• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • Lobu

Morula. jag har läst och sett barn som fötts med att ha en våldtäktsman som far och det är hemskt för barnen.

jag har skrivit att alla har rätt att göra abort MEN det finns sätt att skydda sig och jag har själv vänner som gjort 1-5 st i tonåren för att de haft oskyddat sex osv och jag tycker det är tragiskt.

Blir en kvinna Våldtagen förstår jag att hon inte vill ha ett barn gemensamt med den mannen. hon har inte valt att bli påsatt och befruktad, hon har blivit våldtagen, det är skillnad på att bli våldtagen och gravid än någon som slarvar med skydd eller struntar i det överhuvudtaget.

jag håller med Celestina om att många har för slapp inställning till abort.

Jag tycker att ni här inne gräver och gräver efter saker att pika!

Tyck ni att det är okej med aborter hit och dit, varför inte...kvinnan har ju rätt till sin egen kropp och får göra hur många hon vill!

Jag minns en tjej i tonåren för några år sen som blev tvingad till en abort av sina föräldrar. Ja jag tycker hon var alldeles för ung. Men 6 mån senare hoppade hon från en bro och avled, hon tog sitt liv. Hon blev bara 15 år.

Till sist vill jag bara säga att jag tycker inte att det ska vara förbjudet med abort, men jag tycker att man ska göra något åt hur aborter används...som prev. medel.
    Jag har märkt att många är väldigt okänsliga över detta och verkar inte förstå vad det är de aborterar.

• Celestina

I trådstarten finns ju egentligen ingen riktig frågeställning, utan ger uttryck för känslor kring abort. Det är väl också vad jag gör, men det dyker upp i inläggen att det handlar om barnets konsekventa rätt till liv, väl det finns i en kvinnas livmoder, och att tankar och känslorna jag har kring abort inte "ger svar" på detta? Hur kvinnan blev gravid, ja.., det har en viss betydelse tycker jag, det är ju ett ansvar att se till att INTE bli gravid om man nu inte vill ha ngt barn.
    Blir man gravid för att man inte tar ansvar för sex, och då väljer att göra abort.., det är nonchalant, och en dålig respekt för liv, åtminstone enligt min uppfattning.
    I stora drag anser jag att ett foster bör ha ngn form av "livsförsäkring", det ska inte kunna bli avlivat lättvindigt, det är den inställningen som är så makaber! Dock är det svårt att i alla olika individers fall kunna konsekvent mena att de måste föda sitt barn ifall de blivit oönskat gravida, det är lättare sagt att gjort, det finns som sagt så många olika livsöden, och jag har inte rätt att sitta som domare. Jag tycker att abortfrågan skall tas upp och omvärderas, då det i dessa dagar är alltför lätt att göra abort utan någon som helst riktigt skälig anledning, och detta att ta abort för given tror jag också påverkar kvinnors ansvar till graviditet åt fel riktning.

• rasajj

Jag haller med celestina, att det faktiskt har betydelse hur kvinnan blev gravid. Och jag tror ocksa att den fria abortlag som finns i Sverige, gor att folk ser pa sex, liv och aborter valdigt lattvindigt.

Aven om kvinnor som kommer in och ska gora den dar aborten har vandats lite innan beslutet har fattats, sa tror jag att samma kvinna nog inte sag det sa allvarligt nar hon skulle ha sex. Och ett par ar senare sa kan det latt handa igen, inget saaa farligt hande sist... Hon blev inte traffad av blixten for att hon aborterade lite livmoderinnehall...

Det finns dessutom en ganska utbredd missuppfattning om att ett foster fore v. 22 kanske bara ar stor som en arta, en del delade celler... Inget att omka sig om..

Tll syvene och sist verkar debatten om ratt till abort handla om tva saker. Att sex ska vara ansvarsfritt(sa mycket som mojligt...) och vad kvinnan vill efterat.. For embryot/fostret har absolut inget varde alls, om inte kvinnan vill att det har det.. Men satter kvinnan sjalv varde pa sitt livmoderinnehall, sa kallas det barn, och har varde.. Da talar man inte veckor eller livsdugligt.. Det har varde direkt. Safort det blir plus pa stickan!

Ska man nu ge kvinnan ratt till sin kropp, sa tycker jag att det ar valdigt inskrankt att den ratten tar slut i v 22.(v18). Vi borde ju erbjuda kvinnan att avbryta sin graviditet nar som helst isafall.

En avbruten graviditet fore v.22 blir da detsamma som doden for fostret, och efter v 22 erbjuder sig staten att sa gott det gar uppehalla liv... Men varfor inte erbjuda kvinnan ratten att avbryta nar som helst. Tank om jag forlorar jobbet nar jag ar i v 28. Helt plotsligt forandras mina mojligheter, da maste jag val ha ratt att andra mig angaende om jag vill ha barn eller ej???

Rent krasst sett sa borde detta forslag vara helt i linje for de som foresprakar fri abort. For de som anser att kvinnan har ratt till sin kropp, trots att det nu finns en ny kropp innuti.

Jag tror vi maste satta in resurser for att forandra var installning till liv, till sex och till vad som faktiskt finns i livmodern aven fore v 18...

• Tygtiiger

Nåja, nu tror jag att det är ytterst få som tar en abort lättvindigt, däremot är det nog många som spelar oberörda för att slippa prata om det.

Jag tycker också att det absolut bästa vore om alla som hade sex använde kondom och att det var ett ömsesidigt och genomtänkt beslut att hoppa i säng, och att inga preventivmedel någonsin fallerade. Då hade ju alla graviditeter varit välkomna!

Men så är ju faktiskt inte verkligheten. Och att man ska tvingas genomgå en graviditet som man verkligen inte vill ha (och en förlossning!) alternativt skuldbeläggas och misstänkliggöras om man gör en abort - det tycker jag vore gräsligt. Jag tycker det är bra att vi har fri abort och jag tar absolut inte den rätten för självklar! Själv har jag sluppit göra abort och hoppas innerligt att jag aldrig hamnar i den situationen att jag måste fundera över det, men jag tycker det vore förfärligt om möjligheten försvann.

Jag håller med Celestina om att upplysning (gränsande till indoktrinering tycker jag vore en lagom nivå ) gällande preventivmedel och överhuvudtaget att man ska vara försiktig med hur man hanterar sin sexualitet, till både killar och tjejer, är det allra bästa för att förebygga aborter.

Och man ska passa sig noga för att döma andra för sina livsval - de skäl som anges till ytliga bekanta för varför man valt abort eller inte är inte alltid de verkliga skälen.

• KickStart

Lobu:

Jag kan ändå inte annat än att tycka att då handlar det om hur någon blev gravid och inte om aborter i största allmänhet.
    Även en kvinna som har _valt_ att ha sex men av olika anledningar inte kan eller vill fortsätta graviditeten skulle må dåligt om hon _tvingades_ till det.
    Med andra ord så skulle utgången av det hela bli lika illa oavsett om det handlade om en våldtäkt eller en påtvingad graviditet.
    Jag har väldigt svårt att förstå det tänket. Endera är man emot abort därför att man anser att fostret är en egen individ och ett liv och att det är fel att döda. Eller så anser man att kvinnan själv får fatta beslutet. Att dela upp det i "fina" respektive "fula" skäl istället handlar _bara_ om _hur_ kvinnan blev gravid. M.a.o hennes moral.

Sedan är det också en myt att kvinnor gör abort så lättvindigt. Det är få kvinnor som gör abort med en axelryckning. Det upplevs som ett svårt och jobbigt beslut att ta- men det RÄTTA p.g.a. omständigheterna.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Lobu:

"Jag tycker att ni här inne gräver och gräver efter saker att pika!

Tyck ni att det är okej med aborter hit och dit, varför inte...kvinnan har ju rätt till sin egen kropp och får göra hur många hon vill!

Jag minns en tjej i tonåren för några år sen som blev tvingad till en abort av sina föräldrar. Ja jag tycker hon var alldeles för ung. Men 6 mån senare hoppade hon från en bro och avled, hon tog sitt liv. Hon blev bara 15 år.

Till sist vill jag bara säga att jag tycker inte att det ska vara förbjudet med abort, men jag tycker att man ska göra något åt hur aborter används...som prev. medel.
    Jag har märkt att många är väldigt okänsliga över detta och verkar inte förstå vad det är de aborterar"

Jag är absolut inte ute efter att hitta saker att "pika" men däremot väldigt intresserad i bl.a. ditt tänk. För jag får inte ihop det hur abort kan vara OK i ena skedet men inte i det andra.
    Jag vill också klargöra att jag inte skulle tvinga någon att göra abort- utan att det handlar om vad KVINNAN vill.
    Att kvinnor generellt inte förstår vad de aborterar är ytterligare en myt. Självklart vet kvinnor att det som aborteras är något som skulle ha kunnat bli ett barn. Det är väl just den vetskapen som gör abort så komplext?
    En annan aspekt av det hela är också att en stor del av kvinnor som gör abort faktiskt har varit gravida innan och fött barn. Så självklart är de medvetna.

• mica

Är för fri abort, det måste finnas anser jag. Väldigt synd att en del inte tar sitt ansvar när de har sex! Men som sagt, det kan ju alltid hända att man blir gravid med kydd (har hänt mig 2 gånger).

Men att köra ut en lastbil med aborterade foster på är för mkt. Jag har skrivit detta i en annan tråd innan, och säger det igen.

Den dagen jag vill diskutera abort med min abarn, gör JAG det på MITT sätt. Dom ska inte få saker kastade i ansiktet. Vart finns pedagogiken i det?

• KickStart

Mica:
    Håller med- jag kan inte heller se varken meningen eller det moraliska i att göra på det sättet.

• Lobu

Jag har hela tiden skrivit att jag är FÖR abort. Allt är inte vitt och svart, det finns undantag. Fortfarande tycker jag att det görs alldeles för många dock. Det är det det handlar om. Jag tycker det är tråkigt att det aborteras foster på löpande band.
    Det har man väl rätt att tycka?????? Det borde väl alla tycka?

• KickStart
    Lobu skrev 2006-07-23 17:18:46 följande:
    Jag har hela tiden skrivit att jag är FÖR abort. Allt är inte vitt och svart, det finns undantag. Fortfarande tycker jag att det görs alldeles för många dock. Det är det det handlar om. Jag tycker det är tråkigt att det aborteras foster på löpande band.Det har man väl rätt att tycka?????? Det borde väl alla tycka?
    Visst får man tycka det- och jag har inte påstått något annat heller
    Jag försöker bara förstå vari skillnaden ligger. Förstår du hur jag tänker?

Och visst får man anse att abort är tråkigt. Det tror jag alla gör eftersom att det nog är få som anser att abort har ett självändamål i sig. Målet är ju att ingen abort ska behöva göras trots att det är en utopi i sig.
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion