• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 21:47:53 följande:
    En reflektion är att "fol" lägger skulden och ansvaret på kvinnan att inte bli våldtagen. Inte på förövaren. Förklaringen och fokus ligger hos henne. Samma tankesätt kan appliceras på hur han betraktar incels. Det är omgivningens "fel" 
    Det där är rent trams och ren lögn. Oerhört dålig stil att tillskriva mig åsikter jag inte har. 
  • Anonym (Balansspelaren)
    Fiona M skrev 2023-08-20 21:11:23 följande:
    Om jag inte tycker om apelsiner så äter jag inte apelsiner, även om de är den enda frukten i affären.
    För min hälsa får jag äta grönsaker tills (eller om) frukt jag gillar kommer in igen.

Det är väl givet att TS har rätt när han drar parallellen till 5-åringar.  Du påminner om ett barn som vägrar äta apelsiner och som med en 5-årings övertygelse säger

"Jag skulle Aldrig, aldrig i hela världen äta apelsiner!!!!!!"

En mogen vuxen person vet att : Jo, barnet kommer att äta apelsiner om det inte finns något annat att äta och barnet är tillräckligt hungrigt.  Vad du inte verkar fatta är att du kommer att göra olika bedömningar beroende på hur hungrig du är.

Självklart kommer samma resonemang att gälla för män också. Sen kan du och alla andra förneka hur mycket ni vill!

TS och jag vet hur verkligheten fungerar.

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 22:06:38 följande:
    Det där är rent trams och ren lögn. Oerhört dålig stil att tillskriva mig åsikter jag inte har. 
    Svara på 4318 till Molly och mig 4319 om du ska ha trovärdighet kvar. du som får lov att generalisera men ingen annan
  • EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 21:24:23 följande:
    Du förstår inte vad den lagen går ut på i såna fall. Att bränna koranen räknas inte heller som hets mot folkgrupp.

Det är vad man säger som avgör om det är hets mot folkgrupp. Vad andra tycker om det man säger eller gör är helt irrelevant för den frågan.
    Alltså om du inte hänger med i kontexten som uppstod mellan mig och "Insles slem" så är det inte samma sak som att jag inte skulle förstå lagen vad den går ut på.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-20 22:08:31 följande:

Det är väl givet att TS har rätt när han drar parallellen till 5-åringar.  Du påminner om ett barn som vägrar äta apelsiner och som med en 5-årings övertygelse säger

En mogen vuxen person vet att : Jo, barnet kommer att äta apelsiner om det inte finns något annat att äta och barnet är tillräckligt hungrigt.  Vad du inte verkar fatta är att du kommer att göra olika bedömningar beroende på hur hungrig du är.

Självklart kommer samma resonemang att gälla för män också. Sen kan du och alla andra förneka hur mycket ni vill!

Om ni vet hur världen fungerar varför är ni ensamma incels då? Drop the mic
  • EnAnonumius
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 21:39:41 följande:
    Mitt förslag har inte heller gått igenom. Vad är skillnaden?

Ja, det är en begränsning att tvinga män att vara hemma med sina barn. En begränsning kan också få positiva effekter för andra som i det här faller kvinnor och barnen.
    Finns ingenstans i artikeln där det handlar om att tvinga männen att ta hand om sina egna barn.

Det står i artikeln att det handlar om att uppmuntra männen..

Hojta till om du inte förstår skillnaden mellan "tvinga" och "uppmuntra" så kan jag hjälpa dig att slå upp de två orden i SAOB (Svenska Akademins OrdBok) som finns utlagt på Svenska Akademins hemsida.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-08-20 22:02:08 följande:
    Men det är ju just det som Fol påstår.
    Att har man haft en trygg uppväxt så hamnar man inte i dåliga relationer.
    Det är en fråga om sannolikheter. Man kan fortfarande hamna i dåliga relationer. Men risken minskar avsevärt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 22:06:38 följande:
    Du skriver: "Av vad jag kunnat se av världen är ofta våldtäkt en konsekvens av dålig uppväxtmiljö. Ofta har kvinnan haft en dålig pappa som inte givit henne kärlek. När hon sedan ska leta relation vet hon inte vad en bra man är och letar i fel vatten."

vilket innebär att du letar efter förklaringsmodeller till vad det är som gör att en kvinna blir våldtagen. Dvs ansvaret vilar då på hennes axlar att välja "rätt" man. Du funderar inte runt vad det är som gör en våldtäktsman till en våldtäktsman. Du har ett ensidigt tänk runt män/kvinnor. Du reflekterar inte ens på det själv. 
  • Anonym (Cloffe)

Skulle du äta bajskorvar om inte päron finns tillgängliga? Du och ts "som vet hur verkligheten fungerar" verkar inte förstå er på kvinnor.
  • molly50

En annan jämförelse då.
    Om du fick välja melan surströmming och oxfile,skulle du då välja surströmmingen om oxfilen var slut?
    Om inte så vet du inte hur verkligheten ser ut. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?