• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Förhoppningar

Tja, hålla händerna högt och sträcka och börja på fingrarna kan ju inte skada. Det får jag prova. Men jag tycker inte att mina händer är så speciellt svullna. Fast det kan ju vara svårt att se skillnad när man inte har ngt att jämföra med. Båda gör nämligen lika ont. Inte så farligt när jag inte använder fingrarna. Men det värker när jag knyter händerna och tar om saker. Är liksom orkeslös i händerna - ja, hela armarna. Dock endast värk i finger- och handleder.
    Det som jag spontant ser är annorlunda med mina händer är att blodådrorna är mkt större och ytligare än tidigare. Så det är nog helt enkelt för trångt i lederna för tillfället. Men det går säkert över.

Har ni börjat prata m er BM om förlossning osv?? Det har inte vi. Ska träffa vår ordinarie BM på tisdag (ef hennes sem), så jag tänkte ta upp ämnet så smått. Det börjar ju närma sig. Bara 2 mån kvar. Så jag tycker det är på tiden att vi väcker det ämnet nu.
    Imorgon är första träffen med föräldragrupp för blivande tvillingföräldrar. Ska bli spännande! Alltid roligt att prata m andra i samma sits.

• Selma77

Va kul Förhoppningar med föräldragrupp med tvillingföräldrar!

Jag fick i fredags höra av bm att vi är 5 blivande tvillingmammor på samma mvc. Ändå har jag inte träffat dem på varken mammagruppen eller föräldragruppen..
    Bm sa nu att hon skulle försöka sammanföra oss. Bättre sent än aldrig...

Vi har börjat prata förlossning så smått. Nästa gång har vi längre tid bokad så då ska det bli av.
    Jag läser just nu "Att föda" av Gudrun Abascal - rekommenderas!

• Förhoppningar

Selma: Vi ska till BMM i Helsingborg på föräldragrupp f tvillingar. Där samlar man blivande tvillingföräldrar från hela NV Skåne. Vet inte exakt hur många kommuner, men det är ju några stycken.
    Däremot har vi inte fått någon mer info om "vanlig" föräldragrupp. Men det kommer väl.

• Mammann

Skrev för någon vecka sen att jag skulle köpa ett glid-lakan som skulle göra det lättare att vända sig för foglossande vänner och andra. Nu har jag haft det några nätter, och jo..lite hjälper det allt. Man måste ju fortfarande vända sig, ohc undvika de rörelser som gör ont. Men man behöver inte ta i så för att glida runt på rumpan om ni förstår. så visst hjälper det. Kanske har det lite med teknik att göra också. för jag tror att i när jag inte hade glidlakanet så försökte jag inte ens glida runt ibland, för jag visste att det inte gick, men nu är det ju värt att försöka.

• Selma77

Låg och tänkte på glid-lakan inatt.. Skulle nog vara bra

Hur har ni det med sparkar och hicka tjejer?
    Jag trodde det skulle lugna ner sig med sparkar nu när jag kommit in i v 33, men det är full fart. Och hickar gör de minst 2 gånger om dan. Känns bra för då känner jag verkligen skillnad på dem.
    Sen några dagar har jag fått tryckande känsla nedåt. Ett huvud som borrar ner sig? Nån som känner igen?

• Brummelisa76

Selma77: Samma här! Det sparkas och grejas för fullt, allra mest runt 10-tiden både fm och kväll Jag är också i v.33 (33+2 idag) men de har visst lite plats till detta ändå.
    Den till höger gissar jag hickar rätt ofta, eller jag antar att det jag känner är hicka iaf. Hur känner du att det är hicka?

Samma bebbe (den till höger) ligger väldigt långt ner m huvudet nu, och jag kan rätt ofta känna av att det tynger/trycker nedåt. Antar att det beror på detta..

• Selma77

Precis, jag antar också att det är hicka Annars är det nåt väldigt rytmiskt som försiggår där inne!
    Tycker nästan synd om dom, det kan hålla på 15-20 minuter.

Brummelisa, var det dina bebbar som också låg lite under kurvan?
    Har du varit och kollat nåt mer?
    Fastän jag lovade mig själv att inte oroa mig över siffrorna
    (-13%, -19%) så kommer tankarna då och då. Får hoppas magen har växt när jag ska till bm på fredag, annars blir det väl ul igen.

• Mammann

Jo, det trycker på mig också. Måste springa och kissa hela tiden när 1:an (vänster i mitt fall) rör sig nedåt på något sätt, inte bara på natten. Finns liksom inte plats till något mer nu liksom. Men jag tror inte att hon börjar fixera sig eller nåt ännu, är bara i v31, men gör sig märkt gör hon då! Sparkas och hickas gör det också. Tänk vad starka de är ändå. Ibland är det nästan störande, som om någon står och knackar på en och påkallar uppmärksamhet hela tiden. Samtidigt är det ju jättemysigt.

• Brummelisa76

Ja Selma, den ena av mina bebbar var lite liten på ett ul för ett tag sedan, fast den låg dessutom så till att den var svårmätt så det var svårt att veta om det var "säkra" siffror eller inte -men regelbundna kontroller blev det under två veckor iaf.
    Nu för en vecka sen på tillväxt-ul igen (v.32+4) så låg de på 1706g (-19%) och 1917g (-8%) och det var tydligen ingen fara alls. Skall på nästa tillväxt-ul om en vecka, 2v efter det förra. De följer "sin egen kurva" fint och det verkar var det viktigaste

• Selma77

Det låter bra det! Tänk, nu går du runt med nästan 4 kg bebisar!

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?