Inlägg från: Anonym (digital grej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (digital grej)

Kan inte använda kondomer?

Jag hade nån digital grej där man mätte sin temp varje morgon så räknade den ut risk för graviditet. Funkade bra för vår del. När det var högre risk så använde vi kondom. Men om kondom inte alls funkar så kanske man ska avstå de dagarna. I början var det många dagar med högre risk, men ju längre man använde grejen, desto säkrare blev den och antalet högriskdagar minskade. Den gick förstås även att använda tvärtom, om man ville sikta på graviditet. Kommer inte ihåg vad den hette, men den hade väldigt bra säkerhet i forskning. 

• Anonym (digital grej)
    Mkay skrev 2025-02-10 20:22:16 följande:
    Om du pratar om Natural cycles så har jag hört om många som blivit ofrivilligt gravida när de använt det och att den främst rekommenderas när man vill bli gravid. Detta just då  menscykeln kan bli lite oregelbunden ibland  och att osäkerheten kan bli ganska stor då. Den kanske funkar bra om man har helt 100% regelbundna menscykler och sköter temperaturmätningarna helt korrekt men risken för fel är stor hos de flesta. Bra tillägg om man kör avbrutna samlag för att minska risken men hade aldrig vågat köra ?fullbordat? samlag med den som enda preventivmedlet med avseende på allt jag hört.
    Nej det var inte den, den som jag hade verkar inte finnas på marknaden längre. Kollade runt lite nu. 
Svar på tråden Kan inte använda kondomer?