• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 21:12:44 följande:
    När odemokratiska stater som Ryssland och Kina plockar bort saker från internet och förbjuder hela hemsidor som facebook. Är det inte heller censur?

Får man göra vad som helst med internet utan att det kan kallas för censur?
    Det är ju censur att statligt reglera dejtapparna, förstår du det? Det är fascism att påförda sexkvoter med förhör och bötfällning. Hör det hemma i ett demokratiskt samhälle?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 21:28:46 följande:
    Varför anser du att man anonymt ska få bete sig som en rövhatt över internet? Du kan väl testa skicka in insändare till tidningar istället och se om du blir publicerad? Är det orättvist om gp inte vill publicera dig?
    Det är två helt olika saker. Vem ska bestämma vilka personer som ska bli avstängd från internet?

Den som äger sidor som facebook eller twitter kan självklart bestämma vem som får finnas på deras plattformar. Att stänga ute någon från hela internet är odemokratiskt.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-20 21:34:33 följande:
    Det är ju censur att statligt reglera dejtapparna, förstår du det? Det är fascism att påförda sexkvoter med förhör och bötfällning. Hör det hemma i ett demokratiskt samhälle?
    Nej, det är inte censur. Vem som helst får använda dem och vara med där.
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2023-08-20 21:29:28 följande:
    Men herregud, du försöker att exemplifiera med ett "förslag" som är 10 år gammalt?
    Det förslaget gick ju aldrig igenom heller.
    Så hur fan kan du anser att ett förslag som är 10år gammalt vara legitimt för hur det ser ut i dag?

Så det är att begränsa män att uppmuntra dem att ta mer ansvar och mer föräldraledighet de barn de har hjälpt till att knulla fram tillsammans med den kvinna de är ihop med (förhoppningsvis ihop med)?
    Mitt förslag har inte heller gått igenom. Vad är skillnaden?

Ja, det är en begränsning att tvinga män att vara hemma med sina barn. En begränsning kan också få positiva effekter för andra som i det här faller kvinnor och barnen.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 21:31:10 följande:
    Nej, jag tror inte att utseende är det enda viktiga. De flesta vill dock inte ha en extremt fet partner, men de som själv är feta kan tänka sig det. Du hävdar dock att kvinnor hellre lever i celibat om de inte hittar en man som är attraktiv. Det finns dock inget som tyder på att det stämmer. Det är bara tomt prat.

Det sorgliga i sammanhanget är att komma med argument som inte överenstämmer med verkligheten.
    Du tycker inte fetma är attraktivt, då borde du ha förståelse för att kvinnor inte attraheras av misogyna incels. Eller hur? vilken kvinna skulle vilja det? Du jämför mellan päron och apelsiner i affären, det blir mer bildlikt om alternativet är något helt oätbart, då är alternativet celibat för kvinnor. Helt logiskt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:30:59 följande:
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-20 19:12:33 följande:
    du har sagt att du har barn. Har du en dotter? Kommer du inte lära henne att akta sig för vissa människor? eller kommer du låta henne gå på nitar och riskera bli våldtagen, misshandlad eller mördad för att du inte vill *generalisera*? 
    Det är extremt destruktivt att lära barn att vara rädd för grupper. Det är så de hamnar i problem eftersom de då går in i slutna sällskap och isolerar sig. Det är inte bara män som gör det, utan det är även kvinnor. Eller olika religiösa grupper eller olika etniciteter.

Jag är extremt noggrann med att inte föra över mina fördomar på mina barn. Och ja, jag har en dotter. Uppfostrar henne med kärlek och gränser. Det är inte så komplicerat.

Ingen jag känner har faktiskt blivit våldtagen. Man kan ju undra varför men vägrar att tro att det är en slump. Människor med bra värderingar dras till varandra. Sedan väljer kvinnan män av samma kategori som pappa.

Av vad jag kunnat se av världen är ofta våldtäkt en konsekvens av dålig uppväxtmiljö. Ofta har kvinnan haft en dålig pappa som inte givit henne kärlek. När hon sedan ska leta relation vet hon inte vad en bra man är och letar i fel vatten.
    molly50 skrev 2023-08-20 19:43:55 följande:
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-20 19:41:14 följande:
    Har du läst mina inlägg. Du tolkar mina inlägg baserat på din fördomar.

Jag har sagt att incels är ofta en konsekvens av dålig upoväxtmiljö.

Jag har sagt att kvinnor som väljer fel män ofta är en konsekvent av dålig uppväxtmiljö.
    Jag hade en bra uppväxtmiljö.
    Ändå så lycjades jag träffa en man som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt och därtill föröskte strypa mig.
    Hur förklarar du det om det,enligt dig,är kvinnor med dålig uppväxtmiljö som träffar sådana män?
    Jag vill påstå att båda tänker fel.
    fol har skrivit ofta, det betyder att det finns undantag.
    "det stämmer inte på mej" blir fel när man inte förnekar undantag, fol har också underminerat sina egna argument

Man blir inte automatiskt bra på att avgöra vilka man ska akta sej för bara för att man har en bra förälder, trygg uppväxt kan tvärt om göra barn naiva så det ingår i föräldraskapet att lära barnen att akta sej för vissa människor och jag tror inte att en bra förälder undviker det p.g.a rädslan att stigmatisera sitt eget kön.

Blandar man ihop "lära henne att akta sig för vissa människor" med fördomar är man ute på hal is.

• Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-20 21:42:47 följande:

Jag har sagt att kvinnor som väljer fel män ofta är en konsekvent av dålig uppväxtmiljö.
    Ändå så lycjades jag träffa en man som misshandlade mig både fysiskt och psykiskt och därtill föröskte strypa mig.
    Hur förklarar du det om det,enligt dig,är kvinnor med dålig uppväxtmiljö som träffar sådana män?
    "det stämmer inte på mej" blir fel när man inte förnekar undantag, fol har också underminerat sina egna argument

Man blir inte automatiskt bra på att avgöra vilka man ska akta sej för bara för att man har en bra förälder, trygg uppväxt kan tvärt om göra barn naiva så det ingår i föräldraskapet att lära barnen att akta sej för vissa människor och jag tror inte att en bra förälder undviker det p.g.a rädslan att stigmatisera sitt eget kön.

Blandar man ihop "lära henne att akta sig för vissa människor" med fördomar är man ute på hal is.
    En reflektion är att "fol" lägger skulden och ansvaret på kvinnan att inte bli våldtagen. Inte på förövaren. Förklaringen och fokus ligger hos henne. Samma tankesätt kan appliceras på hur han betraktar incels. Det är omgivningens "fel" 
  • Anonym (Ej representativ)
     Du hävdar dock att kvinnor hellre lever i celibat om de inte hittar en man som är attraktiv. Det finns dock inget som tyder på att det stämmer. Det är bara tomt prat.
    Nej, jag tror inte att utseende är det enda viktiga. De flesta vill dock inte ha en extremt fet partner, men de som själv är feta kan tänka sig det. Du hävdar dock att kvinnor hellre lever i celibat om de inte hittar en man som är attraktiv. Det finns dock inget som tyder på att det stämmer. Det är bara tomt prat.

Det sorgliga i sammanhanget är att komma med argument som inte överenstämmer med verkligheten.

Jo, det stämmer. Kvinnor lever hellre i celibat än tar någon de inte är attraherade av. Du kan inte bortse från det, hur mycket du än vill.

Kasta inte sten i glashus.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2023-08-20 21:42:47 följande:

Men det är ju just det som Fol påstår.
    Att har man haft en trygg uppväxt så hamnar man inte i dåliga relationer.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-20 21:39:41 följande:
    Mitt förslag har inte heller gått igenom. Vad är skillnaden?

Ja, det är en begränsning att tvinga män att vara hemma med sina barn. En begränsning kan också få positiva effekter för andra som i det här faller kvinnor och barnen.
    En begränsning? om fler män anser det kanske vi kvinnor kanske ska bli ännu mer selektiva och föda ännu mindre barn. vilken bra lösning. Vi gör kvinnorna mer selektiva med män, det gör det nog bättre. Det där med att tänka hela vägen och sen en händelsekedja kan inte vara din starka sida va?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?