Mats:
"Mats svarar: Nej men du har påstått att det är fel att göra abort efter att fostret är livsdugligt utanför livmodern. Eller har jag missförstått dig där? Om du menar att abort är fel efter ca v 22 då undrar jag: varför då, om nu kvinnan har den rätten till sin kropp som donationsanalogin gör gällande. Du har inte gett något klargörande svar på detta."
Anledningen varför är att i och med att fostret är livsdugligt så går fostrets rätt till liv före kvinnans valfrihet. För mig är det ganska logiskt och lättförståeligt.
"Mats svarar: Människovärdet är ett värde vi menar att människor har oberoende av egenskaper, förmågor, åsikter, religion, kön, hudfärg, sexuell läggning, handikapp, m.m. Människovärdet är lika stort hos varje individ enbart i kraft av att varje individ är en människa. Det är bla med hänvisning till människovärdet som gör att vi inte har rätt att döda medvetslösa personer, eller senildementa eller gravt handikappade. Ingen får mindre värde pga att en funktion är utslagen. Det är vad man ÄR som är grunden för ens värde.
Skyddsvärde däremot låter som en svagare variant. Jag förstår inte vad "skyddsvärde" står för riktigt. Kanske du menar att en örn eller en blåsippa har "skyddsvärde". De är skyddade i lag (de är fridlysta) och anses av oss vara värda att skydda. Men om detta är vad du menar med skyddsvärde så har jag svårt att se hur skyddsvärde kan vara relevant för den som tror på människovärde. Människovärdet överskygga ju skyddsvärde och gör det senare onödigt. En medvetslös behöver inget skyddsvärde om han/hon har människovärde. Endast de som saknar människovärde kan behöva skyddsvärde. Att du talar i termer av skyddsvärde när du talar om de ofödda visar i så fall att du inte anser att ofödda (före v. 22 förmodar jag) har något människovärde"
Då har du missförstått mig kapitalt
Att fostret är mänskligt och att det i och med detta har ett värde i sig är för mig självklart.
Däremot så anser jag_INTE_ att fostret eller någon annan individ har rätten att kräva att någon med deras egen kropp, donerade organ etc, ska upprätt hålla dennes liv.
Summa summarum: Fostret har lika liten rätt att kräva att kvinnan ska hålla det vid liv som du eller jag har att kräva en njure från en annan individ. Oavsett om vi dör på kuppen.
Kvinnor i Sverige har rätten att göra abort t.om vecka 17+6 och fram till och med den tidpunkten kan kvinnan bestämma sig. Det torde räcka, eller hur?
I och med att fostret blivit livsdugligt så anser jag att det inte är OK att göra abort. Just därför att det kan upprätthålla sitt eget liv utanför livmodern.
Det är egentligen inte något knepigt det heller.
Eller menar du att alla ofödda har fullt människovärde? Om du menar det och ändå anser att kvinnans rätt till sin kropp trumfar över de oföddas människovärde, ja då måste ju detta gälla alla ofödda, och inte bara de ofödda som är yngre än 22 veckor.
Se ovan.
Egentligen känns det lite fåningt att jag behöver specificera min argumentation på det här sättet. Du borde förstått för länge sen vad jag syftar på. Men du har inte behagat ge mig något vettigt svar. Kvinnor som inte vill vara gravida i v. 30 borde väl ha samma rätt att plocka ut fostret som de som gör abort?"
Det är ju trist att du känner det fånigt- men ärligt talat så förstår jag inte riktigt vart du vill komma.
Jag har försökt att förklara min ståndpunkt i det hela.