Anonym (On point) skrev 2025-02-10 17:21:21 följande:
Jag baserar detta bland annat på RSFU:s undersökningar.
Mogna män tenderar att överlåta preventionen på kvinnorna. P-piller, kopparspiral, eller pessar. På något sätt har rädslan för könssjukdomar försvunnit under åren till förmån för den maximala känsla.
Självklart är det möjligt att ha intimitet och samvaro med kondom. De finns en mängd olika storlekar och utföranden. Om en inte passar så finns det säkert någon som gör det.
Nej, inte om den ska fylla sitt syfte och vara säker. Den ska sitta så tight och på så stor del av kuken att den inte riskerar att åka av. Det har till följd att det kramar över hela kuken. Det trycket fördelas och är högre än friktionen. För min del känner jag inte alls hur stor del av kuken som är inne eller om den ens är det. Det handlar oftast om temperaturförändrig. Den känsligaste delen, ollonet, förlorar oerhört mycket känsel, så mjuk och försiktig sex, vad jag menar med intimitet och samvaro ger ingen sensation alls, bara en irritation över avsaknaden av känsla och att det kramar så över hela kuken. Avdomningen och känslotappet sitter i ett bra tag efter att jag avlägsnat gummit.
Ingen kvinna jag varit med under längre period vill ha sex på det viset och således inte med kondom. De allra flesta tycker själva inte om känslan av att ha gummi mellan. Om jag träffar någon och vi bestämmer att fortsätta har normen varit att vi bägge testat oss och sedan kört utan, det är p.g.a, risken för VS.
Eftersom det är enda alternativet för män och kvinnor har fler val blir det ju lätt så. Det har inte med mogna män eller inte att göra. Om du läser undersökningar kan det inte ha undgått dig? Eller det inte finns något motstånd hos män att prova manliga P-medel. Eller att antalet vasektomier ökat dramatiskt.
Jag och alla män jag någonsin talat med i ämnet har med sig gummi på dejt. Och de kvinnor jag träffat eller talat med har förutsatt att det är så, det ligger alltså på mannens ansvar i ett tidigt skede. Och i det läget skulle i alla fall jag använda gummi även om jag genomgått vasektomi.