• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • Anonym (I)

Kanske det känns annorlunda för honom efter barnens födelse, men det är så självisk av honom att att kräva sex utan kondom. Han verkar vara väldigt omogen.

Det finns kondomer utan latex som är extra tunna. Har ni testat dom? Skyn heter dom tror jag. 

och det finns också kondomer för kvinnor, opopulär men kanske värt att testa.

• Anonym (M)

Klart det inte funkar om han slaknar av det. Sexualitet och vad man tänder på handlar det om.

Du kan kombinera avbrutet samlag med säkra perioder, då minskar risken avsevärt.

• Mkay
    Anonym (I) skrev 2025-02-09 17:50:30 följande:

Kanske det känns annorlunda för honom efter barnens födelse, men det är så självisk av honom att att kräva sex utan kondom. Han verkar vara väldigt omogen.

Det finns kondomer utan latex som är extra tunna. Har ni testat dom? Skyn heter dom tror jag. 

och det finns också kondomer för kvinnor, opopulär men kanske värt att testa.

Nej han har aldrig velat använda kondom för att det inte funkar för honom, men innan har det inte varit ett problem på samma sätt då jag kunnat ta p-piller som jag inte riktigt kan ta just nu. Tack för tips, ska kolla in Skyn! Tror tyvärr kondomer för kvinnor inte är en lösning då det fortfarande blir material mellan, tror det blir liknande känselbortfall för honom med det. 
  • Anonym (On point)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 18:12:30 följande:

Klart det inte funkar om han slaknar av det. Sexualitet och vad man tänder på handlar det om.

Du kan kombinera avbrutet samlag med säkra perioder, då minskar risken avsevärt.

Dessa metoder är synnerligen osäkra och de blir inte säkrare av att de kombineras. Om det inte är någon katastrof om resultatet blir ett barn så kör på det. I annat fall använd annat preventivmedel eller avstå från samlag helt och hållet.
  • Anonym (M)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 22:25:14 följande:
    Dessa metoder är synnerligen osäkra och de blir inte säkrare av att de kombineras. Om det inte är någon katastrof om resultatet blir ett barn så kör på det. I annat fall använd annat preventivmedel eller avstå från samlag helt och hållet.
    Jo det blir säkrare om TS inte har avbrutet samlag under de osäkra perioderna än om hon har det även då.
  • Anonym (Bananen)

Jag får då sämre stånd av kondomer, och då min fru även tycker det skaver och är rätt kass med kondom så klarar vi oss utan. Har inga problem med ståndet annars, vet inte om det är psykiskt eller fysiskt, men trots att jag har en högst ordinär pjäs storleksmässigt tycker jag att kondomer kramar musten ur mig...

Bara skriver för att inflika att det nog finns män som upplever det som problematiskt med kondom, även om de skulle vilja använda sådan. 

• Anonym (On point)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 22:46:10 följande:
    Jo det blir säkrare om TS inte har avbrutet samlag under de osäkra perioderna än om hon har det även då.
    De säkra perioderna är inte så långa  och regelbundna som man tycks tro. Det är väldigt individuellt och ägglossning kan variera över tid. Regelbundna tempkurvor är ett måste. Spermier kan överleva upp till en vecka i slidan och spermier kan finnas även i försatsen.  Som sagt väldigt osäker metod
  • Anonym (I)

Den finns vagintabletter dom förhindrar spermier, men kan inte hitta vad heter dom på svenska. Dålig metod för stt ger endast 6-25% skydd, men kombinerat med avbruten sex kan vara bättre än endast avbruten sex.

har hittat också något som heter Caya pessar. Kanske det kan vara något dom man kan kombinera med avbruten sex? 

• Anonym (M)
    Anonym (On point) skrev 2025-02-09 23:16:55 följande:
    De säkra perioderna är inte så långa  och regelbundna som man tycks tro. Det är väldigt individuellt och ägglossning kan variera över tid. Regelbundna tempkurvor är ett måste. Spermier kan överleva upp till en vecka i slidan och spermier kan finnas även i försatsen.  Som sagt väldigt osäker metod
    Det blir ändå säkrare att försöka undvika ägglossningen än att inte göra det, vilket var min poäng.
  • Anonym (same)
    hmm77 skrev 2025-02-08 15:39:27 följande:
    11 år hehe
    Vad är det som är kul? Senaste barnet föddes för 11 år sedan (Väl planerad)
Svar på tråden Kan inte använda kondomer?