• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • wannabee mom

oj och där har jag läst alla *pust* men oj va man kan komma på.

lite mycket boy om boy måste jag säga.... undrar om de bara är lättare att komma på sagor me gubbar och små pojkar eller om astrid tyckte att de va lite roligt att leka me gränserna.

jag vet inte vad jag ska tycka om de där me skådisarna... ja menar de e ju ofta folk sperat fler roller.

men de där me kalsson kan man ju spekulera mycket i.... jag har nog ändå alltid sett att han är ett barn men blivit väldigt förvirrad när han säger "jag är en rund man i mina bästa år".... hhuuu!? say what??

jag undrar där emot va de e me alla skådisar som mimar... ja menar prosiluskan e typ polsk eller nått... fanns de ingen svensk eller?

• dio
    Jan 39 skrev 2006-07-26 01:33:35 följande:
    Jag tror att Astrid Lindgren inte hade några som helst hemliga budskap. De budskap hon har är ju rätt öppna. Som att tjejer kanoch att föräldrar ska göra sina barn tjänsten att vara lagom ointresserade så att barnen får leva SINA liv.Hon skildrade livet som det var när hon var ung. Det var helt i sin ordning att pigan försökte fånga drängen och att drängen försökte försvara sin frihet. Astrid fick en gång frågan av en tyska som doktorerade på ALvad som var budskapet i historierna. "Jag har inga budskap!" sa Astrid nästan förtrytsamt..
    Äh trams, min fantasi vill ju leva lite
    Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
  • cat collector

Apropå skådisar, han som gjorde Karlssons röst i den gamla filmen heter Jan Nygren och ahn spelade även överläraren i Madicken, han som ger Mia spöstraff. är kan man tala om monster, svart kostym, ond blick och volket förflutet kan man bara ana. Men han blir förstås svarslös när Mia säger pisspotta när han kräver ursäkt för plånboksstölden. Lite som Caligula i Hets som blir en ömklig figur när han lämnas ensam i mörkret i slutet av filmen.

Skorpan kallas så för att Jonatan tycker så mycket om skorpor. Tur för honom att det inte var korv han Jonatan) tyckte om.

• cat collector

Vad mycket stavfel det blev nu då. Rena pluttifikationstabellspråket. Tämligen tirriterande.

• Jenny28

vet inte om alla uppfattar att i bröderna lejonhjärta så drömmer han hela filmen och att i slutet när han ska till nangilima då han verkligen dör..Jag tror nog inte att barn kan uppfatta ett sånt budskap..men vuxna kan

• Jenny28

Sedan undrar jag var Birk o Ronja EGENTLIGEN gjorde i Björngrottan...hehehe

• xxmeyaxx

dom har ju snackat om att Nangijala är en dröm - någon slags syn som man får strax före man dör.

På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
  • xxmeyaxx

Men det förekommer ju försäljning av barn också.
    Stina säljer ju Skrållan.

• xxmeyaxx

.. till en grinig och barnhatande gubbe också.

• cat collector

I det fallet är det surgubben vesterman som är vettig. Han lämnar tillbaka Skrållan till Malin direkt, men Stina köper en kokosboll som hon smaskar i sig. Ja hon ångrar sig efteråt och skyller på trollen igen. Hon är helt crazy.

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)