Morula skriver:
"Då är vi iallafall enig om en sak- att liv ska skyddas men inte till varje pris. Jag håller däremot fortfarande inte med dig i dina teorier kring detta med donationer vs aborter. Handlar det om liv så handlar det om liv. Jag måste villigt medge att det utifrån ditt resonemang faktiskt verkar som om det endast gäller gravida kvinnor och inga andra. Så nog kan vi enas du och jag att det inte är rädda liv per se som du är ute efter utan att rädda embryon/foster till varje pris- oavsett vilka konsekvenser det medför. Har jag uppfattat dig rätt?"
Mats svarar: Både ja och nej. du uttrycker dig lite väl obalanserat om min uppfattning. Jag har aldrig hävdat att liv ska räddas till vilket pris som helst (i alla fall inte juridiskt). Men som jag skrev tidigare så är jag beredd att gå ganska långt i detta (vilket du verkade hålla med om - tex genom att "tvinga" folk att betala skatt som går till biståndsprojekt, sjukhus m.m.)
Det moraliska kravet att inte göra abort gäller mycket riktig endast gravida kvinnor. Graviditet är en unik mamma-barn relation och föräldraansvaret innebär att man inte har rätt att medvetet, och med barnets död som mål, avbryta denna relation. Föräldraansvaret ser olika ut beroende på barnets ålder. Men här finns ändå generella ansvarsprinciper som inte bara gäller graviditeten utan hela föräldra-barn relationen. Till exempel så har ingen förälder rätt att döda eller försumma sitt barn därför att barnet är oönskat. Denna princip måste med nödvändighet tillämpas olika beroende på barnets beroende av modern/fadern. En fader kan inte anklagas för försummelse när han inte matar sin 27-årige son, men skulle hållas ansvarig för sin 1-årige sons svältdöd.
Du har på ett sätt rätt och på ett annat sätt fel när du säger att det inte handlar om att rädda liv per se. Självklart är det värdet hos de människor som offras som motiverar mig. Jag ser inte abortfrågan främst i juridiska termer, utan framförallt moraliskt. Och även om vi inte kan lagstifta om att varje svensk borde bli fadderförälder till ett fattigt barn i världen, så skulle jag anse det moralisk önskvärt om så skedde. Det är något jag anser det rätt att kämpa för. Jag skulle inte kämpa för "allas rätt till sina egna pengar" och värna vars och ens rätt att "inte bli fadder". Det skickar ett moraliskt felaktigt budskap även om vi inte kan lagstifta fram en sådan godhet.
Jag håller alltså inte med om att de moraliska principer jag tillämpar endast är avpassade för gravida kvinnor. Det stämmer inte. Det är generella moraliska principer som med nödvändighet måste få sina specialla tillämpningar beroende på situationen (och då i synnerhet barnets behovssituation).