• Mkay

Kan inte använda kondomer?

Efter vårt första barn fick jag lite problem av p-pillerna varav jag kände att jag ville ta en paus från hormonella preventivmedel. Mannen hävdar dock att kondom aldrig fungerat för honom och att han inte kan ha sex med en sådan då han inte känner något så han blir slak direkt. Vi har därmed oskyddat sex nu där han kör avbrutet samlag, vilket inte känns superbra då det inte är helt säkert. Jag tycker även att det låter konstigt, har aldrig stött på någon med samma problem/hört talas om detta.

Är det någon med samma problem som kan bekräfta att detta är en grej? Någon som har hittat några supertunna kondomer som fungerar ändå? Eller är det bara så att en del av den manliga befolkningen inte använder kondomer alls för att de inte kan det? 

• Svar på tråden Kan inte använda kondomer?
  • Mkay
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-08 09:03:08 följande:

Rfsu säljer ju "thin" som ska vara tunna nog. Annars skaffa appen där ni kvinnor kan registrera er mensklocka och då vet ni när ungefär er ägglossning är. Så ha inte sex 2 dagar innan den är påväg. Funkade för oss i 2 år tills vi tog för stora risker. Kondom har aldrig vart ett alternativ för oss förutom efter nån månad efter förlossning. Så testa thin. Även om det inte riktigt samma känsla. Vill man inte ha barn så är de det bättre alternativet. Vill ni inte ha mer alls så får nån av er sterilisera er

Thin har han testat och verkar inte heller funka. Undvika ha sex vid ägglossning tillsammans med avbrutet får kanske vara lösningen då.. inte perfekt då vi inte vill ha ett till barn just nu då första barnet är så svårt än vilket har tärt på oss och vårt förhållande kanske inte skulle klara av ett till barn för tillfället. Så psykiskt känns det dåligt utan en metod som är 100%. Men har man inget alternativ så
  • Mkay
    Emmakatt skrev 2025-02-08 15:52:12 följande:

Jag befinner mig i liknade situation. Vill ej börja med hormonella preventivmedel r.t framförallt biverkningar som kraftig viktuppgång. Sen vill vi försöka få barn nästa år fick barn för ett halvår sedan. Vi kör avbrytet hittils.  brukar ha 29 dagar cykel ibland tidigt 22 och ibland 33zBåda barnen har blivit tills dag 9 i cykeln och dag 24.

Men har latex allergi. Blir öm och känner mig irriterad och svullen. För oss har vi kombinerat med billing metoden och clearblue monitor. barnen har blivit till genom dessa metoder. genom kolla på livmoder sekret får man koll på sin cykel. I vårat fall så har vi redan bestämt oss att det är ok om vi får en till. Men vi gärna vänta till våran två blir lite äldre.  så om ni vill kan ni kombinera avbrytet samlag med andra metoder.

Ja det låter som att våra situationer är väldigt lika. Vad är billing metoden? 
  • Mkay
    Anonym (Quiinan) skrev 2025-02-08 16:45:08 följande:

Ptja. Jag får inte äta p-piller och vill inte ha spiral eller liknande. Kondom har varit ett stort problem för dom killar jag varit med (alltså att dom tycker det blir "oskönt"). Och avbrutet som metod litar jag inte på. Så jag har helt enkelt löst det som så att jag slutat ha sex med män och införskaffat en satisfyer istället. Är inte i ett förhållande så det funkar bra. Aldrig varit lyckligare. Skaffar jag någonsin en partner igen så ska han vara steriliserad. Annars får det vara. Men jag tvivlar på att det någonsin kommer hända.

Kan tillägga att jag är totalt ointresserad av barn och sållar mig till frivilligt barnfria skaran. Så att bli preggo, någon gång, har jag noll intresse av. 

Men såklart jobbigt om man som kvinna lever med någon som förväntar sig penetrerande sex på återkommande basis och man inte hittar något preventivmedel som funkar för båda två.

Haha vilken bra lösning du har kommit på! Önskar det var lika lätt med en partner 😁 ja jag har alltid trott att det där gnället på kondom mest varit för att det inte var lika skönt och inte tagit det fullt så seriöst. Men tror inte min man skulle ljuga om detta även då han inte heller vill ha ett till barn just nu. Så då är det väl så och då får man väl rätta sig därefter.. vilket är synd då kondom annars är ett så klockrent skydd
  • Mkay
    Anonym (I) skrev 2025-02-09 17:50:30 följande:

Kanske det känns annorlunda för honom efter barnens födelse, men det är så självisk av honom att att kräva sex utan kondom. Han verkar vara väldigt omogen.

Det finns kondomer utan latex som är extra tunna. Har ni testat dom? Skyn heter dom tror jag. 

och det finns också kondomer för kvinnor, opopulär men kanske värt att testa.

Nej han har aldrig velat använda kondom för att det inte funkar för honom, men innan har det inte varit ett problem på samma sätt då jag kunnat ta p-piller som jag inte riktigt kan ta just nu. Tack för tips, ska kolla in Skyn! Tror tyvärr kondomer för kvinnor inte är en lösning då det fortfarande blir material mellan, tror det blir liknande känselbortfall för honom med det. 
  • Mkay
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-10 16:49:38 följande:

Såna som TS kille och ni i tråden som absolut inte kan använda kondom, hur har ni gjort när ni är singlar och t.ex ligger med någon första gången? Känns inte så fräscht att alltid ha sex med nya utan kondom och jag gissar att de flesta inte bara har legat med en person i hela ert liv?

Jag förstår att det ofta känns mindre och inte är lika skönt som utan men jag tror inte jag har träffat någon som absolut inte klarar att ha kondom. Min sambo har inga problem att fortsätta vara hård och komma med kondom , vi har haft det t.ex efter jag har fått barn och även under graviditeter på grund av att jag hade lite komplikationer som innebar ökad infektionsrisk (försvagad livmoderhals och cerklage). 

Verkar vara många här som tycker att man absolut inte kan använda kondom alls och det känns lite oroväckande.

Jag vet tanken på detta äcklar mig något enormt. När jag fick reda på en tid in i förhållandet att han inte kan använda kondomer tänkte jag direkt på hur äckligt det är att han förmodligen inte använt kondom med tidigare tjejer. När jag dessutom fick reda på att han inte testat sig för könssjukdomar någonsin för att han inte legat med ?sådana tjejer? höll jag på att få en hjärtattack. Jag trodde att alla testade sig innan de började ha sex med en ny partner, det känns ju bara logiskt och som det schyssta att göra då vem som helst kan ha en könssjukdom och det finns sådant som inte ger symptom. Det var också anledningen att jag testade mig i hemlighet men som tur var så var det clean och förmodligen han med i så fall. Men det är väl en del i hans obrydda karaktär som är en helt annan diskussion.. får inte intrycket av att han legat med många så det har väl räddat honom, så det är väl lösningen om man verkligen inte kan använda kondom. Eller så tar sådana killar bara risken för att de anser att det är mer värt än inte ha sex? 

Men ja jag har stött på killar som inte velat använda kondom men det har i de flesta fallen ändå gått när jag tjatat om det, ingen har varit som min man som säger att det verkligen inte går med en. Därav jag ifrågasätter om det verkligen är så, om han själv sätter upp psykiska hinder, baserar det på en misslyckad gång pga dålig kondom eller att han inte testat tillräckligt många olika kondomer osv. 

tack vare era svar har jag nu letat rätt på supertunna kondomer som han inte testat innan och som jag övertalat honom att testa. Så får vi se hur det går. 

• Mkay
    Anonym (digital grej) skrev 2025-02-10 19:38:46 följande:

Jag hade nån digital grej där man mätte sin temp varje morgon så räknade den ut risk för graviditet. Funkade bra för vår del. När det var högre risk så använde vi kondom. Men om kondom inte alls funkar så kanske man ska avstå de dagarna. I början var det många dagar med högre risk, men ju längre man använde grejen, desto säkrare blev den och antalet högriskdagar minskade. Den gick förstås även att använda tvärtom, om man ville sikta på graviditet. Kommer inte ihåg vad den hette, men den hade väldigt bra säkerhet i forskning. 

Om du pratar om Natural cycles så har jag hört om många som blivit ofrivilligt gravida när de använt det och att den främst rekommenderas när man vill bli gravid. Detta just då  menscykeln kan bli lite oregelbunden ibland  och att osäkerheten kan bli ganska stor då. Den kanske funkar bra om man har helt 100% regelbundna menscykler och sköter temperaturmätningarna helt korrekt men risken för fel är stor hos de flesta. Bra tillägg om man kör avbrutna samlag för att minska risken men hade aldrig vågat köra ?fullbordat? samlag med den som enda preventivmedlet med avseende på allt jag hört.
  • Mkay
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-10 20:34:08 följande:

Tunnheten är ingen stor faktor för min och andras del. Det värsta är trycket och hur utjämningen tar bort all känsla. 
    I så fall är utformning(som ju är sjukligt ensidig) framförallt passform viktigare. Som tur är finns det ju en anpassad marknad numer, det var ett helvete när alla former och storlekar samtliga skulle använda profil, eller med tur högst någon annan ur RFSU:s skrala sortiment. 

Men, som sagt, den måste ju sitta tight om det ska vara säkert. Speciellt om man inte blir helt blodfylld vid användning, så kramandet och tryckfördelningen slipper man ändå inte undan. Det ska vara skönt att ha sex, inte obehagligt. 

Hur hittar man en som passar i passformen då? Är det bara omkretsen som behöver passa eller vad kollar man på? Har alla som du testat varit lika dåliga enligt dig eller finns det någon som varit bättre som du kan tipsa om? 
  • Mkay
    Anders1970 skrev 2025-02-10 21:20:51 följande:
    Det enkla är att han inte vill. Tappar lite känsla och kondom är inget man vill i en stadig relation.

Så hur du än kommer försöka lösa det med kondom så kommer han säga NEJ. 
    Han har också intresse av att försöka med kondom då han lika lite som jag vill ha barn just nu. Det är lite det enda alternativet till helt säkert preventivmedel vi har för tillfället så jag hoppas och tror innerligt att han kommer försöka med de vi ska testa
Svar på tråden Kan inte använda kondomer?