• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • astri

Visst, AL var full av fanatsi, men hur fantasirikt är det att döpa alla sektmedlemmar efter väderstreck?
    Vesterman och Söderman
    Österman och Norrman

Eller har hon gjort det i hopp om att på något kryptiskt sätt gömma en skattkarta?

• cat collector

Det är nog därför de inte gillar Melker. Han har ju fantasi till skillnad från dem. Eller också är det medvetet för att inte sekten skall avslöjas.

För övrigt slog det mig att skärgårdsfolk alltid porträtteras som allmänt tjuriga. Skärgårdsdoktorn och TV-serien Öbergs på Lillöga, som jag undrar när TV skall sända igen eller ge ut på DVD.

• JennyL25

Hej

Jag såg på pippi nu på morgonen med helt nya ögon efter den här tråden.
    *fniss*
    om hon nu har en massa pengar ? varför går hon omkring i samma kläder hela tiden?

Och varför vill einte hon fira jul hos Tommy och annika?

• aster

Jag har inte läst hela tråden än, men gillar den skarpt!

I Bröderna Lejonhjärta begår ju Skorpan själmord för att få vara med Jonatan i Nangilima.

I Sunnanäng bestämmer sig väl barnen (Mia o Mattias?) för att frysa ihjäl i skogen hellre än att bo hos den elaka bonden?

Finns det fler självmord hos Astrid?

• xxmeyaxx
    På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
  • Frishta

aster
    Sunnanäng? Vad är det för något?

• aster

Sunanäng är en sago/novellsamling (av AL förstås), som jag har gråtit till under uppväxten. Alla berättelser utspelar sig i fattigsverige. Många föräldralösa och hungriga barn. Den är mycket bra, men har ej filmats. Aha, plötsligt fattar jag: tråden gäller bara filmerna...
    Sorry!

• NoomiNoomi

JennyL25: Antagligen går hon om kring med samma kläder för oftast blir den som är rik snål

• Dahliaer

Varför envisas DunderKarlsson och Blom med att ta HELA kappsäcken med guldpengar... Ta några mynt i taget istället, Pippi märker ändå ingenting ju

• CoMad

Jag tycker att karlsson på taket ser ut som en gammal äcklig gubbe. han är nog förklädd pedofil

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)