Det finns en uppsjö med riktigt bra och bekväma preventivmedel i dessa dagar, så med vilken ursäkt görs då abort!?, Vi som bor i länder där det är lätt att få tag i dem har ingen rättfärdig ursäkt till abort. Abort skall inte användas som preventivmedel, och det är precis vad som görs i alltför hög grad! Jag blir upprörd när jag läser "döm inte andra".., det är min "rätt" att göra abort" osv.. Det är inte "rätt" i något avseende att peta ut ett foster ur en kropp, som alla gånger dessutom inte ens är riktigt dött när det kommer ut, utan får ligga på en rostfri bricka i en liten stund med en steril handduk över sig innan det slutligen dör...
Visst skall abort kunna utföras vid särskilda omständigheter, som om det kan finnas fara för kvinnans liv, kanhända vid våldtäkt, eller om man vet att fostret är allvarligt skadat och i alla fall inte kommer kunna överleva, som exempel..., det kan finnas vissa undantag.
Men att göra abort för att man varit ute och festat, hoppat i säng med nån, eller på annat sätt bara ägnat sig åt sexuella aktiviteter utan att tänka på konsekvenserna, det är en respektlös inställning till liv och barn!
I länder där tillgången till preventivmedel, och i viss mån religion eller annan kulturell påverkan kan inskränka möjligheterna att skydda sig från oönskad graviditet, där är det svårare att "döma" någon, det kan jag hålla med om, och det är en krångligare situation, många kvinnor har inte ens rätt till sin egen kropp! I Sverige, eller i länder med förmånligt preveventivmedelsutbud ska inte abort ens behöva förekomma, ändå gör det det.., hur många som helst, bara för att kvinnor och tjejer högaktningsfullt skiter i om de i upphetsningens grumliga omdöme, kan tänkas bli gravida eller ej...