• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • rasajj

Morula, det ar folket som domer, for det ar folket som valjer de politiker som skapar vara lagar. Och gillar vi inte lagarna sa har vi inte bara ratt att forsoka andra dem, men aven en skyldighet att forsoka andra dem. Lagarna ar inte huggna i sten och fullstandigt oforanderliga alls!

• KickStart
    rasajj skrev 2006-07-22 21:06:45 följande:
    Morula, det ar folket som domer, for det ar folket som valjer de politiker som skapar vara lagar. Och gillar vi inte lagarna sa har vi inte bara ratt att forsoka andra dem, men aven en skyldighet att forsoka andra dem. Lagarna ar inte huggna i sten och fullstandigt oforanderliga alls!
    Nej och det är väl på det sättet man kan försöka att påverka om man anser att något är fel.
    Ändå så tror jag att det ska mycket till innan abort blir förbjudet i Sverige. Jag tror ärligt talat inte att det kommer att ske- utan det som kan komma att ändras är isof den övre gränsen för abort. Och att icke svenska kvinnor får möjlighet att göra abort i Sverige.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • camillimill

Vi får då Verkligen hoppas att det inte blir lagändring. Är dock övertygad om att folk är så förnuftiga och vettiga att de står fast vid att en abort är varje kvinnas fria val.

Allt annat ligger utanför ramarna av vett, sans och sunt förnuft.

Jag har egentligen bara EN fråga till den där Mats, och den lyder som följer:

Om en kvinna som riskerar att dö till följd av en graviditet, ändå blir gravid, (på grund av en våldtäkt, för att minimera risken att du säger att hon borde haft vett att skydda sig), skall hon då ändå genomföra graviditeten?

• Lobu

jag tycker det är skillnad på att göra abort pga skada eller våldtäkt eller om det bara är fel tidpunkt att ha barn.
    Man kan inte jämföra de två anledningarna!

Fortfarande tycker jag att man ska ha en fri vilja men samtidigt tycker jag att det sker alldeles för många aborter och jag tycker att det är tråkigt att så många tar så lätt på det.

• Celestina

Det finns en uppsjö med riktigt bra och bekväma preventivmedel i dessa dagar, så med vilken ursäkt görs då abort!?, Vi som bor i länder där det är lätt att få tag i dem har ingen rättfärdig ursäkt till abort. Abort skall inte användas som preventivmedel, och det är precis vad som görs i alltför hög grad! Jag blir upprörd när jag läser "döm inte andra".., det är min "rätt" att göra abort" osv.. Det är inte "rätt" i något avseende att peta ut ett foster ur en kropp, som alla gånger dessutom inte ens är riktigt dött när det kommer ut, utan får ligga på en rostfri bricka i en liten stund med en steril handduk över sig innan det slutligen dör...
    Visst skall abort kunna utföras vid särskilda omständigheter, som om det kan finnas fara för kvinnans liv, kanhända vid våldtäkt, eller om man vet att fostret är allvarligt skadat och i alla fall inte kommer kunna överleva, som exempel..., det kan finnas vissa undantag.
    Men att göra abort för att man varit ute och festat, hoppat i säng med nån, eller på annat sätt bara ägnat sig åt sexuella aktiviteter utan att tänka på konsekvenserna, det är en respektlös inställning till liv och barn!
    I länder där tillgången till preventivmedel, och i viss mån religion eller annan kulturell påverkan kan inskränka möjligheterna att skydda sig från oönskad graviditet, där är det svårare att "döma" någon, det kan jag hålla med om, och det är en krångligare situation, många kvinnor har inte ens rätt till sin egen kropp! I Sverige, eller i länder med förmånligt preveventivmedelsutbud ska inte abort ens behöva förekomma, ändå gör det det.., hur många som helst, bara för att kvinnor och tjejer högaktningsfullt skiter i om de i upphetsningens grumliga omdöme, kan tänkas bli gravida eller ej...

• Tygtiiger

Celestina: men då grundar du dig ju inte på fostrets rättigheter, utan på hurdan kvinnan är och hur hon har blivit gravid - dvs "fina" flickor som har blivit våldtagna får göra abort men "dåliga" flickor som haft fyllsex med en man som inte hade vett att dra på en kondom ska "ta konsekvenserna" (läs straffas!) med en graviditet.
    Fostret har väl samma värde oavsett hur det kommit till?

Sedan finns det tyvärr inte 100% säkra preventivmedel - kondomer kan spricka, p-piller fungerar - rätt använda - bara i 99% av fallen, spiraler kan blöda ut etc.

• Celestina

Grundtanken i inlägget är att det ska inte behöva utföras så många aborter i länder med förmånligt preventivmedelutbud. Många kvinnor blir gravida just pga "slarv", att de inte tar på allvar det faktum att de med stor sannolikhet kan bli gravida, utan mer eller mindre struntar i det, eller "chansar".. Det är den inställningen jag tycker är borde förändras, och visst.., jag är inte alldeles konsekvent i fråga om absolut-inte-abort, för det kan finnas omständigheter där det kanske är försvarbart, det finns så många livsöden, och vem är jag att då döma? Precis som Du själv skriver kan det ju ske "olyckor" som man inte kan ta ansvar för..
    "Fina flickor", eller "dåliga", det är inget jag har några värderingar kring.., det finns säkert "fina flickor" som slarvar med p-piller eller kondom, och vice versa, men jag tror alltså att alltför många har en "slapp" inställning till abort, att det bara är att kasta bort ett foster hur som helst, det är inte okej.., tycker inte jag åtminstone...
    Jag har tonårsbarn och lever nära ungdomar, och det är en vinglig väg de går i fråga om dessa värderingar kring sex och graviditet överlag, jag tror inte att det är fel att de tar ansvar för sina handlingar, ingen som gör en abort mår väl heller riktigt bra av det, utan hade nog innerst inne önskat att de tänkt efter innan, att de skyddat sig!
    Även jag har vid flera tillfällen blivit överlycklig när jag kunnat konstaterat att jag inte varit gravid, efter att ha oroat mig ett par veckor, samt svurit över att jag inte tänkte mig för..., och våndats över att eventuellt behövt göra en abort! Mår inte de flesta kvinnor egentligen dåligt över att behöva göra en abort?

• Celestina

När jag skriver att ungdomar "ska ta ansvar för sina handlingar" menar jag just att det är viktigt att vi som föräldrar verkligen försöker förmå dem till att tänka sig för, inte att de ska föda ett barn som ngt "strafftänkande", utan att jag önskar och hoppas att man kan uppmuntra dem att förändra sin inställning till oskyddat sex, att de måste vara försiktiga, så de inte behöver göra en abort.., att en abort är inte värt det, i förhållande till den kanske endast tillfälliga stund av hängiven åtrå som var anledningen till graviditeten.

• KickStart
    Lobu skrev 2006-07-23 07:32:33 följande:
    jag tycker det är skillnad på att göra abort pga skada eller våldtäkt eller om det bara är fel tidpunkt att ha barn.Man kan inte jämföra de två anledningarna!Fortfarande tycker jag att man ska ha en fri vilja men samtidigt tycker jag att det sker alldeles för många aborter och jag tycker att det är tråkigt att så många tar så lätt på det.
    Fast då handlar det ju inte om fostret i sig och att abort är fel- utan då handlar det ju om _hur_ kvinnan blev gravid, eller hur?`
    För om det vore så att abort vore fel- så skulle det ju inte spela någon roll hur kvinnan blev gravid eller om fostret har skador. (skador som medger liv)
  • KickStart
    Celestina skrev 2006-07-23 09:45:15 följande:
    När jag skriver att ungdomar "ska ta ansvar för sina handlingar" menar jag just att det är viktigt att vi som föräldrar verkligen försöker förmå dem till att tänka sig för, inte att de ska föda ett barn som ngt "strafftänkande", utan att jag önskar och hoppas att man kan uppmuntra dem att förändra sin inställning till oskyddat sex, att de måste vara försiktiga, så de inte behöver göra en abort.., att en abort är inte värt det, i förhållande till den kanske endast tillfälliga stund av hängiven åtrå som var anledningen till graviditeten.
    Det är enormt viktigt att prata med sina ungdomar!
    Att våga ta diskussionen om sex, preventivmedel, STD, graviditet, och framförallt relationer.
    Ändå så får man nog hålla i åtanke att tonåringar inte är den grupp som gör mest aborter. Sverige har tvärtom en låg statistik när det gäller tonårsgraviditeter.
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion