MatsS, jag ställde dig en väldigt central fråga om _varför_ du tycker som du gör, varför du hävdar denna princip så stenhårt, så kommer du med saker som att jag resonerar ?anti-intellektuellt? och att mina ?filosofiska resonemang är undermåliga?. Det är dåligt tycker jag. Finns det inget liiite mera konstruktivt att komma med? Kanske kunde du berätta vad DU tycker då, du som tydligen är ?proffs? och har patent på allas egna sanningar (!).
Jag tar det igen, mitt eget citat:
->?Jag saknar däremot en motivering (eller har jag missat den?) från dig varför denna princip är så oändligt viktig för dig i detta fall (på det sätt _du_ tolkar den). Vad är de hemska följderna av mitt sätt att resonera, rent konkret??
Kan du nu försöka göra klart för mig: VARFÖR är det så viktigt att hävda fosters rätt till liv? Har det nåt positivt med sig, hur och för vem? VAD är utgångspunkten i ditt resonemang? Är målet att maximera antalet liv på planeten, eller vad är poängen? Varför då i så fall? Eller säg så här: varför propagerar du inte för morötternas *öh* ?grönsaksvärde??
Du skrev->? Principer är ju till för att tillämpas och följas konsekvent - annars ÄR DE INGA PRINCIPER! ?
Ja, de ska tillämpas ?konsekvent?, MEN vad betyder konsekvent?? Ta ?rätt till liv? exempelvis, då måste man förstås för att kunna tillämpa den också _definiera_ vad ?liv? och ?rätt till? är. Är det verkligen förbjudet att ha olika åsikter om vad dessa saker står för? Jag kände faktiskt inte till det!
Om du lyckar tillämpa den principen ?rätt till liv? på ett helt objektivt och universellt och korrekt sätt _utan_ att det är påverkat av några sorts värderingar, åsikter, tolkningar, ja då undrar jag verkligen om DU förstår vad en princip egentligen är! Det är VI som hittat på de. Vi gör att de existerar. Och VI ger principen, regeln, riktlinjen eller vad nu annat man nånsin skulle kunna kalla det, mening!
JAG tycker inte att ett födelsemärke, en samling celler som växer på en kropp, är ett eget fristående ?liv? vars rättigheter jag vill värna precis som en levande människas som är ute ur livmodern (eller mer). Eller en cancersvulst. Eller en spermie. Inte heller ett foster som är 10 v. Inte heller vill jag till sista blodsdroppen förvägra någon döden som bara önskar att få avsluta sitt liv, bara för att följa denna princip (alltså är jag för dödshjälp, principiellt). Jag bestämmer när den princip _jag_ står för är tillämpbar och när den är viktigare än andra principer eller saker i omständigheterna runt den frågan jag uttalar mig om (eftersom jag vill se till helheten när jag bedömer om nåt är bra och rätt) etc. Mina åsikter kallas det.
->?du menar alltså att du redan bestämt dig för slutsatsen och sedan använder den moraliska princip som leder till de slutsatser du redan valt!??
Öh, ja. Menar du seriöst att du slår med tärningen och den väljer princip (fri från dina egna åsikter om vad den betyder) och sen tar du den till dig av hela ditt hjärta och tillämpar den? Hur kan du känna att du vill tillämpa nåt innan du har bestämt att det är bra och rätt? Känns som om du försöker skämta med mig eller nåt.
Uppfattar du detta då kanske (har sagt detsamma flera gånger redan): principer har för mig ingen poäng om de inte ger en bra konsekvens. För att komma fram till om nåt är bra så måste jag fundera på det, analysera det, och komma till ett beslut. Först när jag kommit fram till att det ger det som jag vill sträva efter, det jag tror är bra, kan jag helhjärtat säga "DET är en bra princip". För mig räknas endast hur konsekvenserna, följderna. Ger det olycka åt människor eller välmående? Men människors egna åsikter går alltid först om de kan ha några, så långt det bara går. Det är nåt annat viktigt enligt mig. För att må bra ska vi få bestämma våra principer själva. Vi ska inte bestämma åt andra. I vissa situationer måste vi dock ta beslut åt människor. Då kan såna "principer" som rätt till liv användas (fortfarande är det inte skrivet i sten vad det betyder och för vem/vilka det ska gälla utan det kan man ha olika åsikter om).
Igen dyker frågan upp i mitt huvud som vore väldigt roligt att få svar på för att se klarare på hur du tänker: vad är det du tycker är "bra" egentligen? Eller är du inte intresserad av ?bra? alls utan bara ?rätt? (enligt några principer som du väljer).