77 att killnamn är mycket svårare än tjejnamn! (Nu vet vi inte säkert vad det blir för kön, har ju inte gjort könsbestämning, men en BM tyckte sig se en tjej och en kille vid UL i maj). Men det kan ju fortfarande vara 2 killar eller 2 tjejer, de har ju inte alltid rätt... Lite spänning är kul också!

• Mammann

Har oroat mig lite för det där med tappen, men har inte hört att de kollar det med automatik här. Trycket nedåt är ganska stort nuför tiden, och det ska det ju vara när man är tung, och det är 3 graviditeten, men... det kan ju också vara att man öppnar sig tänker jag.
    Ja! Vad är det med detta kissande! Är så mycket kissenödigare denna graviditet. Som jag minns det var det rätt lugnt i mitten av graviditeten de andra gångerna. Att mot slutet är det ju normalt när bebis-huvudet ligger långt ner. Men jag tror att det kan vara vänster-bebisens "fel" för den har legat med huvudet ner hela tiden, och längre ner. Kanske ligger de längre ner när det är två? Och jag vet att jag hört att de ligger längre ner med varje graviditet.

• Förhoppningar

När mäter man livmodertappen och varför??
    Har inte gjort ngt sådant.

Däremot var jag hos BM idag och berättade om min klåda och visade mina pigmentförändringar. Efter tfnsamtal till läkaren gick jag hem med en remiss för provtagning. Så imorgon bitti är det jag som går upp tidigt och lämnar blodprov på fastande mage. Det blir till att mäta levervärden och gallsyra.
    Förhoppningsvis är allt OK. Annars får jag oroa mig för det när det blir så dags.
    Kommer att få ett recept på Tavegyl hemskickat - medicin mot klådan. Skönt!

• Mammann

Något jag läste på en annan tråd som jag fnissat åt i flera dagarn nu:
    Födande mamma kommer in på förlossningen. BM: Har slemproppen gått?
    Mamman: Nä, han är och parkerar bilen.
    Kanske extra kul för att jag lätt blir ganska vresig mot min man i pressade situationer. Ser oss sitta där i bilen och jag mellan värkarna är grinig för att han kört "fel" väg eller nåt.

• Selma77

Hahaha *skrattar högt!*
    Tänk om man blir helt olidlig mot sin man, vad hemskt...

Då vet jag att det inte bara är min livmodertapp som inte kollats. Ska höra med bm på fredag.

Förhoppningar; håller tummarna att det är bra med levern!

• Mammann

förhoppningar:
    Att proverna skulle tas på fastande mage var något nytt! Eller så har jag glömt hur det var då för 3 år sen. Men det är två prover du ska ta då? Vet du varför du ska vara fastande?

• miar

Hej!

Tillväxtul idag! V.28.

Tv 1: +3,9 %
    Tv 2: -1,3%

Skönt att de har det bra! Och växer som de ska!

Sovning.... usch ja, det är som en bestraffning... Inget kul. Vändningen är värst.

Mätt livmodertappen har jag gjort två gånger redan, det tycker min läkare är viktigt! Jag har en låång tapp, så det bådar gott, men det kan ändras snabbt tydligen.

• Förhoppningar

Mammann: Vet inte varför de ska tas på fastande mage. Gissa vem som vaknade kl 5 och var vrålhungrig?! Är inte det typiskt. Tur att provtagningen öppna kl 7.
    Fick lämna 2 rör blod. Hoppas på provsvar i morgon. Är allt lite nervös. Känner mig konstig. Kroppen i obalans. Trött. Vimsig i skallen.
    Hoppas proverna är ua.

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?