• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • hmm77
    Anonym (same) skrev 2025-02-10 15:35:26 följande:
    Vad är det som är kul? Senaste barnet föddes för 11 år sedan (Väl planerad)
    jag skattade åt att ni hade lyckats köra oavbrutet i 11 år
  • Noname00

Körde nästan alltid med kondom när jag jag var yngre.
    Hade alltid hemma och med mig.

Självklart skönare utan, men sitter den bra å är tunn så känner man rätt mycket.
    Rätt skönt å se att man är skyddad och bara fylla gummit när man är klar.

Tror inte jag träffat några kvinnor som inte kan köra med kondom.

Kondomerna är bättre idag än för 20 år sedan.

• Anonym (Jag)

Såna som TS kille och ni i tråden som absolut inte kan använda kondom, hur har ni gjort när ni är singlar och t.ex ligger med någon första gången? Känns inte så fräscht att alltid ha sex med nya utan kondom och jag gissar att de flesta inte bara har legat med en person i hela ert liv?

Jag förstår att det ofta känns mindre och inte är lika skönt som utan men jag tror inte jag har träffat någon som absolut inte klarar att ha kondom. Min sambo har inga problem att fortsätta vara hård och komma med kondom , vi har haft det t.ex efter jag har fått barn och även under graviditeter på grund av att jag hade lite komplikationer som innebar ökad infektionsrisk (försvagad livmoderhals och cerklage). 

Verkar vara många här som tycker att man absolut inte kan använda kondom alls och det känns lite oroväckande.

• Anonym (Rob)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 16:06:12 följande:

Det verkar som om killar som ända från första samlaget i sin ungdom använt kondom inte alls har några problem med det.

Det är helt naturligt för dem och konstigt nog upplever de inte någon större skillnad när de är utan, när de vill göra barn.

Därför får jag för mig att en del av problemet sitter i huvudet. Har man intalat sig att man inte känner så mycket, gör man det inte heller

Vad baserar du detta på? 

Det stämmer för noll personer jag känner till eller hört talas om. Det går inte på något vis att jämföra debutåren med en erfaren man. 

Det har säkert ändrats, men under mina tonår var kondom i princip det enda preventivmedel som användes bland ungdomar. Även nu i min generation om man kör lite tillfälliga förbindelser. 

Problemet sitter inte huvudet utan i att det kramar runt hela kuken och i förlorad känsla. Finlir är rätt meningslöst och det tar bort så mycket av själva samvaron och intimiteten att det blir halvkasst sex oavsett om man skulle kunna komma. Personligen har jag inte kommit i en kondom på typ 30 år, trots idoga försök. 

• Anonym (On point)
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-10 16:57:53 följande:

Vad baserar du detta på? 

Det stämmer för noll personer jag känner till eller hört talas om. Det går inte på något vis att jämföra debutåren med en erfaren man. 

Det har säkert ändrats, men under mina tonår var kondom i princip det enda preventivmedel som användes bland ungdomar. Även nu i min generation om man kör lite tillfälliga förbindelser. 

Problemet sitter inte huvudet utan i att det kramar runt hela kuken och i förlorad känsla. Finlir är rätt meningslöst och det tar bort så mycket av själva samvaron och intimiteten att det blir halvkasst sex oavsett om man skulle kunna komma. Personligen har jag inte kommit i en kondom på typ 30 år, trots idoga försök. 

Jag baserar detta bland annat på RSFU:s undersökningar.

Mogna män tenderar att överlåta preventionen på kvinnorna.  P-piller, kopparspiral, eller pessar.  På något sätt har rädslan för könssjukdomar försvunnit under åren till förmån för den maximala känsla. 

Självklart är det möjligt att ha intimitet och samvaro med kondom. De finns en mängd olika storlekar och utföranden. Om en inte passar så finns det säkert någon som gör det.  
  • Anonym (same)
    hmm77 skrev 2025-02-10 16:08:50 följande:
    jag skattade åt att ni hade lyckats köra oavbrutet i 11 år
    Det står avbrutet och inte oavbrutet...
  • Anonym (Rob)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-10 17:21:21 följande:
    Jag baserar detta bland annat på RSFU:s undersökningar.

Mogna män tenderar att överlåta preventionen på kvinnorna.  P-piller, kopparspiral, eller pessar.  På något sätt har rädslan för könssjukdomar försvunnit under åren till förmån för den maximala känsla. 

Självklart är det möjligt att ha intimitet och samvaro med kondom. De finns en mängd olika storlekar och utföranden. Om en inte passar så finns det säkert någon som gör det.  

Nej, inte om den ska fylla sitt syfte och vara säker. Den ska sitta så tight och på så stor del av kuken att den inte riskerar att åka av. Det har till följd att det kramar över hela kuken. Det trycket fördelas och är högre än friktionen. För min del känner jag inte alls hur stor del av kuken som är inne eller om den ens är det. Det handlar oftast om temperaturförändrig. Den känsligaste delen, ollonet, förlorar oerhört mycket känsel, så mjuk och försiktig sex, vad jag menar med intimitet och samvaro ger ingen sensation alls, bara en irritation över avsaknaden av känsla och att det kramar så över hela kuken. Avdomningen och känslotappet sitter i ett bra tag efter att jag avlägsnat gummit. 

Ingen kvinna jag varit med under längre period vill ha sex på det viset och således inte med kondom. De allra flesta tycker själva inte om känslan av att ha gummi mellan. Om jag träffar någon och vi bestämmer att fortsätta har normen varit att vi bägge testat oss och sedan kört utan, det är p.g.a, risken för VS.

Eftersom det är enda alternativet för män och kvinnor har fler val blir det ju lätt så. Det har inte med mogna män eller inte att göra. Om du läser undersökningar kan det inte ha undgått dig? Eller det inte finns något motstånd hos män att prova manliga P-medel. Eller att antalet vasektomier ökat dramatiskt. 

Jag och alla män jag någonsin talat med i ämnet har med sig gummi på dejt. Och de kvinnor jag träffat eller talat med har förutsatt att det är så, det ligger alltså på mannens ansvar i ett tidigt skede. Och i det läget skulle i alla fall jag använda gummi även om jag genomgått vasektomi. 

• Anonym (digital grej)

Jag hade nån digital grej där man mätte sin temp varje morgon så räknade den ut risk för graviditet. Funkade bra för vår del. När det var högre risk så använde vi kondom. Men om kondom inte alls funkar så kanske man ska avstå de dagarna. I början var det många dagar med högre risk, men ju längre man använde grejen, desto säkrare blev den och antalet högriskdagar minskade. Den gick förstås även att använda tvärtom, om man ville sikta på graviditet. Kommer inte ihåg vad den hette, men den hade väldigt bra säkerhet i forskning. 

• Mkay
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-10 16:49:38 följande:

Såna som TS kille och ni i tråden som absolut inte kan använda kondom, hur har ni gjort när ni är singlar och t.ex ligger med någon första gången? Känns inte så fräscht att alltid ha sex med nya utan kondom och jag gissar att de flesta inte bara har legat med en person i hela ert liv?

Jag förstår att det ofta känns mindre och inte är lika skönt som utan men jag tror inte jag har träffat någon som absolut inte klarar att ha kondom. Min sambo har inga problem att fortsätta vara hård och komma med kondom , vi har haft det t.ex efter jag har fått barn och även under graviditeter på grund av att jag hade lite komplikationer som innebar ökad infektionsrisk (försvagad livmoderhals och cerklage). 

Verkar vara många här som tycker att man absolut inte kan använda kondom alls och det känns lite oroväckande.

Jag vet tanken på detta äcklar mig något enormt. När jag fick reda på en tid in i förhållandet att han inte kan använda kondomer tänkte jag direkt på hur äckligt det är att han förmodligen inte använt kondom med tidigare tjejer. När jag dessutom fick reda på att han inte testat sig för könssjukdomar någonsin för att han inte legat med ?sådana tjejer? höll jag på att få en hjärtattack. Jag trodde att alla testade sig innan de började ha sex med en ny partner, det känns ju bara logiskt och som det schyssta att göra då vem som helst kan ha en könssjukdom och det finns sådant som inte ger symptom. Det var också anledningen att jag testade mig i hemlighet men som tur var så var det clean och förmodligen han med i så fall. Men det är väl en del i hans obrydda karaktär som är en helt annan diskussion.. får inte intrycket av att han legat med många så det har väl räddat honom, så det är väl lösningen om man verkligen inte kan använda kondom. Eller så tar sådana killar bara risken för att de anser att det är mer värt än inte ha sex? 

Men ja jag har stött på killar som inte velat använda kondom men det har i de flesta fallen ändå gått när jag tjatat om det, ingen har varit som min man som säger att det verkligen inte går med en. Därav jag ifrågasätter om det verkligen är så, om han själv sätter upp psykiska hinder, baserar det på en misslyckad gång pga dålig kondom eller att han inte testat tillräckligt många olika kondomer osv. 

tack vare era svar har jag nu letat rätt på supertunna kondomer som han inte testat innan och som jag övertalat honom att testa. Så får vi se hur det går. 

• Mkay
    Anonym (digital grej) skrev 2025-02-10 19:38:46 följande:

Jag hade nån digital grej där man mätte sin temp varje morgon så räknade den ut risk för graviditet. Funkade bra för vår del. När det var högre risk så använde vi kondom. Men om kondom inte alls funkar så kanske man ska avstå de dagarna. I början var det många dagar med högre risk, men ju längre man använde grejen, desto säkrare blev den och antalet högriskdagar minskade. Den gick förstås även att använda tvärtom, om man ville sikta på graviditet. Kommer inte ihåg vad den hette, men den hade väldigt bra säkerhet i forskning. 

Om du pratar om Natural cycles så har jag hört om många som blivit ofrivilligt gravida när de använt det och att den främst rekommenderas när man vill bli gravid. Detta just då  menscykeln kan bli lite oregelbunden ibland  och att osäkerheten kan bli ganska stor då. Den kanske funkar bra om man har helt 100% regelbundna menscykler och sköter temperaturmätningarna helt korrekt men risken för fel är stor hos de flesta. Bra tillägg om man kör avbrutna samlag för att minska risken men hade aldrig vågat köra ?fullbordat? samlag med den som enda preventivmedlet med avseende på allt jag hört.
  • Anonym (Rob)
    Mkay skrev 2025-02-10 20:13:15 följande:

Jag vet tanken på detta äcklar mig något enormt. När jag fick reda på en tid in i förhållandet att han inte kan använda kondomer tänkte jag direkt på hur äckligt det är att han förmodligen inte använt kondom med tidigare tjejer. När jag dessutom fick reda på att han inte testat sig för könssjukdomar någonsin för att han inte legat med ?sådana tjejer? höll jag på att få en hjärtattack. Jag trodde att alla testade sig innan de började ha sex med en ny partner, det känns ju bara logiskt och som det schyssta att göra då vem som helst kan ha en könssjukdom och det finns sådant som inte ger symptom. Det var också anledningen att jag testade mig i hemlighet men som tur var så var det clean och förmodligen han med i så fall. Men det är väl en del i hans obrydda karaktär som är en helt annan diskussion.. får inte intrycket av att han legat med många så det har väl räddat honom, så det är väl lösningen om man verkligen inte kan använda kondom. Eller så tar sådana killar bara risken för att de anser att det är mer värt än inte ha sex? 

Men ja jag har stött på killar som inte velat använda kondom men det har i de flesta fallen ändå gått när jag tjatat om det, ingen har varit som min man som säger att det verkligen inte går med en. Därav jag ifrågasätter om det verkligen är så, om han själv sätter upp psykiska hinder, baserar det på en misslyckad gång pga dålig kondom eller att han inte testat tillräckligt många olika kondomer osv. 

tack vare era svar har jag nu letat rätt på supertunna kondomer som han inte testat innan och som jag övertalat honom att testa. Så får vi se hur det går. 

Tunnheten är ingen stor faktor för min och andras del. Det värsta är trycket och hur utjämningen tar bort all känsla. 
    I så fall är utformning(som ju är sjukligt ensidig) framförallt passform viktigare. Som tur är finns det ju en anpassad marknad numer, det var ett helvete när alla former och storlekar samtliga skulle använda profil, eller med tur högst någon annan ur RFSU:s skrala sortiment. 

Men, som sagt, den måste ju sitta tight om det ska vara säkert. Speciellt om man inte blir helt blodfylld vid användning, så kramandet och tryckfördelningen slipper man ändå inte undan. Det ska vara skönt att ha sex, inte obehagligt. 

• Mkay
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-10 20:34:08 följande:

Tunnheten är ingen stor faktor för min och andras del. Det värsta är trycket och hur utjämningen tar bort all känsla. 
    I så fall är utformning(som ju är sjukligt ensidig) framförallt passform viktigare. Som tur är finns det ju en anpassad marknad numer, det var ett helvete när alla former och storlekar samtliga skulle använda profil, eller med tur högst någon annan ur RFSU:s skrala sortiment. 

Men, som sagt, den måste ju sitta tight om det ska vara säkert. Speciellt om man inte blir helt blodfylld vid användning, så kramandet och tryckfördelningen slipper man ändå inte undan. Det ska vara skönt att ha sex, inte obehagligt. 

Hur hittar man en som passar i passformen då? Är det bara omkretsen som behöver passa eller vad kollar man på? Har alla som du testat varit lika dåliga enligt dig eller finns det någon som varit bättre som du kan tipsa om? 
  • Anonym (same)
    Noname00 skrev 2025-02-10 16:31:29 följande:

Körde nästan alltid med kondom när jag jag var yngre.
    Hade alltid hemma och med mig.

Självklart skönare utan, men sitter den bra å är tunn så känner man rätt mycket.
    Rätt skönt å se att man är skyddad och bara fylla gummit när man är klar.

Tror inte jag träffat några kvinnor som inte kan köra med kondom.

Kondomerna är bättre idag än för 20 år sedan.

Jag är kvinna och för mig funkar inte kondom alls. Kan lika gärna onanera med en kaktus...
  • Anders1970
    Mkay skrev 2025-02-08 08:33:55 följande:
    Kan inte använda kondomer?

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

Det enkla är att han inte vill. Tappar lite känsla och kondom är inget man vill i en stadig relation.

Så hur du än kommer försöka lösa det med kondom så kommer han säga NEJ. 
  • Mkay
    Anders1970 skrev 2025-02-10 21:20:51 följande:
    Det enkla är att han inte vill. Tappar lite känsla och kondom är inget man vill i en stadig relation.

Så hur du än kommer försöka lösa det med kondom så kommer han säga NEJ. 
    Han har också intresse av att försöka med kondom då han lika lite som jag vill ha barn just nu. Det är lite det enda alternativet till helt säkert preventivmedel vi har för tillfället så jag hoppas och tror innerligt att han kommer försöka med de vi ska testa
  • Anonym (digital grej)
    Mkay skrev 2025-02-10 20:22:16 följande:
    Om du pratar om Natural cycles så har jag hört om många som blivit ofrivilligt gravida när de använt det och att den främst rekommenderas när man vill bli gravid. Detta just då  menscykeln kan bli lite oregelbunden ibland  och att osäkerheten kan bli ganska stor då. Den kanske funkar bra om man har helt 100% regelbundna menscykler och sköter temperaturmätningarna helt korrekt men risken för fel är stor hos de flesta. Bra tillägg om man kör avbrutna samlag för att minska risken men hade aldrig vågat köra ?fullbordat? samlag med den som enda preventivmedlet med avseende på allt jag hört.
    Nej det var inte den, den som jag hade verkar inte finnas på marknaden längre. Kollade runt lite nu. 
  • Anonym (Man)
    Mkay skrev 2025-02-10 22:04:56 följande:
    Han har också intresse av att försöka med kondom då han lika lite som jag vill ha barn just nu. Det är lite det enda alternativet till helt säkert preventivmedel vi har för tillfället så jag hoppas och tror innerligt att han kommer försöka med de vi ska testa
    Jag har också haft svårt att använda kondom, men det har ändå varit möjligt. I början gick det ganska bra, men efter några år blev det allt svårare för mig att känna tillräckligt. Jag började då använda supertunna och då funkade det igen, men småningom kunde jag inte komma med dem heller. Nu kombinerar vi avbrutet med säkra perioder.
  • Anonym (Rob)
    Mkay skrev 2025-02-10 20:44:26 följande:
    Hur hittar man en som passar i passformen då? Är det bara omkretsen som behöver passa eller vad kollar man på? Har alla som du testat varit lika dåliga enligt dig eller finns det någon som varit bättre som du kan tipsa om? 

En av mina poänger är att alla kukar ser annorlunda ut. Det gör inte kondomers utformning i stort. 

Så vad som passar mig är ingen allmän rekommendation. Vilket även framgår om du söker lite och kollar recensioner etc. 
    Omkretsen är såklart viktig och det är bra att man kan mer eller mindre måttbeställa numer. Men vad man tror är mest bekvämt relativt och vad som är säkert är fortfarande en balans. 

• Se fördelen

kille Kört med kondom och utan..
    En av fördelarna var att jag kan köra på lite längre .. I mitt tidigare förhållande var det frun som  tyckte. 10 sekunder stopp för sätta den på var jobbigt . och avtändande.. hon ville snarare det skulle gä snabbt och överstökat..
    Föreslog att vi skulle ta ett 100 pack och träna. på det så hon kunde  lära sig rulla på. en för  så jävla svårt är det inte och rulla på en en åt rätt håll? skulle hon rulla på en skulle det tändas ljus ,glasögon på mm..  snacka om erotikdödare .. saknades bara karta och kompass till penisen..
      Men samtidigt tyckte hon det var smidigt att i inte vara lika slabbig och kladdig  mellan benen efter..
     Eller varför inte testa caya pessar.?
      Ofta handlar det nog mest om osäkerhet med sig själv 
    och varandra  att vara trygg tillsammans

som kille blir jag  superhård  om mindsetet  ÄR nu jävlar ska det .knullas länge och kanske lite mer fysiskt och svettigt.. 
    Testa in ett nytt mindset. sug upp ståndet  snabbt på med kådisen  sen massa glid på och i sadeln snabbt.. stället rida i lättsadel eller galopp  direkt in och ut snarare pressa könen hårt mot varandra först och gnugga..i början  om i skritt.   jag själv älskar det då slaknar ståndet knappast pga en kondom...när hon trycker sig djupare  ner i sadeln.. Inte som en hösäck.. sen ska det ridas 

• Anonym (Inlärning)

För mig kan det göra ont med kondom. 

Trots att man har en som passar bra och inte sitter för löst eller för hårt så börjar kondomen att glida något och när den gör det så gör det ont eftersom jag är så känslig på ollonet. Om jag sätter lite glidmedel mellan så glider kondomen nästan av istället. 

Spelar ingen roll hur tight kondom jag tar den rör sig lite i vilket fall eller det räcker med bara lite lite att den rör sig så gör det ont. 

Taskigt läge.

Svar på tråden Kan inte använda kondomer?