• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 22:19:14 följande:
    Du skriver: "Av vad jag kunnat se av världen är ofta våldtäkt en konsekvens av dålig uppväxtmiljö. Ofta har kvinnan haft en dålig pappa som inte givit henne kärlek. När hon sedan ska leta relation vet hon inte vad en bra man är och letar i fel vatten."

vilket innebär att du letar efter förklaringsmodeller till vad det är som gör att en kvinna blir våldtagen. Dvs ansvaret vilar då på hennes axlar att välja "rätt" man. Du funderar inte runt vad det är som gör en våldtäktsman till en våldtäktsman. Du har ett ensidigt tänk runt män/kvinnor. Du reflekterar inte ens på det själv. 
    Jag analyserar i stort sett allt i samhället. Däremot håller jag inte på och skuldbelägger till höger och vänster som vissa inbillar sig här inne. 

Och jo, jag analyserar defintivt vad som gör en våldtäktsman. Jag är en analyserande person. Jag analyserar allt.

Ska vi ha en diskussion får du sluta med att klistra åsikter på mig som jag inte har. Jag har inte uttalat mig om ansvar här över huvud taget. Jag analyserar situationen.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 22:25:08 följande:
    Jag analyserar i stort sett allt i samhället. Däremot håller jag inte på och skuldbelägger till höger och vänster som vissa inbillar sig här inne. 

Och jo, jag analyserar defintivt vad som gör en våldtäktsman. Jag är en analyserande person. Jag analyserar allt.

Ska vi ha en diskussion får du sluta med att klistra åsikter på mig som jag inte har. Jag har inte uttalat mig om ansvar här över huvud taget. Jag analyserar situationen.
    Vad får du ut av dina analyser? jo slutsatser. vad gör du av dessa slutsatser? Jo generaliserar. läs dina svar och säg att du inte generaliserar.

varför får du generalisera men ingen annan?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 19:44:23 följande:
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:41:14 följande:
    Har du läst mina inlägg. Du tolkar mina inlägg baserat på din fördomar.

Jag har sagt att incels är ofta en konsekvens av dålig upoväxtmiljö.

Jag har sagt att kvinnor som väljer fel män ofta är en konsekvent av dålig uppväxtmiljö.

hur gör du dessa antaganden utan att just generalisera? Att *män med dålig uppväxtmiljö har större risk att bli incels* och *kvinnor med dålig uppväxtmiljö har större risk att våldtas*

är inte dessa analyser BASERADE PÅ just generaliseringar? så vissa generaliseringar är OK? bara de du gör? eller när/var/hur får man lov att generalisera? eller inser du inte ens att du generaliserar där uppe på din höga häst?

Jag skulle inte kalla det för generalising

män med dålig uppväxtmiljö blir incels
    män med bra uppväxtmiljö blir inte incels

kvinnor med dålig uppväxtmiljö våldtas
    kvinnor med bra uppväxtmiljö våldtas inte

män är si, kvinnor är så

är generaliseringar eftersom informationen är missvisande

större risk
    vissa män är dumma i huvudet
    ofta

är inte missvisande information, om det stämmer att det är oftare/större risk.

Man riskerar att få överdrivet grova generaliseringar när man enbart utgår från folk man känner, sej själv, trådar på FL.

Kaffedrakens "kvinnor är hycklare" blir också felaktig information, inte för att kvinnor inte är hycklare utan för att de flesta människor hycklar på något sätt så män är inget undantag.
    Generalisering är inom vetenskap utökandet av en teori eller modell till att gälla under bredare villkor. En överförd betydelse i allmänt språk betecknar ett övergripande antagande, som kan ge missvisande information om enskilda fall.

sv.wikipedia.org/wiki/Generalisering
    Slå upp generalisering på Psykologiguiden i Natur & Kulturs Psykologilexikon

1. Tendens i beteende och tänkande att reagera likartat på företeelser som är lika i vissa avseenden. På engelska transfer, speciellt i experimentell beteendeanalys: generality.

2. Överföra (eng. transfer, infer, induce). Att från några iakttagelser dra slutsatser om alla fenomen av det observerade slaget, eller att från ett medelvärde dra slutsatser om alla som ingår i samma grupp. Ofta ligger i ordet "generalisera" att man inte "diskriminerar" tillräckligt och alltså inte är uppmärksam på skillnader som finns som när det i tidningar och TV heter att ?vi blir allt fetare? (felaktig slutsats till individer från ett medelvärde). Som komplement till generaliseringen krävs därför diskrimination (eng: discrimation) och differentiering (eng: differentiation) så att man kan skilja ut sådant som man behöver behandla olika.

3. Att något blir övergripande från att ha varit en del av något: Exempel: generaliserade anfall, generalisering av fokalt anfall. Se under epilepsi.

www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/

• molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 22:18:02 följande:
    Det är en fråga om sannolikheter. Man kan fortfarande hamna i dåliga relationer. Men risken minskar avsevärt.
    Men skulden ligger ändå inte på kvinnan om hon blir våldtagen eller misshandlad.
    Så att skylle på hennes uppväxt för att hon hamnar i en sådan situation känns lite långsökt.
    Vad ska man då säga om förövaren? Dvs mannen?
    Har han också haft en dålig uppväxt då och kan använda det som en ursäkt?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 22:25:08 följande:

Din analys om vad som gör en våldtäktsman handlar enbart om faktorer hos våldtäktsoffret. Nej, du är inte särskilt analytisk, du är väldigt ensidig.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-20 22:08:31 följande:

Det är väl givet att TS har rätt när han drar parallellen till 5-åringar.  Du påminner om ett barn som vägrar äta apelsiner och som med en 5-årings övertygelse säger

"Jag skulle Aldrig, aldrig i hela världen äta apelsiner!!!!!!"

En mogen vuxen person vet att : Jo, barnet kommer att äta apelsiner om det inte finns något annat att äta och barnet är tillräckligt hungrigt.  Vad du inte verkar fatta är att du kommer att göra olika bedömningar beroende på hur hungrig du är.

Självklart kommer samma resonemang att gälla för män också. Sen kan du och alla andra förneka hur mycket ni vill!

TS och jag vet hur verkligheten fungerar.

Och du tror fortfarande att kvinnor är så desperata att de tar vad som helst? kvinnor kan leva på egen lön och få barn utan en man. Varför skulle vi bli desperata?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 22:28:37 följande:
    Vad får du ut av dina analyser? jo slutsatser. vad gör du av dessa slutsatser? Jo generaliserar. läs dina svar och säg att du inte generaliserar.

varför får du generalisera men ingen annan?
    Fast du förstår ju inte ens vad en generalisering är.
    Därför är det svårt att ha en ordentligt samtal med dig.

När du inte ser skillnad på att skriva.

Personer med dålig uppväxt får ofta problem med framtida relationer. 

Mot att påstå att män är våldsamma. Eller att hävda att kvinnor är idioter.
  • Anonym (Incel slem)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-20 22:29:16 följande:
    Jag skulle inte kalla det för generalising

män med dålig uppväxtmiljö blir incels
    män med bra uppväxtmiljö blir inte incels

kvinnor med dålig uppväxtmiljö våldtas
    kvinnor med bra uppväxtmiljö våldtas inte
    män är si, kvinnor är så

är generaliseringar eftersom informationen är missvisande

större risk
    vissa män är dumma i huvudet
    ofta

är inte missvisande information, om det stämmer att det är oftare/större risk.

Man riskerar att få överdrivet grova generaliseringar när man enbart utgår från folk man känner, sej själv, trådar på FL.

Kaffedrakens "kvinnor är hycklare" blir också felaktig information, inte för att kvinnor inte är hycklare utan för att de flesta människor hycklar på något sätt så män är inget undantag.
    Generalisering är inom vetenskap utökandet av en teori eller modell till att gälla under bredare villkor. En överförd betydelse i allmänt språk betecknar ett övergripande antagande, som kan ge missvisande information om enskilda fall.

sv.wikipedia.org/wiki/Generalisering
    Och vad i punkt 1 menar du inte stämmer med det fol gör? Säger att kvinnor ofta våldtas på grund av dålig uppväxtmiljö menar du?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 22:29:59 följande:
    Din analys om vad som gör en våldtäktsman handlar enbart om faktorer hos våldtäktsoffret. Nej, du är inte särskilt analytisk, du är väldigt ensidig.
    Jag har inte analyserat den frågan här över huvud taget. Så hur kan du uttala mig om den frågan när du inte läst min analys?
  • Anonym (Til)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-20 22:08:31 följande:

Det är väl givet att TS har rätt när han drar parallellen till 5-åringar.  Du påminner om ett barn som vägrar äta apelsiner och som med en 5-årings övertygelse säger

"Jag skulle Aldrig, aldrig i hela världen äta apelsiner!!!!!!"

En mogen vuxen person vet att : Jo, barnet kommer att äta apelsiner om det inte finns något annat att äta och barnet är tillräckligt hungrigt.  Vad du inte verkar fatta är att du kommer att göra olika bedömningar beroende på hur hungrig du är.

Självklart kommer samma resonemang att gälla för män också. Sen kan du och alla andra förneka hur mycket ni vill!

TS och jag vet hur verkligheten fungerar.

Det är skillnad på svält och på vem man väljer att ha sex och relationer med. Mat är ett basalt behov vi inte överlever utan. Sex och relationer kan man leva utan. Därför är det ett annat tänk där: man väntar tills man hittar nåt man gillar. Och dyker det aldrig upp, tja då har man annat i livet. Det är inte bättre att ta vem som helst än att vara ensam. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?