• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • puss

jag skrev såhär:
    "mats
    du har absolut ingen rätt att komma och peka och döma i andra människors liv.
    så det så. varför folk väljer som de gör angår dig inte. "
    328 I förrgår - ID: 10981125

saargr, du skrev såhär:
    "puss, galler det ALLA handlingar som andra manniskor gor? Pedofili, mord, valdtakt, inbrott hadnvaskryckning narkotikabrott etc?? "
    328 I förrgår - ID: 10981125

och mitt svar är ja, det gör det! mig veterligen är det inte upp till mats ensam att döma i dessa gärningar heller.

• MatsS

Puss,
    jag valde att diskutera abort på den här sidan. Jag valde att torgföra mina åsikter. Jag väljer att köra runt med en lastbil med bilder på aborterade foster. Jag väljer att demonstrera med sådana bilder.

Puss, du skriver att ingen har "rätt att komma och peka och döma i andra människors liv" Och "varför folk väljer som de gör angår dig inte"

Hur kommer det sig att då du har rätten att "peka och döma" i mitt liv? Och varför tycker du att det angår dig vad jag väljer att göra?

Puss märker du inte att du själv gör det du anklagar mig för att göra.

Nej, alla har rätt att komma med moraliska omdömen om andras liv (precis som du gör mot mig - det är ok!). Jag är en människa med moraliska intuitiner och övertygelser (precis som du) och jag har (precis som du) rätt att kommunicera dem till mina medmänniskor (precis som du). Eller hur?

• MatsS

Mica
    Om nu abort är så accepterat, ja många menar t.o.m. att det är en mänsklig rättighet - då kan det väl inte vara fel att vi visar aborter och "abortmaterialet"? Varför blir du upprörd över det - om du nu anser att abort är förnuftigt och acceptabelt?

Varför vill du mörklägga vad som sker i en abort? Varför är det så dramatiskt att berätta vad en abort innebär för dina barn?

• Tygtiiger

Mats, nu kan jag inte svara för MIca, men själv tycker jag att det är osmakligt med "abortlastbilar" av flera skäl.

-Dels för att det finns många som tycker det är osmakligt och upprörande med alla former av operationsbilder (de har helt enkelt allmän kroppsvätskeskräck).
    -Dels för att det finns många barn som faktiskt blir skrämda och inte har möjlighet att förstå vad bilderna innebär (barn har ett konkret och magiskt tänkande och att förstå vad abort innebär kräver abstrakt tänkande) och bara kommer att bli rädda. Det tycker jag är det allvarligaste motargumentet!
    -Och dels för att jag faktiskt tror att många som kör runt med abortlastbilarna VILL skuldbelägga kvinnor som gjort abort och det gör mig allmänt förbannad.

Jag har en son på 1½ år, och jag kommer såklart att upplysa honom om vad sex är, hur preventivmedel fungerar och vad aborter innebär. Men inte nu! Den diskussionen ska vi ta när han närmar sig puberteten och är mogen att hantera de frågorna!

• Celestina

Faktiskt..., jag håller i viss mån med Mats i detta med att "ruska om i människors medvetande"..!
    Hur mycket lättare är det inte för en kvinna att göra en abort, just pga att hon varken ser eller hör, känner eller ens förnimmer det ingrepp som faktiskt utförs? Ingreppet i sig är ju egentligen inte ens så stort att det skulle behöva narkos, vanlig lokalbedövning skulle funka bra.., men ingreppet är makabert, ingen kvinna vill se sitt avlivade barn med sina egna ögon, hon skulle inte stå ut med det! Visst, det är demonstrativt, det är läskigt, det är provokativt, men det ÄR verkligheten i sitt naknaste tillstånd, detta otäcka som varje kvinna vill förtränga när hon väljer att abortera sitt foster. Vi vill inte se, för det är för hemsk.., eller hur? Men det är inte mindre hemskt bara för att vi inte ser det, det är såhär det ser ut.., face it!
    Om denna verklighet blev mer synlig kanske kvinnor tar bättre ansvar att skydda sig? Det är skrämselpropaganda, men det är de facto.., inget tillagt, inget borttaget.., kalla fakta.
    Att köra runt med lastbilar stup i ett är väl ingen bra idé´, det finns säkert bättre sätt, men nog bör man ge mer information kring den faktiska verkligheten bakom abort, och inte göra det så förbaskat lätt för sig själv, låtsas som om inget egentligen har hänt, att fostret inte fanns..., för det är ju precis vad det gjorde. Använder man inte aborterade foster för stamcellsforskning, eller är det en skröna?

• KickStart
    Celestina skrev 2006-07-24 12:26:00 följande:
    Faktiskt..., jag håller i viss mån med Mats i detta med att "ruska om i människors medvetande"..!Hur mycket lättare är det inte för en kvinna att göra en abort, just pga att hon varken ser eller hör, känner eller ens förnimmer det ingrepp som faktiskt utförs? Ingreppet i sig är ju egentligen inte ens så stort att det skulle behöva narkos, vanlig lokalbedövning skulle funka bra.., men ingreppet är makabert, ingen kvinna vill se sitt avlivade barn med sina egna ögon, hon skulle inte stå ut med det! Visst, det är demonstrativt, det är läskigt, det är provokativt, men det ÄR verkligheten i sitt naknaste tillstånd, detta otäcka som varje kvinna vill förtränga när hon väljer att abortera sitt foster. Vi vill inte se, för det är för hemsk.., eller hur? Men det är inte mindre hemskt bara för att vi inte ser det, det är såhär det ser ut.., face it!Om denna verklighet blev mer synlig kanske kvinnor tar bättre ansvar att skydda sig? Det är skrämselpropaganda, men det är de facto.., inget tillagt, inget borttaget.., kalla fakta.Att köra runt med lastbilar stup i ett är väl ingen bra idé´, det finns säkert bättre sätt, men nog bör man ge mer information kring den faktiska verkligheten bakom abort, och inte göra det så förbaskat lätt för sig själv, låtsas som om inget egentligen har hänt, att fostret inte fanns..., för det är ju precis vad det gjorde. Använder man inte aborterade foster för stamcellsforskning, eller är det en skröna?
    Jag skulle vilja säga att det är propaganda i sin naknaste form och inte verkligheten.
    Jag tycker det är ett osmakligt och oetiskt tillvägagångssätt. Och jag håller med i TygTigers resonemang här ovan.
    Jag tror precis som TT att det för en del inte handlar om "upplysning" utan om att skuldbelägga.
    Att det ska vara så "förbaskat" lätt håller jag inte heller med om. Det är faktiskt ett argument som inte håller rent generellt.
    Det ÄR inte en enkel sak för de flesta kvinnor att göra en abort. Det ÄR ett svårt beslut och ändå väljer man att avbryta graviditeten därför att det är det BÄSTA beslutet utifrån deras livssituation.
    Jag kan bli lite smått förbannad ärligt talat över argument som
    Det görs för lättvindigt!
    De borde skydda sig!
    De vet inte vad de tar bort!
    De är själviska etc.
    Är det öht någon av de som levererar dessa påståenden som har suttit i samtal med kvinnor innan en abort?
    Är det öht någon som möter dessa kvinnor i sitt dagliga arbete?
    För MIN erfarenhet är INTE den samma som deras men å andra sidan så ingår det ju i mitt arbete att möta dessa kvinnor.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Utopia

Vet inte om ni pratat om det förut, men jag vill tillägga en sak till varför _jag_ tycker abortlastbilarna inte är ok: säkerhetsfaktorn. Provocerande eller chockerande bilder längs med vägar eller i trafiken tycker jag INTE är ok! Alldeles för naket, sex, operationsbilder, bilder på krigsoffer eller liknande hör inte hemma där. Inte alla tappar koncentrationen av sån distraktion, men en del. Vill man propagera, fine, men det ska inte göras där andra människor kan komma till skada, och det kan de med såna bilder.

Jag tycker absolut det kan vara bra och nyttigt att se såna bilder, men i undervisningssyfte, som allmänbildning, för att få veta helt enkelt, men jag måste säga att jag inte ger mycket för försöken att använda de som skrämselpropagande. Är människor verkligen så "dumma" att de inte fattar eller kan ta bra beslut genom att prata, läsa, tänka utan de måste få blod och slem m.m upptryckt i ansiktet? Hur mycket mer är de besluten baserade på genomtänkta argument, som gör dem säkra på sin sak så de kan stå för de och hur mycket på rädsla, sorgsenhet och negativa känlsor?

Ska man vara trovärdig när man säger att man vill göra nåt _bättre_ och man påstår sig propagera för det, så borde man också göra det i en sån anda. Skrämselpropagande är inte att göra det i en sån anda tycker jag. Tror man inte att det går att förändra på nåt annat sätt har man inte höra tankar om människor. Jag tycker inte människor är dumma i huvudet. De lyssnar på argument, åsikter och bryr sig (fastän de inte alltid erkänner det). Tycker man inte de gör det tillräckligt bra men borde göra det _ännu_ bättre och utvecklas, så förbättrar man inte genom att försöka skrämma de till beslut. Jag tycker det är fel. Det är inte bara målet som räknas. Det är hela resultatet.

• Utopia

I tredje stycket:
    ->"Tror man inte att det går att förändra på nåt annat sätt har man inte höra tankar om människor."

Det ska stå "höga tankar" om människor, förstås

• Celestina

Skrev det också i mitt senaste inlägg, att detta med att åka runt med en lastbil är inte den bästaste av idéer! Skulle vilja skriva så som Utopia, kanske lite mindre "hårt", dvs. mera upplysning kring vad en abort verkligen är.
    Tyvärr är det nog så att många kvinnor visst det gör abort just pga att de underlåtit att ta ansvar för att ej bli gravida. Jag påstår inte att "lättvindigt" menas att en kvinna trallar iväg till Polikliniken med hoppsasteg, funderar på vilken affär hon sedan ska shoppa nya stövlar i, eller på annat sätt tycker att det är en skitsak att göra abort, utan det är ju just det som är saken.., kvinnan mår dåligt! 9 av 10 känner säkert en oerhörd vanmakt och svär över sig själv.., "varför, varför tänkte jag mig inte för!?" De som blivit gravid genom "oförvållad graviditet", eller hur man ska beskriva det.., de våndas säkert på tusen andra sätt.
    Om vi tog oss mer på allvar, och kanske inte bara kvinnan, mannen också, som egentligen har precis lika stort ansvar!? Om vi tog detta på allvar, att ett foster blir avlivat, slängt i steril påse i bästa fall, eller om det genererar kunskap krink genetik och/eller annan forskning, det vet jag inte säkert, men det borde ju då inte finnas så många aborter? I dessa dagar aborteras tiotusentals, överallt, hela tiden!
    För många av oss tänker efter för sent! Vi måste ju ta en sådan sak på allvar, det är inte okej att ropa "hoppsan" kring att bli med barn, åtgärda, glömma, gå vidare..

Det finns säkert många som bär med sig en aborts känslor i hela sitt liv, kanske kunde hon sedan inte få barn igen, kanske ngt hände med det barn hon redan hade och hon förebrår sig själv..? Kanske? Men jag är övertygad att för många bara glömmer bort det, många känner sig säkert renrav "lättade", blir det en erfarenhet som lärt ut ngt, eller händer det igen?
    Många kvinnor har gjort mer än en abort.
    Självklart mår man dåligt, och jag kan inte förbjuda abort. Frågan är om det skulle fungera? Antagligen inte så bra.., istället smutsiga, dyra, bedrägliga aborter skulle det bli.

Jag tror dock att bilder, film.., kalla det "starka filmer", kunde göra insällningen till oskyddad sex mer fördjupad, och i förlängningen reducera sjukdomar som Hiv, syfilis, m.fl. Lastbilar med sådana bilder på city i full fart.., förvisso..de skapar i alla fall opinion, det är en start, det är ju med sådana grepp många viktiga frågor, tankar, åsikter, eller opinioner skapas. Så varför inte? Bara inte alltför ofta.

• Celestina

Barn ser i media, alltför ofta.., bilder som är groteska, förvridna, våldsamma, nakna, perversa, sjuka, ologiska, oetiska, omoraliska osv. osv. Om de nu skulle se aborterade foster så kan en vuxen "släta över" detta, det går att förklara bort för ett litet barn, man behöver inte informera om någonting, det är knappast lämpligt. Ett äldre barn blir nog varken mer eller mindre chockad över en sådan bild.., mer än just det faktum att den är realistisk, och skapar eftertanke.., kanske rentav nyttigt i en värld med så mycket medialt skitutbud?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion