Inlägg från: Brummelisa76 |Visa alla inlägg
  • Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Brummelisa76

Hej alla!

Vad rolig at vi blev några stycken här! Trodde mig kunna ändra i mitt första ursprungliga inlägg om datumen för våra bf och lägga till er där men det verkar inte gå.. Men, vi har ju datumen här därunder iaf!

Mina antas vara tvåäggs, men vad jag har hört så är det vanligt att moderkakorna växer ihop och då kanske de kan ta näring från varandra ändå..? Annars ska ju bla detta göra att det är lite "enklare" men tvåäggs än enäggs, att de just har det mer uppdelat liksom..

Var på tillväxt-ul i tisdags, har skrivit om det i tråden "Lite ledsen och orolig" så läs gärna där! Man blir ju lätt så himla orolig men det verkar som sagt vara bara fint med bebbarna. De vägde (i v.30+4)
    tv2 1486 -13%
    tv1 1225 -28%
    Det är tv1 som då väger "för lite", men detta enligt kurvan för enlingar. Ja, läs resten i den tråden som sagt.

Jag har än så länge gått upp 15kg (sen inskrivningen) men det är främst på magen. Lite över kroppen med men det är jämnt fördelat och syns nog inte så mkt.

Angående förlossningen så vill jag nog gärna ha en vaginal om det går, mest pga en känsla att jag helst vill det. Nu ligger tvilling 1 med huvudet ner och har gjort det hela tiden (men har sjunkt väldigt långt ner nu) och tvilling 2 har hela tiden legat i säte men hade nu vänt sig med huvudet ner.
    Vad jag har fått höra så är det tv1 som bestämmer hur förlossningen blir, bara den ligger med huvudet ner så går det fint att föra vanligt för tvåan kan ändra läge/de vänder den efter förlossningen av ettan isf. Dessutom kommer tvåan lite "av bara farten" så det kan även gå fint att föra tex med säte då. Verkar ju funka så som jag vill för mig (vaginal förlossning) men man vet ju aldrig, jag förbereder mig lite på att det kan bli vad som helst..

Det blev långt detta med.. vi är väl pratglada och behöver skriva/prata av oss

• Brummelisa76

Klart du får miar! Du lär väl ev. få i oktober ändå, liksom en del av oss kanske kommer att få i spetember tex..!
    Välkommen!

• Brummelisa76

Jag får väl vara glad att sömnen verkar funka bra för mig än så länge jämfört med för många av er stackare.. Tips på när man ska upp är: lägg dig på sidan mot kanten, vinkla ner benen samtidigt som du hjälper till attt trycka på med underarmen (på armen som är ner mot sängen) och handen (på armen "ovanför"). Fattar ni? Så säger de tydligen till tenyopererade att göra.

Namn tycker jag också är lite klurigt..men jag tycker killnamn är svårast. Gillar bla Lovisa och Stella som tjejnamn

Det där med livmodertappen har jag också undrat över!
    Var igår hos en läkare på Mvc bara för att få sjukskrivningen fixad, och hon tog faktiskt upp det. Jag hade tänkt fråga bm nästa gång ändå så det var ju bra. Hon mätte (via vul) och sa att den bara var ca 2cm "tjock/kort" (vet inte vilket de brukar säga) och om den är opåverkad ska den vara 4 cm.. Så jag blev beordrad att VILA och ligga ner mkt..inte tvätta tex som jag hade tänkt -iaf inte bära tung tvätt etc.
    Så det var ju lite jobbigt, blev lite ledsen och orolig -spec efter förra veckans prat om att den ene är liten etc så blev detta en sak till liksom..

Men sedan var jag på en av alla undersöknignarna på östra idag och tog upp detta, och den läkaren var mer sådan att "så blir det", livmodertappen utsätts för påfrestningar och tyngd nu så det var inte så konstigt. Jag skall ta det lugnt och vila, men måste inte ligga ner. Jag bad dem iaf att kolla livmodertappen igen nästa vecka för det tyckte läkaren igår och det skulle kännas bra, så det ska jag kräva då.
    Annars såg allt fint ut på testerna idag (som det gjort tidigare med), mamma var med då sambon jobbade och hon tyckte det var jätekul att få se bebbarna De hade ett riktigt rejält morgongympa-pass så läkaren fick vara enveten och försöka länge innan hon fick mätt flödet i navelsträngen.. och som hon sa, om det skulle vara ngt fel på dem skulle de inte röra sig inte så här piggt!

Har ngn mer mätt livmodertappen än och vad sa läkaren isf?
    Detta blev lååångt, mkt att skriva om man inte är här på en dag eller så

• Brummelisa76

nyopererade ska det vara..

• Brummelisa76

Skriver till i listan.. vi vill inte heller veta könet men de antar att det är tvåäggs iaf.
    Välkommen JS77!

• Brummelisa76

Jag har också tidigare velat lite mellan att förbereda "för mkt" och inte, men nu så är det förberedelser som gäller.

Har köpt en del bebiskläder och tvättar dem + lägger dem i byrå/skötbord som är på plats -är en mysig förberedlese tycker jag! Har en lånad spjälsäng men den är full av massa saker, ska fixa iordning den ngn dag nu. Den ska stå inne hos oss, får nog låna en till likadan sedan när de börjar sova var och en i egen säng. Har fått en hel del annat av kompisar etc men de sakerna står bara i kassar i vårt halvfärdiga barnrum..
    -med havfärdigt menar jag att det fortfarande står målargrejer etc där och är alltså hur rörigt som helst.

Fina lampor, mattor etc köper vi nog sen när de har kommit, nu vill jag mer ha ordning på kläder, skötplats, sängplats och så. Köpte amnings-bh + en liten paket blöjor och tvättlappar häromdagen faktiskt också!

Jag är en rätt planerande person, vet att det stressar mig mer att inte ha lite ordning på alla saker än tvärtom så när jag nu ska ta det lugnt så kan jag lika gärna försöka greja lite hemma. Ska klippa till och sy lite "kräkdukar" ngn dag också tänkte jag (av gamla handdukar).

• Brummelisa76

Måste bara instämma också i det du skrev selma, man växlar verkligen mellan att känna att "hjälp de kanske komer snart" och "det dröjer nog ett tag, vi har tid på oss"..

När det är som det är när man väntar två så vet man ju inte..

• Brummelisa76

Har också köpt täcke, påslakan etc etc och funderar över en sak ang. detta;
    tänkte låta dem sova i samma säng i början, bredvid varandra. Hur tänkte ni andra göra m täcke etc då? Räcker det m varsin filt, eller ska de dela på ett täcke? Täckena till spälsäng ser ju JÄTTEstora ut jmf med hur små bebbarna är i början.. Är väl en fånig sak att fundera över men jag grunnar på det ändå..

Hur gör ni med kuddar sedan, har läst att de inte behöver några i början?

• Brummelisa76

Å vad bra med alla era kloka tankar..!
    Ska spana in de där kuddarna på ikea och se om jag hittar ngt mindre täcke också (typ för vagn/vagga, tror mig ha sett det ngnstans).

Apropå amnings-bh så köpte jag en jättebekväm häromdagen, 399kr. Köpte den på en underklädesbutik här i stan, tror inte den finns på typ lindex etc. Är märket Anita och den är i microtyg eller vad det heter så den torkar fort Den har ingen båge, ingen spets eller så utan ser rätt "rejäl" ut men är som sagt bekväm!

Vi har också velat lite fram och tillbaka om barnstol i bilen (babyskydd), men tänker iaf hyra den första stolen (eller två då.. ) Kan hyra hos bvc, ngn affär, sjukhuset tror jag eller NTF, får se vad det blir. Sen får vi se, nästa stol har de väl lite längre så den kanske vi köper.

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?