Inlägg från: Anonym (On point) |Visa alla inlägg
  • Anonym (On point)

Kan inte använda kondomer?

Det verkar som om killar som ända från första samlaget i sin ungdom använt kondom inte alls har några problem med det.

Det är helt naturligt för dem och konstigt nog upplever de inte någon större skillnad när de är utan, när de vill göra barn.

Därför får jag för mig att en del av problemet sitter i huvudet. Har man intalat sig att man inte känner så mycket, gör man det inte heller

• Anonym (On point)
    hmm77 skrev 2025-02-09 16:15:13 följande:
    det ska du som tjej tala hur vi killar känner med kondom?
    Har faktiskt ganska stor erfarenhet av detta och har bedrivit lite forskning på området. Svaren på de frågor som ställs visar faktiskt på att det är den förväntade känslan som avgör om man använder kondom eller inte.

I gruppen som alltid använder kondom svarade man att det kanske skulle ge mer känsla om de var utan kondom men rädslan för att kvinnan skulle bli gravid var så mycket större att de inte vill chansa.

I gruppen som inte använde kondom hade man ingen större rädsla för att kvinnan skulle bli gravid eftersom de antog att hon skötte detta med spiral eller p-piller.
    De ansåg också att känslan skulle påverkas mycket negativt med kondom

I gruppen som använde kondom sporadiskt gjorde de detta för att skydda sig mot könssjukdomar. På frågan om kondomen påverkade känslan svarade många Vet inte, eller kanske.

Var och en får dra sina slutsatser av detta.
  • Anonym (On point)

Glömde att de som alltid använder kondom var företrädes vis yngre medan de som aldrig använde eller sporadiskt använder var företrädesvis äldre

• Anonym (On point)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 18:12:30 följande:

Klart det inte funkar om han slaknar av det. Sexualitet och vad man tänder på handlar det om.

Du kan kombinera avbrutet samlag med säkra perioder, då minskar risken avsevärt.

Dessa metoder är synnerligen osäkra och de blir inte säkrare av att de kombineras. Om det inte är någon katastrof om resultatet blir ett barn så kör på det. I annat fall använd annat preventivmedel eller avstå från samlag helt och hållet.
  • Anonym (On point)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 22:46:10 följande:
    Jo det blir säkrare om TS inte har avbrutet samlag under de osäkra perioderna än om hon har det även då.
    De säkra perioderna är inte så långa  och regelbundna som man tycks tro. Det är väldigt individuellt och ägglossning kan variera över tid. Regelbundna tempkurvor är ett måste. Spermier kan överleva upp till en vecka i slidan och spermier kan finnas även i försatsen.  Som sagt väldigt osäker metod
  • Anonym (On point)
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-10 16:57:53 följande:

Vad baserar du detta på? 

Det stämmer för noll personer jag känner till eller hört talas om. Det går inte på något vis att jämföra debutåren med en erfaren man. 

Det har säkert ändrats, men under mina tonår var kondom i princip det enda preventivmedel som användes bland ungdomar. Även nu i min generation om man kör lite tillfälliga förbindelser. 

Problemet sitter inte huvudet utan i att det kramar runt hela kuken och i förlorad känsla. Finlir är rätt meningslöst och det tar bort så mycket av själva samvaron och intimiteten att det blir halvkasst sex oavsett om man skulle kunna komma. Personligen har jag inte kommit i en kondom på typ 30 år, trots idoga försök. 

Jag baserar detta bland annat på RSFU:s undersökningar.

Mogna män tenderar att överlåta preventionen på kvinnorna.  P-piller, kopparspiral, eller pessar.  På något sätt har rädslan för könssjukdomar försvunnit under åren till förmån för den maximala känsla. 

Självklart är det möjligt att ha intimitet och samvaro med kondom. De finns en mängd olika storlekar och utföranden. Om en inte passar så finns det säkert någon som gör det.  
Svar på tråden Kan inte använda kondomer?