Inlägg från: Förhoppningar |Visa alla inlägg
  • Förhoppningar

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej på er. Kul initiativ med denna tråden. Det kan nog behövas så här på sluttampen.
    Jag är sjukskriven och har varit så större delen av graviditeten. Har inte haft förmånen att få må bra. Men, men. Inget att hänga läpp för.
    Väntar våra första barn - superspännande!
    Vi har köpt hus och ska flytta om några veckor. Ska bli skönt att komma på plats. Men det är tufft med en flytt just nu. Jag orkar nästan ingenting. Ställer höga krav på maken om närmaste omgivningen. Skönt att det är många som erbjudit sin hjälp.
    Inhandlandet av bebisprylar har hamnat på vänt. Vill inte köpa för mkt nu innan vi flyttar. Får ta ett ryck ingen efter flytten. Det finns ju en del kvar som behöver ordnas.

Tog mig friheten att ändra i listan, så att vi alla kommer i datumordning. Blir lite bättre översikt på så sätt.

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm
    13/10: Förhoppningar NV Skåne
    24/10: Mammann Skåne

• Förhoppningar

Kul att vi börjar bli några stycken här!!

När det gäller förlossning, vill jag helst ha vaginal om det är möjligt. Jag tror det är bäst för kroppens återhämtning, amning osv. Det måste ju ta ett tag för kroppen att "fatta" att den inte är gravid längre efter ett snitt. Det kommer ju inga hormoner då på köpet som befrämjar amning, läkning osv.
    Men jag är inställd på att det blir vad det blir. Det är inte jag som bestämmer - utan naturen. Ligger barnen så det kan bli en vaginal förlossning blir det det. Finns det risk för deras hälsa el annat, så blir det snitt. Jag tar det som det kommer.

Vid senaste UL i v 27+3 vägde våra twins 1108 resp 1155. +1% resp +3%.
    De hade då flyttat sig från att ha legat på tvären till att höger tvilling ligger m huvudet ner, och vänster m huvudet upp. Tidigare har tv vänster sett som tv 1. Men efter denna positionsändring är det tv höger som nu är tv 1 - eftersom h*n ligger m huvudet ner.

Vid senaste BM besök var mitt SF mått 33 cm - i v 28+3. Ska dit igen på tisdag. Får väl se vad jag mäter då. Vid senaste besöket passade jag på att väga mig - på inrådan av BM! Jag har gått upp 11 kg sedan inskrivningen.

Våra tvillingar är 2 äggs, och resultatet efter vårt 3:e försök med IVF/ICSI. Fick assisted hatching också, som extra hjälp på traven. Båda äggen tog sig. Vilken lycka.

Vi har valt att inte ta reda på vilket kön det är på våra små. Vi gillar att suga på karamellen och få svaret som en överraskning vid förlossningen. Först trodde jag att det var 2 pojkar. Nu börjar jag klura på om det är en av varje... Spännande att klura!!

När det gäller namn har vi 3 namn. 2 pojknamn och 1 flicknamn. De är alla olika, men passar bra ihop. Blir det 2 flickor får vi dock huvudbry. Har sååååå svårt att hitta namn som känns rätt. Skönt att vi är överens om dessa 3 namnen i alla fall.

Ha en fortsatt trevlig helg!!

• Förhoppningar

Är det fler än jag som lider av klåda??
    Har inte kunnat sova ordentligt i natt för att det kliar så. Värst är handflatorna, armarna, fotsulorna och magen. Tror jag blir tokig! Har sånt hysterinskt kli som gör ont om man inte kliar.

Tur jag ska till BM i övermorgon. Får prata m henne och höra vad hos säger. Har hört att klåda kan hänga ihop m dålig levervärden. Har även röda pigmentförändringar som också kan tyda på strul m levern. Bäst att be om blodprov för att kontrollera hur det står till egentligen. Vill ju inte riva sönder skinnet...

• Förhoppningar

Mmmmm. Nessi1. Låter ljuvligt med din häst. Klart att han förstår. Det är intelligenta de där djuren.

Mammann: Tavegyl låter klart intressant. Håller på att bli tokig! Får väl höra vad BM säger. Det är hemskt när det inte verkar finnas något slut på kliandet.
    När det gäller kliandet på fötterna som man inte når, har jag kommit på ett knep. Istället för att klippa tånaglarna - som behövs. Har jag låtit dem få stanna kvar lite långa, så att jag kan använda dem att klia mig under fötterna med. Funkar rätt bra faktiskt! Speciellt skönt när man ligger i sängen och känner sig mest som en strandad val.

Kapaltunnersyndrom låter verkligen inte kul Selma77. Tror inte att det är någon större fara, mest obehagligt. Har en kompis som hade kapaltunnelsyndrom i båda händerna - utan graviditet. Hon fick gå ganska länge och vänta på tid för operation. Det blev varken sämre el gav permanenta skador av att gå med det en längre tid. Så det är nog ingen fara att gå med det under graviditeten och hoppas på att det försvinner av sig själv efter förlossningen. När problemen kommer vid graviditet, brukar de ju försvinna av sig själv. Och det är ju bäst så.
    Men det är tufft under tiden.

• Förhoppningar

lilljeanna: Tyvärr har jag inget tips på andra liggställning. Sover själv (för det mesta) gott på sidan, utan kuddar. Hoppas du får tips av ngn annan.

Tycker däremot att det är jobbigt att vända mig. Det knakar i höfterna när jag kravlar för att byta ställning. Gör ganska ont. Men än så länge funkar det. Resa sig ur sängen är inte alltid så lätt. För mig är det bäst att lägga mig på sidan och sedan resa mig upp med fötterna utanför kanten. Från ryggläge är inte att tänka på.
    Blir stel i rygg och höfter när jag legat still ett tag. Första stegen från sängen brukar vara stapplande och göra ont. Sedan lear kroppen till sig och det går lättare och smärtfritt.

• Förhoppningar

För oss är det precis tvärt om när det gäller namn. Pojknamn har varit mkt lättare än flicknamn. Har fortfarande bara 1 flicknamn, och det är Elvira!

• Förhoppningar

När mäter man livmodertappen och varför??
    Har inte gjort ngt sådant.

Däremot var jag hos BM idag och berättade om min klåda och visade mina pigmentförändringar. Efter tfnsamtal till läkaren gick jag hem med en remiss för provtagning. Så imorgon bitti är det jag som går upp tidigt och lämnar blodprov på fastande mage. Det blir till att mäta levervärden och gallsyra.
    Förhoppningsvis är allt OK. Annars får jag oroa mig för det när det blir så dags.
    Kommer att få ett recept på Tavegyl hemskickat - medicin mot klådan. Skönt!

• Förhoppningar

Mammann: Vet inte varför de ska tas på fastande mage. Gissa vem som vaknade kl 5 och var vrålhungrig?! Är inte det typiskt. Tur att provtagningen öppna kl 7.
    Fick lämna 2 rör blod. Hoppas på provsvar i morgon. Är allt lite nervös. Känner mig konstig. Kroppen i obalans. Trött. Vimsig i skallen.
    Hoppas proverna är ua.

• Förhoppningar

Vi har valt att inte ta reda på vilket kön det är. Vi gillar överraskningar!
    Däremot vet vi att det är tvåäggs. Så det har jag uppdaterat listan med.

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

• Förhoppningar

Fick tag på BM i morse. Fick veta att mitt levervärde är OK. Skööönt! Däremot har inte provsvaret på gallsyran kommit ännu. Så jag får fortsätta gå i ovisshet ett tag till. Mindre kul. Men det känns rätt så bra ändå. Men jag avskyr att inte veta.

Välkommen JS77. Tråkigt att höra att du har så ont. Jag har också en del smärtor, men det är överkomligt. Har fibromyalgi - så jag är van vid att ha ont.
    Är dock mitt uppe i en flytt just nu. Och det är bara för mkt för mig. Vill så mkt, men orkar inte. Så gör jag mer än jag borde, och så får jag sota för det under kommande dagar. Usch! Att jag aldrig lär mig.

• Förhoppningar

Välkommen Verisen!

Roligt att vi blir fler.

Nu ska jag dyka i min mammaklänning och gå på bröllop. Fantastiskt roligt!!
    Ha en fortsatt bra helg allesammans.

• Förhoppningar

Åh, jag känner så väl igen den där känslan. Börjar känna mig mer och mer stressad över hur fort tiden går. Bara 2 mån tid BF. Och så mkt att göra.

Det här m flytta tar kål på mig just nu. Har helt kommit av mig med alla inköp. Tycker att det inte är lönt att handla mer nu innan flytten. Men känner samtidigt paniken öka ju längre tiden går. För tänk om jag inte orkar sedan när vi väl flyttat...

När jag sedan tänker efter har vi fixat en hel del saker. Vi har en spjälsäng - dock utan madrass. Vi har barnvagn m mjukliftar och bilstolar. Vi har handlat en del kläder, mest i strl 50-56. Vi har ett skötbord som väggmonters. Men det är jag inte så pigg på att använda. Vill hellre ha ett golvburet. Men i värsta fall kan vi köra på det väggmonterade, eller byta i sängen.
    Har handlar lite annat, så som spjälskydd, täcke, kuddar, påslakanset, örontermometer, filtar och annat smått å gott.

Jag tror vi har saker så vi klara oss ganska bra. Men just nu känner jag mig så stressad att det är svårt att känna att det kommer att bli bra. Jag ser bara en lång lista över saker som måste göras, måste handlas, måste, måste, måste...

• Förhoppningar

Vi köpte kudde och täcke på Ullared när vi var där. Köpte den lilla storleken på täcke - den som egentligen är till vagn/vagga. Men jag tror de räcker rätt så länge eftersom de ska ligga i samma spjälsäng och är så små i början. Vill ju inte ha hela sängen full med bara täcke! Vi har lite filtar också. Men jag har inte planerat närmare hur vi ska göra med själva bäddningen och så.
    Vi köpte som sagt även kuddar. Men vi får se om vi använder dem från början el ej. Det råder ju delade meningar om det här med kudde el inte.

Hur är det förrästen. Ska bebisar ligga på rygg el mage i år. Det är ju ett ämne som ändras ganska flitigt med tiden. Jag känner spontant att kudde när de ligger på magen när de är små känns lite överflödigt. Då får det allt vara en tunn och hårt stoppad kudde. Vill inte att kudden bidrar till kvävning.

Vi köpte våra bilstolar begagnat via blocket. Hittade en tvillingmamma som skulle sälja sina stolar från -05. Fick dem till halvapriset mot nya. Jag tycker att det var värt pengarna att köpa begagnat. Men man kan säkert lika gärna hyra dem. Det är ju så kort tid man använder dem ändå.

Amningbh har jag inte kommit till än. Mina bröst har inte blivit så värst mkt större under graviditeten. Jag avvaktar och se hur stora de kommer att bli innan jag handlar. Har redan D kupa. Vet ju aldrig vilken strl det blir till slut. Tänkte dock köpa en sådan där bh som finns på apoteket. Tror det räcker till en början med, så kan man ju alltid handla när barnen väl kommit och brösten blivit så stora de nu ska bli.

• Förhoppningar

Vi har köpte en Emmaljunga Twin Cerox. Har inte en susning om måtten på den. Men det kan man ju läsa på deras hemsida. Eftersom de små inte kommit än, vet jag inte om den är bra el inte. Har ju inte använt den själv.
    Vi köpte vår begagnad - en -05 med 2 mjukliftar och regnskydd. Fick den för 4.800 kr. Känns OK. Skulle kostat ca 8.500 ny. Och vår e knappt använd. Syns nästan inte på hjulen att den är använd.
    Den förra ägaren var dock mkt nöjd m vagnen, trots att den knappt ser använd ut. hur nu det hänger ihop?!

Vi valde vår för att det var ett känt märka för oss - dvs kvalitet, samt att handtaget går att vända enkelt för att ändra körriktning på vagnen.
    Lite slump också att det var just en sådan som vi hittade på blocket med 2 mjukliftar. Ofatas finns det bara en lift, då majoriteten vagnar använts som syskonvagnar.

Hälsomässigt är det mest som vanligt på denna fronten. Har dock börjat få värk i mina fingrar. Inte bra. Vet inte om det är pga graviditeten el fibromyalgin - el båda. Har inte domningar, så det är inte kapaltunnelsyndrom i alla fall. Får väl prata m BM på tisdag när vi ska dit.

Nu ska jag krypa till kojs. Så go´natt på er allesammans!

• Förhoppningar

Tja, hålla händerna högt och sträcka och börja på fingrarna kan ju inte skada. Det får jag prova. Men jag tycker inte att mina händer är så speciellt svullna. Fast det kan ju vara svårt att se skillnad när man inte har ngt att jämföra med. Båda gör nämligen lika ont. Inte så farligt när jag inte använder fingrarna. Men det värker när jag knyter händerna och tar om saker. Är liksom orkeslös i händerna - ja, hela armarna. Dock endast värk i finger- och handleder.
    Det som jag spontant ser är annorlunda med mina händer är att blodådrorna är mkt större och ytligare än tidigare. Så det är nog helt enkelt för trångt i lederna för tillfället. Men det går säkert över.

Har ni börjat prata m er BM om förlossning osv?? Det har inte vi. Ska träffa vår ordinarie BM på tisdag (ef hennes sem), så jag tänkte ta upp ämnet så smått. Det börjar ju närma sig. Bara 2 mån kvar. Så jag tycker det är på tiden att vi väcker det ämnet nu.
    Imorgon är första träffen med föräldragrupp för blivande tvillingföräldrar. Ska bli spännande! Alltid roligt att prata m andra i samma sits.

• Förhoppningar

Selma: Vi ska till BMM i Helsingborg på föräldragrupp f tvillingar. Där samlar man blivande tvillingföräldrar från hela NV Skåne. Vet inte exakt hur många kommuner, men det är ju några stycken.
    Däremot har vi inte fått någon mer info om "vanlig" föräldragrupp. Men det kommer väl.

• Förhoppningar

Lägesrapport:
    Var hos BM idag. SF mäter 37 cm i v 32+3. Blodtryck 115/65 =ua. Bebisarnas hjärtljud 155 resp 157 slag/min.
    Har fortfarande värk i fingerlederna pga vätska. Får ont i hålfötterna ibland när jag går oxå pga vätska. Klådan är som den är. Tar inte Tavegyl på dagarna, då jag blir helt klubbad av dem. Tar dem dock till natten så jag får sova.

Jag har inte jobbat mkt under graviditeten. Blev sjukskriven hela april pga migrän. Arbetade 25% i maj, då migränen blivit ngt bättre men inte bra. Fr o m juni har jag varit helt sjukskriven igen. Huvudet mår bättre, men kroppen tar mer stryk. Jag fördriver dagarna i lugnt tempo. Blir mkt TV, dator och böcker. Ska flytta i helgen, så jag packar lite också. Jag ställer en låda där jag vill ha den, och börjar fylla den m saker. Och där lådan står, blir den stående. Jag bär ingenting. Fungerar bra. Jag vilar mkt mellan packandet. Gör inte mer än kroppen säger är OK. Skriver på alla lådor vad som finns i dem och vilket rum de ska till - för att underlätta för grabbarna som kommer att sköta flytten.

Har börjat på föräldragrupp för tvillingföräldrar, och ska även börja på den "vanliga" nästa vecka. Missade första träffen pga utebliven info fr BM - pga semester. Sånt händer... Tycker det ska bli skönt att få mer info om förlossning och möjlighet att diskutera med andra. Hoppas det blir givande. På torsdag ska vi besöka BB och neonatalen med tvillinggruppen.

• Förhoppningar

Hej på er alla.

Ett stort grattis till er som fått era små älsklingar!

Jag har inte varit inne i tråden på rätt många veckor nu. Och detta är nog mitt sista inlägg här också.
    Jag ville bara berätta att jag fött våra tvillingar. De föddes 16 sept i v 36+0.
    Vi har idag en ljuvlig liten dotter som är solstrålen i våra liv. Vi miste dessvärre vår son, som dog i min mage.

Känslorna är många och stormiga - kluvna. Den största glädjen och lyckan i liven blandad med den största av sorger.
    Men dagarna går och det underlättar att ha ett vackert litet knyte i sin famn som kräver ens kärlek och omsorg.

Jag önskar er alla ett varmt lycka till - både med de små knytena och kommande förlossningar.

Lev väl.

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?