• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • Kagi

Rolig tråd!

Hur kommer det sig att Lovis och *vad heter hon nu igen, Birks mamma* är de enda kvinnorna i rövarvärlden? (Ja, flickan Ronja finns ju också.) De andra rövarna, är de ihop med varandra, eller?

• Bonanza

Kagi - det får ju sin lust tillfredsställt via alla våldtäkter. Och så är de smygbögar hela hopen! Kolla bara hur Skalle-per och Mattis kramas i sängen!

Above all things I believe in love
  • Nifelheim

aster: vi har ju diskuterat böcker även tidigare här så det går nog bra det med.

Men jag trodde sunnanäng bara var den om de två barnen som gick ut i skogen och följde efter en röd fågel?
    Hade den i ngn sagobok som hette Kungliga sagoboken eller ngt liknande? Kungafamiljen var på framsidan iaf och pärmen var blå. *minnas*
    eller så var det en annan blå bok med bara astrid lindgren sagor i förresten? hmm...ngn med en ledsen prinsessa som hade massor dockor har jag för mig. och så kom en liten fattig unge och lekte med prinsessan så hon blev glad igen och då fick den fattiga ungen sin första riktiga docka och prinsessan fick fattigungens hemgjorda trasdocka och hade aldrig varit så glad över en docka som den

Men har inte astrid gjort en film som hette "något levande åt lame Karl" också? när en lam pojke fick en kattunge av flickorna i familjen som han och hans mamma bodde hos.
    Varför är alla astrids filmer så tragiska? pojkstackaren hade ingen pappa o mamman jobba hela dagarna och han hade inga vänner utan låg ensam i sin säng hela dagarna. usch

Den där sagan hon skrev om den lilla draken med de röda ögonen då, vart den aldrig film?

• HelenaMaria

Är Karlsson på taket vuxen eller barn? Han är väldigt tunnhårig men ser ut som någon som varken är barn eller vuxen. Det kan man ju inte se! Han måste vara den absolut läskigaste av Astrid Lindgrens figurer. Har aldrig gillat Karlsson på taket p.g.a. hans utseende.

• astri

Killen som spelar Karlsson på taket i -74:as film är 10 år!!
    [Kom fram tidigare i tråden]

• aster

Nifelheim:
    De två barnen och röda fågeln var i sagan Sunnanäng som jag hade i samlingen som också hette Sunnanäng.

Jag hade också "Sagorna" en blå bok med bla prinsessan med alla dockorna och draken med röda ögonen tror jag.

• CuteElliz

oki... nu har jag läst igenom denna tråd o haft hysteriskt kul... =) jag gillar verkligen era idéer... tyvärr har jag väl aldrig gillat bröderna lejonhjärta eller mio min mio... så där har jag ingen koll... men många andra... =)

tror helt klart att abbe o maddicken kommer få varandra... =)

• Kagi

Om Emil vet vi ju att han blev kommunalstyrelsens ordförande när han blev stor. Men vad blev det av de andra?

Jag tror att Madicken blev socialt medveten läkare eller journalist (som pappa).

Tommy revisor (han ÄR ju för träig och tråkig).
    Annika upptäcktsresande (är det någon som egentligen, trots putsad yta, har äventyr i sig är det hon!). (Och jag tror inte stur-pillerna fungerade. )

Pippi - svårt att föreställa sig. Hon flyttade väl till Kurrekurreduttön permanent (och fick ofta besök av Annika, och ibland Tommy, fast han var lite rädd för kackerlackor och spindlar och andra tropiska kryp).

Ronja och Birk blev bönder i stället för rövare.

Tjorven bodde nog kvar på Saltkråkan hela sitt liv. Kanske öppnade pensionat eller något.

Pelle djurskötare eller veterinär, så klart.

• JennyL25

Kagi: Tjorven blev nog en gammal ungmö då på Saltkråkan och hade det där pansionatet.

prusiluskan då? Hur kom hon in i bilden? Visst var det Tommys och annnikas mammas väninna?

Undrar vad Tommy och annikas pappa jobbar med? ser ut som en som jobbar på kontor.......

Mio min Mio och Lejonhjärta är mina favoritfilmer. Jag undrar ochså varför alla är så tragiska?

• dio

alla är väl inte tragiska? Inte Lotta på Bråkmakargatan, Alla vi barn i Bullerbyn, Vi på Saltkråkan, Madicken eller Ronja Rövardotter. Sen finns det vissa kanske tragiska inslag, som Farbror Nilssons alkoholism, Skalle-Pers död men det tycker jag är ett bra sätt att visa barn att allt inte är rosenskimrande.

Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)