Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 19:44:23 följande:
Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:41:14 följande:
Har du läst mina inlägg. Du tolkar mina inlägg baserat på din fördomar.
Jag har sagt att incels är ofta en konsekvens av dålig upoväxtmiljö.
Jag har sagt att kvinnor som väljer fel män ofta är en konsekvent av dålig uppväxtmiljö.
hur gör du dessa antaganden utan att just generalisera? Att *män med dålig uppväxtmiljö har större risk att bli incels* och *kvinnor med dålig uppväxtmiljö har större risk att våldtas*
är inte dessa analyser BASERADE PÅ just generaliseringar? så vissa generaliseringar är OK? bara de du gör? eller när/var/hur får man lov att generalisera? eller inser du inte ens att du generaliserar där uppe på din höga häst?
Jag skulle inte kalla det för generalising
män med dålig uppväxtmiljö blir incels
män med bra uppväxtmiljö blir inte incels
kvinnor med dålig uppväxtmiljö våldtas
kvinnor med bra uppväxtmiljö våldtas inte
män är si, kvinnor är så
är generaliseringar eftersom informationen är missvisande
större risk
vissa män är dumma i huvudet
ofta
är inte missvisande information, om det stämmer att det är oftare/större risk.
Man riskerar att få överdrivet grova generaliseringar när man enbart utgår från folk man känner, sej själv, trådar på FL.
Kaffedrakens "kvinnor är hycklare" blir också felaktig information, inte för att kvinnor inte är hycklare utan för att de flesta människor hycklar på något sätt så män är inget undantag.
Slå upp generalisering på Psykologiguiden i Natur & Kulturs Psykologilexikon
1. Tendens i beteende och tänkande att reagera likartat på företeelser som är lika i vissa avseenden. På engelska transfer, speciellt i experimentell beteendeanalys: generality.
2. Överföra (eng. transfer, infer, induce). Att från några iakttagelser dra slutsatser om alla fenomen av det observerade slaget, eller att från ett medelvärde dra slutsatser om alla som ingår i samma grupp. Ofta ligger i ordet "generalisera" att man inte "diskriminerar" tillräckligt och alltså inte är uppmärksam på skillnader som finns som när det i tidningar och TV heter att ?vi blir allt fetare? (felaktig slutsats till individer från ett medelvärde). Som komplement till generaliseringen krävs därför diskrimination (eng: discrimation) och differentiering (eng: differentiation) så att man kan skilja ut sådant som man behöver behandla olika.
3. Att något blir övergripande från att ha varit en del av något: Exempel: generaliserade anfall, generalisering av fokalt anfall. Se under epilepsi.
www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/